טויבי בבית המשפט, היום
(צילום: אביהו שפירא)

שוטר מג"ב אפיק טויבי (22), שמואשם ברצח חברו ליחידה נעים מאדי, העיד היום (חמישי) לראשונה בבית המשפט המחוזי בחיפה והודה: "לכל אורך החקירות שיקרתי, לא אמרתי אמת". בפתח דבריו פנה טויבי למשפחתו של המנוח. "אני משתתף בצער המשפחה. הוא היה חבר טוב שלי, עשיתי מעשה חמור, אני מבין את הכעס שלכם ואני ממש מצטער", הוא אמר. "אני לוקח אחריות על מה שאירע, אני מתנצל".
לפי כתב האישום, התקרית שבה נהרג מאדי אירעה בפברואר 2021 במתחם תחנת המשטרה בעכו, בזמן שטויבי שיחק עם נשקו האישי כפי שנהג לעשות פעמים רבות לכאורה. אז, כשבאקדחו מחסנית מלאה בכדורים, ירה במאדי מטווח אפס. לאחר מכן הוא ניסה לטשטש ראיות ולביים התאבדות של מאדי.
בעדותו היום טען טויבי כי ביחידה "היה נוהל לא תקין" בנוגע לכלי נשק. לדבריו, "מה שראיתי, לא נצרו כלי נשק ביחידה. היו הרבה משחקים בנשק ביחידה. אני ומאדי היינו חברים טובים, למדנו את הכול במג"ב. היו הרבה דברים פסולים, פורקים את הנשקים בחדרים".
3 צפייה בגלריה
אפיק טויבי במתן עדות בביהמ"ש המחוזי חיפה
אפיק טויבי במתן עדות בביהמ"ש המחוזי חיפה
"היו הרבה משחקים בנשק ביחידה". טויבי בבית המשפט, היום
(צילום: גיל נחושתן)
טויבי, נזכיר, טען תחילה שמאדי ירה בעצמו – והמשיך להכחיש את המעשה גם אחרי שנעצר. רק במאי 2022 הודה טויבי שמאדי לא התאבד, וגם אז טען כי לא רצח אותו – אלא אמר שירה בו לא בכוונה.
"אין סיכוי בעולם שיצא כדור מבית הבליעה. אני יושב בכיסא הנאשמים ולא מבין איך זה קרה, וידאתי הכול שזה לא יקרה", טען הנאשם. "את הנשקים אנחנו פורקים בחדרים. נעים פרק את הנשק שלו והלך לישון. אני פרקתי ולחצתי על ההדק וזהו. המדובב שהיה איתי בתא, לא ידעתי שהוא מדובב בכלל שהוכנס לתא שלי. עשיתי טעות, הייתי צריך לקחת אחריות".
טויבי הוסיף כי "בפני המדובב אמרתי את כל האמת וגם התייעצתי איתו מה לעשות. לאחר שלחצתי על תפס המחסנית אמרתי למאדי 'תראה, תראה', שמתי לו את האקדח בבטן וישר רצתי להזעיק עזרה. ביקשתי ג'ל לנקות את הידיים ולהרחיק את עצמי. לא חשבתי בכלל שיש כדור בבית הבליעה – הנשק היה פרוק לא במצב אחר, הייתי בטוח שאין שום כדור בבית הבליעה, עשיתי את כל הפעולות כדי שכדור לא יהיה שם". לדבריו, "לא רציתי בתוצאה הזו, לא הייתי אדיש, לא ידעתי מה לעשות, הייתי בלחץ, בסערת רגשות".
הוריו ובני משפחתו של מאדי נכחו בדיון ומיררו בבכי בזמן עדות הנאשם. "מה שאמרתי במשטרה היה טעות, אני מצטער, אני לוקח אחריות, לא האמנתי שזה קורה בכלל. פניתי למשפחה שלי שיבדקו איך זה קרה, עד היום אני לא מצליח להבין כיצד הכדור יצא", אמר טויבי. "אני לא מומחה לנשק, לא עשו לנו שום הדרכות חוץ ממטווחים פעם בחודש. יכול להיות שכשהנשק נכנס לנרתיק אולי הוא נדרך בטעות".
3 צפייה בגלריה
נעים מאדי
נעים מאדי
"אי אפשר לכסות על האובדן". מאדי
בחקירה הנגדית ביקש עו"ד רונן יצחק, מנהל החקירה הפלילית במח"ש מטויבי להסביר מה קרה. "לא מבצעים ביחידה את הנוהל", אמר טויבי. "בתחנת עכו סיפרתי שנעים התאבד. אני מודה, עשיתי טעות חמורה, אני מצטער. הייתי במצב קשה מאוד, לא יכולתי לדבר ורק אחר כך דיברתי. לכל אורך החקירות שיקרתי, לא אמרתי אמת. לא מאחל לאף אחד להיות במצב שלי, איש לא יודע מה עברתי".
טויבי הוסיף כי "עשיתי את הכול כדי להרחיק את עצמי, חשבתי שהמדובב בתא הוא חבר שלי. לא הייתה בכלל עמדת פריקה של הנשקים. אני לא זוכר הרבה דברים. לא כיוונתי לו לפנים, הסתכלתי לכיוון האקדח, לא יודע איך כדור הגיע לבית הבליעה. החזקתי את האקדח אבל לא כיוונתי אליו, לא יודע איך זה קרה. לא יודע איך הכדור פגע לו בפנים, הוא שכב במיטה ואני לא כיוונתי אליו".
לדבריו, "זו הייתה פריקה שהשתבשה. לחצתי לחיצות קטנות על ההדק ולאחר מכן רציתי לבצע פריקה. אני סובל מבעיות של קשב וריכוז, קשה לי. הנשק שלי היה פרוק והייתי חייב לבצע את הלחיצה על הנשק שלי".
3 צפייה בגלריה
אפיק טויבי במתן עדות בביהמ"ש המחוזי חיפה
אפיק טויבי במתן עדות בביהמ"ש המחוזי חיפה
"לא יודע איך כדור הגיע לבית הבליעה". טויבי בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
מוקדם יותר העידה מעין לוי-כהנא, ראש שלוחת מח"ש במחוז חוף, שאמרה שב-01:30 באותו לילה הודיע לה מפקד מעבדת מז"פ הניידת כי "הדברים לא מסתדרים עם התאבדות". מעדותה עלה שלמרות ניסיונות השיבוש שלו, טויבי מסר אחר כך למדובב "הכול" ובכלל זאת פרטים מוכמנים רבים שבאותה עת, יממות ספורות לאחר האירוע, כלל לא היו ידועים אף לחוקרים שהיו בזירה, בהם לוי-כהנא. "פעולות חקירה רבות בוצעו והן כולן מצביעות לכיוון אחד", אמרה.
תחילה הגישה מח"ש כתב אישום נגד השוטר בגין המתה בקלות דעת, שהעונש המרבי עליה הוא 12 שנות מאסר. אולם בעקבות זעם משפחת המנוח ובכירים בעדה הדרוזית, החליט פרקליט המדינה עמית איסמן, על רקע המלצת בג"ץ, להחמיר באופן חריג את סעיף האישום לרצח באדישות – עבירה שעליה ניתן לגזור מאסר עולם.
זוהדי מאדי, אביו של המנוח וקצין מג"ב בדימוס, אמר כי "אי אפשר לכפר על הרצח הנתעב הזה ואי אפשר לכסות על האובדן כי החלל שנשאר במשפחתנו הוא לעולמים. זהו פצע שלא יגליד לעולם. ראינו אותו היום בבית המשפט, לא מפסיק לשקר. טענותיו של הנאשם ברצח לאורך כל הדרך, כי הבן היקר והאהוב שלנו התאבד, הן בלתי נסלחות. הוא פשוט הכפיש וחילל את שמו וזכרו, ורצח את כל המשפחה שלנו".
האב הוסיף כי "הוא רצח לנו את הבן היקר שלנו, הוא כל הזמן משקר. הוא הפיץ שמועה שקרית כאילו הבן שלנו התאבד. קשה לנו מאוד לשמוע את העדות שלו, הוא לא מפסיק לשקר. זה מאוד קשה מה שקורה לנו כאן היום בדיון. הוא רצח לנו את כל המשפחה, הטרגדיה שלנו גדולה מאוד".