(צילום: ירון ברנר)

במחאה על "הסחבת בגיבוש הסכם השכר", הלימודים הבוקר (ראשון) במרבית מוסדות החינוך – גנים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים – החלו בשעה 10:00 באזור ירושלים, וגם בבירה עצמה. אמיר שפר, מחנך וסגן מנהלת בבית ספר בעיר, אמר הבוקר לאולפן ynet כי "אני לא בטוח שהציבור מבין את זה – אבל מערכת החינוך נמצאת במשבר חסר תקדים. לא בטוח שנוכל לפתוח את שנת הלימודים הבאה".
מנופי הלחץ, בדמות שיבושים והשבתות, ייגמרו בשבועות הקרובים עם יציאת התלמידים לחופשת הקיץ בסוף החודש. מסיבה זו, מבינים בהסתדרות המורים שהגברת הלחץ היא הכרחית בזמן שנותר. המשמעות היא שאם לא יחול שינוי בעמדת האוצר במשא ומתן על הסכמי השכר לעובדי ההוראה, לא מן הנמנע שתוכרז השבתה מלאה.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
בארגון מבינים שהגברת הלחץ היא הכרחית. ליברמן ובן דויד
(צילום: יואב אלכס קולמויסקי , מוטי קמחי )
אמיר שפר, אני מניח שאתם לא שובתים בלב שלם. "לא. אנחנו כמובן דואגים לילדים, אבל המצב לא פשוט. צוות חינוכי עוזב, מחנכות כיתה פורשות, ויש ירידה משמעותית בסטודנטים לחינוך. זה לא עוד מאבק על הצמדה למדד או לשכר ממוצע במשק. הסיפור הפעם הוא על משבר בעמוד תווך של מדינת ישראל – מערכת החינוך – שלא בטוח שתוכל להמשיך לתפקד ונראה שהולכת לקראת קריסה. יפה בן דויד זיהתה את זה, היא קשובה לאנשים בשטח, למנהלות, למורים, והבינה לאן הסיפור הולך".
שפר הוסיף כי "כבר שנתיים אין בעצם הסכם שכר למורים בישראל, ולא עשינו עניין מכך. היינו בתקופת קורונה וכולנו נכנסנו מתחת לאלונקה. הגישה של האוצר כרגע היא כזו שאין עם מי לדבר. אם רוצים אנשים איכותיים במערכת – צריך לשנות את הגישה מן היסוד. זו עבודה אינטנסיבית והשכר הוא מבייש, אנשים פשוט בורחים. אלו האנשים שאמורים לתת לילדים מיומנויות וכישורים כדי שיהיו אזרחים תורמים ומועילים למדינה".
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: כל האופציות על השולחן, גם שביתה כללית
(צילום: חגי דקל)

שירן יחיא, אם לשבעה ילדים שחלקם התחילו ללמוד מאוחר היום, אמרה כי "יש המון קושי ושאלות מצד הילדים – 'למה הוא הולך ואני לא'. מצד אחד, אני מאוד מסכימה עם המחאה – המורים צריכים לקבל יותר. מצד שני, אני מתנגדת להליך ולכלים שמשתמשים בהם על הגב של הילדים שלנו". היא הוסיפה כי "העובדה שהם התחילו שעתיים מאוחר יותר, לא תשפיע כמו שצריך על משרד האוצר ומשרד החינוך. עברנו שנתיים מטורפות, הילדים זקוקים ליציבות והעיצומים האלה פוגעים בהם".
כמה תסכימי "לספוג" למען תמיכה במאבק המורים? "אני חושבת, כאמור, שהמאבק צודק אבל הכלי לא נכון. אני פונה למורים – במקום להשבית את הלימודים, השביתו את הכניסות למשרד האוצר ומשרד החינוך. שבשו את יום העבודה שלהם, ההורים והילדים לא יכולים לדאוג לכם לתקציבים. היינו תומכים במחאה אם היא לא הייתה על חשבון הילדים".