החות'ים קיבלו אחריות רשמית על שיגור הטיל הבליסטי למרכז הארץ וטענו כי מדובר היה בטיל היפר-סוני חדש: הדובר הצבאי של החות'ים, יחיא סריע, אמר היום (ראשון) כי הטיל עבר מרחק של 2,040 ק"מ תוך 11.5 דקות. "ביצענו פעולה איכותית שכוונה למטרה צבאית באזור תל אביב", אמר סריע. צה"ל עדכן בצהריים כי הטיל ככל הנראה התפרק באוויר, שמיירטים של חץ וכיפת ברזל ניסו ליירט אותו - ושהאירוע מתוחקר.
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר בישיבת הממשלה את החות'ים כי ישראל "גובה מחיר כבד" על כל ניסיון לפגוע בה - והזכיר את התקיפה בנמל חודיידה לפני כחודשיים.
ההודעה של דובר החות'ים

נתניהו בישיבת הממשלה: "כל מי שתוקף אותנו לא יחמוק מנחת זרוענו"
(צילום: נועם מטרי, לע״מ)

"אנחנו במערכה רב-זירתית מול ציר הרשע של איראן שחותר להשמדתנו", אמר נתניהו בישיבת הממשלה. "הבוקר, החות׳ים שיגרו טיל קרקע-קרקע מתימן לשטחנו. הם כבר היו צריכים לדעת שאנחנו גובים מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בנו. מי שזקוק לתזכורת בעניין זה, מוזמן לבקר בנמל חודיידה. כל מי שתוקף אותנו לא יחמוק מנחת זרוענו. החמאס כבר לומד זאת בפעולתנו הנחושה שתביא להשמדתו ולשחרור כל חטופינו".
לדברי הדובר הצבאי של החות'ים סריע, "הפעולה בוצעה באמצעות טיל בליסטי חדש היפר-סוני שהצליח להגיע ליעדו. ההגנה של האויב לא הצליחה ליירט אותו. הטיל גרם לפחד בקרב הציונים. יותר משני מיליון ציונים נמלטו למקלטים לראשונה בהיסטוריה".
טיל היפר-סוני הוא טיל שמהירותו גבוהה פי חמישה או יותר ממהירות הקול. איראן הודיעה לפני שנתיים כי ייצרה טיל שכזה, ובישראל הופנתה תשומת לב רבה לכך עוד לפני כן, וכשרוסיה שיגרה לראשונה טילים כאלה במלחמה באוקראינה. בישראל אמרו כי הטיל ששיגרו התימנים היה טיל קרקע-קרקע בליסטי - אבל אישור לכך שאכן מדובר בטיל היפר-סוני לא ניתן. חלק מהטילים ההיפר-סוניים הם טילי שיוט, אבל ביניהם יש גם טילים בליסטיים עם ראש קרב מתמרן.
בנתב"ג מתפנים למרחב מוגן בעקבות האזעקות
(צילום: מרקו אלון)
"המכשול הגיאוגרפי, התקיפות האמריקניות-בריטיות ומערכות הניטור והריגול לא ימנעו מתימן למלא את חובתה למען העם הפלסטיני", הוסיף סריע, שהמשיך לאיים: "על האויב לצפות לעוד תקיפות ומבצעים איכותיים, בפתח יום השנה הראשון ל-7 באוקטובר, כולל תגובה לתקיפה בנמל חודיידה".
מדובר צה"ל נמסר כאמור בצהריים כי הטיל ככל הנראה התפרק באוויר. "בשעה 06:21 שוגר טיל קרקע-קרקע מתימן לעבר שטח מדינת ישראל. מבדיקה ראשונית, עולה כי ככל הנראה הטיל התפרק באוויר. במהלך האירוע בוצעו מספר ניסיונות יירוט על ידי מערכות 'חץ' ו'כיפת ברזל', תוצאותיהן בבדיקה. הופעלו התרעות על פי מדיניות. כלל האירוע מתוחקר. זוהו שברי יירוט שנפלו בשטחים פתוחים ובתחנת רכבת 'פאתי מודיעין', כוחות כיבוי פועלים לכבות שריפה שפרצה בשטח פתוח בסמוך לכפר דניאל", מסר צה"ל.
החות'ים עלו שוב לכותרות הבוקר בעקבות הטיל ששיגרו למרכז הארץ, אך למעשה האיומים מצידם לא פסקו לרגע מאז הצטרפותם ללחימה נגד ישראל כ"חזית תומכת" בפלסטינים עוד באוקטובר. בצנעא רגילים כבר למופע שבועי קבוע הקשור ללחימה ברצועת עזה.
גם היום אחר הצהריים צפוי נאום נוסף של עבד אל-מלכ א-דין, מנהיג החות'ים בתימן. כך לפי חזאם אל-אסד, חבר הלשכה המדינית של החות'ים, שכתב הבוקר בעברית ברשת X (טוויטר לשעבר) אחרי הודעת דובר צה"ל כי הטיל שוגר מתימן: "בין אם אתם במקלטים תת-קרקעיים או מחוצה להם, עליכם להקשיב בשעות אחר הצהריים בקשב רב למה שיאמר המנהיג הדגול הזה".

אחר כך צייץ אל-אסד שוב בעברית "ההפתעות עדיין מגיעות", והוסיף תמונה מחולקת של שיגור הטיל לכאורה ושל ההמונים ברחובות לציון יום הולדתו של הנביא מוחמד. "התימנים יצאו במיליונים לחגוג את הולדת הנביא והישראלים יצטרכו להישאר במקלטים", כתב שר ההסברה החות'י.
בסקיי ניוז בערבית צוטט בכיר חות'י כאומר: "טיל ששוגר מתימן הגיע לישראל אחרי ש-20 טילי יירוט לא הצליחו להפיל אותו". טילי חץ וכיפת ברזל כנראה באמת כשלו ביירוט, אבל המספר האמיתי של המיירטים ששוגרו נמוך בהרבה. ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית צוטטו הבוקר מקורות לפיהם "ההצהרה הצבאית של הכוחות התימניים תחשוף את הפרטים, מטרת המבצע, כלי הנשק שנעשה בו שימוש ומסרים נוספים. כל עוד התקיפות בעזה ובגדה נמשכות, על האויב הישראלי ותושבי כל ישראל לצפות לגרוע מכל".
הם הוסיפו כי "תימן מתכוננת למלחמה עם האויב תוך שימוש במספר טקטיקות. היא יודעת שהמלחמה ארוכה ובונה יכולות צבאיות אסטרטגיות על בסיס זה. הנשק התימני ימשיך לכוון לעבר בנק המטרות שתכנן, ביפו וגם לא ביפו. תימן לא תסתפק במטרה אחת, היא מחדשת את ההבטחה לאויב כי יפו לא בטוחה ועליו להתייחס לאיום הזה ברצינות".
הנאומים השבועיים נערכים בדרך כלל בימי חמישי, אז עולה מנהיג החות'ים וסוקר את האירועים האחרונים באזור, משבח את "ציר ההתנגדות" האיראני התומך בפלסטינים, קורא למדינות ערב לא לעמוד מנגד נוכח המלחמה ברצועת עזה, מכריז על "ההישגים" האחרונים של הארגון ומאיים על ישראל.
האזעקות בכביש 1, ורגע שיגור המיירטים

שריפה בכפר דניאל כתוצאה מנפילת מיירט
(צילום: דוברות כבאות והצלה )

מאז התקיפה הישראלית בחודיידה ביולי האחרון, הוא מאיים גם בתגובה חות'ית לאירוע, וגם באפשרות לעליית מדרגה נוספת מבחינת הפעילות החות'ית נגד ישראל. החות'ים טוענים שוב ושוב בחודשים האחרונים כי אם היו יכולים והגיאוגרפיה הייתה מאפשרת - הם היו לוקחים חלק פיזי בלחימה מול ישראל.
בנאום שנשא ב-5 בספטמבר אמר אל-מלכ א-דין כי "מתחילת התוקפנות הישראלית בעזה, רצינו לנוע עם מאות אלפי אנשינו ולהשתתף בצורה ישירה בקרב הקרקעי. מה שמפריד בינינו לבין עימות ישיר עם ישראל זו הגיאוגרפיה העצומה של משטרים ערביים, שרבים מהם משתפים פעולה עם ישראל. אנחנו ממשיכים והתגובה מגיעה".
בארגון גם מבצעים באופן שוטף תרגילים המדמים השתלטות על יעדים ישראליים, מקיימים צעדות ארוכות מאוד באזורים שונים בתימן ומפיצים את הסרטונים והתמונות מהאירועים האלה במסגרת התעמולה הפעילה שלהם. בימים האחרונים אף פרסמו מספר גורמים דיווחים שלא אומתו לגבי העברת כוחות תימניים לסוריה.
1 צפייה בגלריה
חות'ים מפגינים בתימן
חות'ים מפגינים בתימן
הפגנת תמיכה בפלסטינים, לפני כחודשיים בתימן
( צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)
השגרה שלהם כוללת גם הפגנות המוניות לתמיכה ברצועת עזה שמתקיימות מדי יום שישי, אז יוצאים המוני חות'ים לכיכר א-סבעין בצנעא. כמעט דבר לא עוצר אותם, ואפשר לספור פעמים בודדות בלבד מתחילת המלחמה בהן ההפגנה ההמונית לא התקיימה.
האזורים בתימן שנמצאים בשליטת החות'ים סובלים מעוני ומחלות, ובשבועות האחרונים הכו בהם גם שיטפונות וגשמים עזים - אך תומכי החות'ים הגיעו לכיכר עם מטריות.
האירועים המרכזיים של החות'ים, ההפגנות ונאומיו של אל-מלכ בדר א-דין, משודרים בהנחיה מלמעלה בערוצים השונים באזורים שבשליטתם. שם זה עושה הרבה רעש, בישראל פחות. שגרת איומים של החות'ים יצרה בישראל שגרת התעלמות, כאשר השיח לגביהם מתעורר רק כשהם מצליחים לשגר כטב"ם לתל אביב או לשלוח טיל לשטח ישראל.
פורסם לראשונה: 10:31, 15.09.24