השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש להיכלל ב"פורום ניהול המלחמה", ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לרצות אותו עם פתרון ביניים – פורום להתייעצויות, אבל לא להחלטות. רגע לפני שהכנסת יוצאת לפגרת הקיץ, בקואליציה מנסים לפתור את המשבר מול יו"ר עוצמה יהודית ולגרום לו להסכים להעביר את חוק הרבנים שחשוב מאוד ליו"ר ש"ס אריה דרעי. הכנסת תצא לפגרה ב-28 ביולי, כך שלא נותר עוד זמן רב להשלמת החקיקה במושב הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
נתניהו מנסה לרצות את בן גביר - וגם את דרעי
נתניהו מנסה לרצות את בן גביר - וגם את דרעי
נתניהו מנסה לרצות את בן גביר - וגם את דרעי
(צילום: מארק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי)
בן גביר, נזכיר, הציב תנאי לתמיכתו ב"חוק הג'ובים לרבנים" – שתחילה עורר התנגדות נרחבת גם בתוך הליכוד אבל בהמשך הועלה בגרסה מרוככת – ודרש להצטרף לקבינט המלחמה (שאף שפורק רשמית ממשיך בגרסת התייעצויות ביטחוניות מצומצמות שעורך נתניהו), ולקחת חלק בפורומים שמנהלים את המלחמה. כעת בוחן נתניהו אפשרות להקים פורום התייעצויות מיוחד, חדש, שבו ייקח חלק בן גביר ובכך למעשה ייענו דרישותיו וניתן יהיה לאשר כבר מחר את חוק הרבנים. הנושא דווח לראשונה בכאן חדשות.
עם זאת, גורמים המעורים בפרטים אומרים כי לא מדובר בפורום שיקבל את ההחלטות ויתווה את המדיניות. הוא לא יחליף את הפורומים המרכזיים שבהם מתקבלות ההחלטות המכריעות של הממשלה בענייני מדיניות הביטחון. גורמים פוליטיים אומרים כי בפועל גוף לצרכי התייעצויות הוא גוף ללא חשיבות, והוא נועד אך ורק לצורך פתרון המשבר הנקודתי מול בן גביר.
עיקר המחלוקת בימים האחרונים בין נתניהו לבן גביר נוגע למדיניות ההכלה בחזית הצפונית, ולשאלת אישור עסקת החטופים מול חמאס. בשתי הסוגיות נתניהו ובן גביר חלוקים, ובן גביר מעוניין להשפיע יותר.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי. רוצה לאשר את חוק הרבנים - ולא נותר זמן רב עד הפגרה
(צילום: עמית שאבי)
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ניהול המלחמה מתבצע על ידי ראש הממשלה, שר הביטחון וגופי הביטחון, והחלטות העקרוניות מתקבלות על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני כולו – זה לא השתנה וזה לא עומד להשתנות. מדובר באפשרות ליצירת פורום התייעצות ועדכון שלא יחליף את הגופים הקיימים ולא ייקח את סמכויותיהם".
מעוצמה יהודית נמסר: "מו"מ בין עוצמה יהודית לליכוד על צירוף השר בן גביר לפורום מצומצם עדיין מתקיים, אך טרם הושגו הסכמות. נבהיר כי דרישת השר בן גביר להצטרף לפורום שיהיה שותף בהתוויית מדיניות וקביעת עקרונות אסטרטגיים בנוגע למלחמה – עומדת בעינה".
באופוזיציה מיהרו לתקוף, ובמפלגת יש עתיד מסרו: "הליכוד, שהיה קם בנאומיו של כהנא ויוצא מהמליאה בבוז, נסחט עכשיו באיומים ומכניס את ממשיך דרכו, עבריין מורשע ומעריץ מושבע של ברוך גולדשטיין, לחדר החשוב ביותר בתקופה הקשה ביותר שידעה ישראל. אבדה הדרך. אבדה הבושה. ישראל חייבת שינוי".