האוכלוסייה גדלה, הפשיעה מתגברת, האתגרים מתעצמים - אבל משטרת ישראל נשארת מאחור: "אנחנו מתקרבים למצב שבו לאירוע חירום של רצח או אונס, לא רק שלא נוכל להגיע תוך דקות, ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל. יש פה זעקה" - את הדברים האלה אמר בגילוי לב מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי כבר ביולי 2022.
דברים אלה מקבלים משנה תוקף כיום, כשמספר הנרצחים מגיע לארבעה ולחמישה ביום והפשיעה מתפשטת ברחבי הארץ, לצד הזינוק במספר הנרצחים בחברה הערבית.
בשבועות האחרונים התעוררה הגזרה הפלילית בראשון לציון ובחולון. רק בשבוע האחרון התרחשו שלושה אירועי רצח בחולון, כשהרצח האחרון בעיר התרחש שלשום בלילה - עבריין בן 50 אותר ללא רוח חיים ועם סימני דקירה בגינה ציבורית בעיר.
2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
התריע על המחסור בכוח אדם לפני כמעט שנה. המפכ"ל שבתאי
(צילום:דוברות המשטרה)
בתחילת השבוע שעבר נרצח ביריות ברוך בורוכוב בן ה-22 מחולון בדירה בראשון לציון לעיני זוגתו. לאחר מכן נרצח ביריות בחולון העבריין ליאור גרינברג שהיה מזוהה עם משפחת מוסלי. שבוע קודם לכן אירע ניסיון חיסול של צעיר אחר מחולון, שרכבו התפוצץ בשכונת נווה דקלים בראשון לציון. בין לבין דיווחה המשטרה על מטען חבלה שהתגלה שלשום על דלת בית בחולון שבו גרה קשישה. העבריין שהניח אותו טעה ככל הנראה בזיהוי.
בשנת 2022 נפרדה משטרת ישראל מ-2,242 שוטרים. 1,050 מהם התפטרו מתפקידם, 750 פרשו לגמלאות, 222 סיימו את חוזה עבודתם ועזבו ו-220 שוטרים פוטרו. מצד שני, המשטרה הצליחה לגייס 2,070, פער של 172 שוטרים שחסרים. גם אם המשטרה הייתה מגייסת את אותה כמות השוטרים שעזבה, עדיין היינו עדים לחוסר משמעותי בכוח אדם.
תיעוד: רצח ליאור גרינברג בחולון, לפני כשבוע

המשטרה בישראל לא גדלה בהתאם ליחס האוכלוסייה, האתגרים התעצמו - אבל המשטרה נשארה מאחור. רק במחצית הראשונה של 2022 התפטרו 456 שוטרים. כיום חסרים לפי התקינה הקיימת במשטרה 900 סיירים ברחבי הארץ, אותם שוטרים שאמורים בין היתר להגיע לקריאות חירום ומצוקה, וזה עוד לפני התוספת בסיירים שמבקשת המשטרה לאור ריבוי המשימות והתגברות הפשיעה.
המשטרה עסוקה כיום בשתי משימות עיקריות: מניעת פיגועי טרור ושמירה על הסדר הציבורי בהפגנות. בשבת הקרובה ימלאו 18 שבועות להפגנה הגדולה של מתנגדי המהפכה המשפטית בקפלן, ולעוד כ-150 הפגנות במוקדים נוספים ברחבי הארץ, של תומכים ושל מתנגדים. לכך אפשר להוסיף את הילולת מירון שתתקיים בשבוע הבא ואליה תקצה המשטרה כ-5,000 שוטרים מכל רחבי הארץ. כשהמשטרה קטנה בכוח האדם, זה בא על חשבון טיפול בפשיעה הקלאסית ונוכחות משטרתית ברחובות, מה שמביא לתחושה קשה שאין משטרה בישראל.
זירת ניסיון החיסול בראשון לציון, לפני כשבועיים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

מיגור הפשיעה ואירועי הרצח הוא דבר אפשרי לחלוטין. כשהעבריין יודע שסיכוייו להיתפס נמוכים מאוד, הוא לא יהסס לפעול ולחולל פשיעה. כשעבריינים רואים שאין שוטרים ברחובות ושלמשטרה לוקח זמן להגיע לזירת פשע - זה מעודד אותם לפעול. בלופ הזה אין למשטרה סיכוי לנצח את הפשיעה הפלילית, וזה עוד לפני שנגענו בהתגברות האלימות בכבישי ישראל.
המפכ"ל שבתאי הציג ביולי 2021 תוכנית לגיוס 5,000 שוטרים חדשים. אלא שמאז התחלפו השרים, וגם הגיע שר חדש לביטחון לאומי, שהבטיח תוספת של תשעה מיליארד שקל למשרד לביטחון לאומי. בינתיים, אף שקל חדש לא נכנס לקופת המשטרה, שממשיכה לדמם ולזעוק לעזרה, מתקשה לגייס שוטרים חדשים - ועל כל זה אנחנו האזרחים משלמים.