פיצוצי מכשירי הקשר בשליטה מרחוק המחישו לחיזבאללה עד כמה הארגון חדיר – לא רק מודיעינית, אלא גם דיגיטלית. החיבור בין השניים הוא נשק בפני עצמו, שחיזבאללה ופטרוניו האיראנים צריכים להיזהר מפניו.
אין כרגע שינוי במצב האסטרטגי. עצם הפעולה המיוחסת לישראל מגדילה ללא ספק את ההרתעה כלפי חיזבאללה ופטרוניו האיראנים, ומהווה מכה מוראלית. אך אין זה מהלך משנה מציאות – זה לא מה שיחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה.
תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר

אם אומנם ישראל עומדת מאחורי הפיצוצים האלו, כולל בסוריה, הדבר מהווה איתות אזהרה חמור לחיזבאללה, לבל ינסה לבצע פיגועים בשטח ישראל כפי שעשה לפחות שלוש פעמים לאחרונה, באמצעות תשתיות פלסטיניות מקומיות.
אפשר להניח על-פי מומחים לאלקטרוניקה שהביפרים נועדו בעיקר לתאם ולתזמן את שיגורי הרקטות והכטב"מים לישראל, ולתת התרעות לפעילים על תקיפות של חיל האוויר. חיזבאללה יגיב כנראה במטחים צפופים ונחילי כטב"מים, אבל סביר שלא משמעותית מעבר למה שראינו עד כה.

שלושה פיגועים, בשליחות איראן: מאמץ חיזבאללה לזרוע כאוס ופחד בישראל

הפיגוע שיזם חיזבאללה נגד אישיות ביטחונית בכירה לשעבר הוא השלישי בסדרת פיגועים בישראל שמנגנון ארגון הטרור האיסלאמיסטי-שיעי תכנן בשנה האחרונה. זה התחיל בפיגוע באמצעות מטען חבלה מדגם "כלימגור" באזור מגידו בשנת 2023.
בפיגוע הזה נפצע באורח קשה שרף א-דין חמאייסי, תושב סאלם, ואיבד את ראייתו. המחבל שחדר מלבנון הגיע לצומת מגידו – מרחק של כ-70 ק"מ אל תוך עומק ישראל – והפעיל את המטען. המחבל כמעט ברח בחזרה ללבנון, אך חוסל בסופו של דבר על-ידי כוחות הביטחון ליד הגבול.
2 צפייה בגלריה
סוכל ניסיון התנקשות בבכיר ביטחוני
סוכל ניסיון התנקשות בבכיר ביטחוני
המטען שנועד לפגוע באישיות הבכירה לשעבר
(צילום: תקשורת שב"כ)
על הפיגוע במגידו קיבל אחריות ארגון פלסטיני קטן ולא ממש פעיל בשם "זאבי הגליל". מתברר שאלו הם הפלסטינים הפועלים כמנגנון הפיגועים בישראל וביהודה ושומרון בשליחות חיזבאללה והאיראנים. ייתכן שגם עבדו בשיתוף פעולה עם סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, שחוסל בלבנון בינואר האחרון. עלי מוחמד א-דבס, מפקד מרכזי בכוח רדואן ואחד האחראים לפיגוע במגידו, חוסל בפברואר בתקיפה של חיל האוויר בעיירה א-נבטיה בדרום לבנון.
את הפיגוע השני בספטמבר 2023 כבר ניסה חיזבאללה לבצע באמצעות תשתית מקומית של ערבים ישראלים שהצליח לגייס בישראל. הם הטמינו מטען צד בפארק הירקון בתל אביב בספטמבר אשתקד. המטען אומנם הופעל, אך לא פגע באיש. אותה תשתית ניסתה לבצע גם את הפיגוע נגד הבכיר הביטחוני לשעבר – פעם נוספת באמצעות מטען חבלה תקני מדגם "כלימגור" – אך האירוע סוכל. כלומר, שלושה ניסיונות רצופים של חיזבאללה לפגע בתוך שטח ישראל, כשהתכנון וגם השליטה באמצעי הפיגוע מתבצעים מלבנון.
תיעוד מפיצוץ מטען החבלה בפארק הירקון, לפני שנה

"כלימגור", המטען המשמש לפיגועים, פותח בארה"ב ונועד לפגוע באנשים ובכלי רכב פרטיים באמצעות הלומה מרוכזת של גולות, מתכת, ברגים וכו', המתקבלת מייצוב המטען בצורת קשת. עם זאת, הוא אינו יעיל נגד רכבים ממוגנים. פיצוץ המטען יכול להתבצע באמצעות לוויין או טלפון סלולרי מכל מקום בכדור הארץ שבו יושב המפעיל.
בישראל מעריכים שמאחורי הפיגועים עומדת יחידה 133 שהקים חיזבאללה, האחראית על גיוס פלסטינים והוצאת פיגועים בישראל ובשטחים. היא החליפה את יחידה 1800 של חיזבאללה, שביצעה את אותם תפקידים בעבר תחת פיקודו של חאג' חליל חרב מדרום לבנון. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה החליט למנות את מוחמד עטאיה, שהיה סגנו של חרב, למפקד יחידה 133. עטאיה הרחיב את סמכויות היחידה לגייס ולהפעיל סוכנים בישראל ובשטחים – מטורקיה ומאירופה – ולא רק מלבנון ומרצועת עזה.
אפשר להניח שהפיגועים האלה התבצעו במסגרת ניסיונות הנקמה שמבצע חיזבאללה נגד ישראל, בעיקר בשליחות האיראנים שיש להם, לטענתם, "חשבון ארוך עם חיסולי בכירים בשטח מדינתם על-ידי המוסד" – כדוגמת מוחסן פחריזאדה, בכיר מדעני הגרעין האיראנים שתואר כ"אבי הפצצה" של הרפובליקה האיסלאמית. התחכום שמפגין חיזבאללה, כנראה, כאמור, בשירות צורכי הנקם האיראני שעדיין מחפש לפגוע באישיות בכירה, מעורר דאגה בישראל.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ
זירת הפיגוע בצומת מגידו
(צילום: שרון צור)
במערכת הביטחון מעריכים שחיזבאללה החל לבצע ניסיונות פיגוע ישירים בתוך שטח ישראל בשל אובדן ההרתעה והתחושה שלא תהיה תגובת נגד. לכן, כך לפי ההערכה, בחיזבאללה סוברים שנכון לבצע פיגועים שיפגעו במורל של הציבור בישראל המפולג ממילא במחלוקות פנימיות. מה שחמור יותר, כאמור, ניסיונות הפיגועים מעידים על תחושה בארגון הטרור שהוא יכול לפגע בתוך ישראל – אם בשליחות נקם איראנית או כדי לערער את המורל הציבורי – בלי שתהיה תגובה משמעותית.
ואכן, חיזבאללה צדק. תגובה ישראלית על הפיגוע במגידו לא התבצעה מתוך שיקול של רצון שלא לגרום להסלמה רבתי בגבול לבנון. חוסר המעשה אחרי הפיגוע היה כנראה תמריץ לניסיונות הבאים.
מה שמסבך את המצב הוא שממילא אנחנו נמצאים כעת בעימות פעיל – מלחמת התשה באש בלבנון – וממילא נשקלת האפשרות לעימות מלחמתי גדול. מה שעשוי לייתר את התגובה על ניסיון הפיגוע החמור באישיות הבכירה, וכן על שני הפיגועים הנוספים, הוא חיסול פואד שוכר, יד ימינו של נסראללה, בביירות. הפיגוע האחרון תוכנן ועמד לצאת לפועל כנראה עוד לפני שישראל חיסלה את רמטכ"ל חיזבאללה, ולכן, כאמור, יש מי שיאמר שזה מייתר את הצורך בתגובה ספציפית. בכל מקרה, הנושא נשקל כרגע במערכת הביטחון, במסגרת ובעיצומו של העימות הכולל עם חיזבאללה בלבנון.