3 צפייה בגלריה
נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר
(צילום: יאיר שגיא, רויטרס)
בדברים שנשא בצהריים (רביעי) בעיר שדרות, לשם הגיע אחרי מתקפת הרקטות מעזה ותגובת צה"ל, האשים השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי הממשלה שבה הוא נמצא אינה "ימין מלא-מלא", כפי שהשמיעו ראשי הקואליציה לפני הבחירות. בן גביר סימן שורת נושאים שבעיניו לא מטופלים כרצונו, והציב לראש הממשלה נתניהו אולטימטום לפיו עד שלא תהיה "ממשלת ימין מלא-מלא", מפלגתו לא תגיע להצבעות בכנסת.
בן גביר אמר כי בעיניו, הממשלה אמורה להכריע את החמאס, להגיב לכל טיל, לפנות את חאן אל אחמר, לתת מענה לטרור ולהעביר רפורמה משפטית. "עזה מפגיזה אותנו פעם אחר פעם והתגובה רפה וחלשה. את הרפורמה המשפטית מנסים למסמס, חאן אל אחמר לא מפונה והממשלה נותנת תגובה מבישה לבית המשפט העליון", אמר. שלשום הבטיח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי המאחז הבלתי-חוקי יפונה למרות הדרישה החריגה של ממשלת הימין למחוק את העתירה שהוגשה בנושא ולהימנע כרגע מפינוי.
לדברים של בן גביר, שבהם אמר כי נתניהו יכול לפטר אותו ואת אנשיו מהממשלה, קדמה הודעה מטעם הליכוד, שבה נאמר כי הוא לא חייב להישאר בממשלה. "ראש הממשלה, שר הביטחון, צה"ל וגורמי הביטחון הם שמנהלים את האירועים הביטחוניים הרגישים והמורכבים שעימם מדינת ישראל מתמודדת. ראש הממשלה הוא שמחליט מיהם הגורמים הרלוונטיים בדיונים. אם הדבר אינו מקובל על השר בן גביר הוא אינו חייב להישאר בממשלה", אמרו בליכוד.
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה במהלך הלילה
(צילום: דובר צה"ל )

לבן גביר הייתה בטן מלאה על ההתנהלות של הקואליציה בתקופה האחרונה. להערכת המצב שקיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וקציני הצבא, ביקש בן גביר להגיע - אולם לא הוזמן. מרגע שנודע לו על קיום הדיון, הוא יצר קשר עם לשכת ראש הממשלה, ודרש להגיע בדחיפות לבסיס גלילות, אך לא נענה. אתמול הבהיר בן גביר כי בעיניו, מדיניות ההכלה לא הוכיחה את עצמה.
גם לפני הערכת המצב אתמול התלונן בן גביר שהוא לא מוזמן, ומטעמו התלוננו אף שראש הממשלה בנימין נתניהו ממדר אותו. בן גביר טען כי הובטח לו שהתגובה לירי בסבב הנוכחי תהיה עוצמתית. עם סיום התגובה הישראלית לירי מעזה, התעוררה ביקורת קשה בימין עקב מה שהוגדר "הרפיסות במדיניות מול חמאס". חברי עוצמה יהודית יצאו בזה אחר זה להתראיין בתקשורת, והבהירו כי אין לקחת את האצבעות שלהם בקואליציה כדבר מובן מאליו. ח"כ אלמוג כהן ממפלגתו של בן גביר אף פתח לשכה מאולתרת בדרום, וזמן קצר לאחר מכן הודיע בן גביר כאמור כי כל סיעתו לא תגיע להצבעות במליאה היום וייתכן שגם בשבוע הבא.
3 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
"אם נתניהו מוותר על האידיאולוגיה, אנחנו לא נהיה שם". פוגל
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
"אם לא נשנה כיוון ונרוצץ את ראש הנחש, זו תהיה בכייה לדורות" סון הר-מלך
(צילום: שלו שלום)
ח"כ צביקה פוגל ממפלגתו של בן גביר אמר הערב כי "אנחנו חוט השדרה האידיאולוגי של ממשלת נתניהו. אם הוא מוותר על האידיאולוגיה אנחנו לא נהיה שם". ח"כ לימור סון הר מלך, גם היא ממפלגתו של בן גביר, מתחה ביקורת על התנהלות הממשלה ואמרה: "אני זוכרת את האלטרנטיבה הרעה ומבינה ששבירת כלים עלולה להביא לחזרתה, אבל אם לא נשנה כיוון ונרוצץ את ראש הנחש, זו תהיה בכייה לדורות". היא הוסיפה: "אזרחי ישראל סופגים עוד יממה של עשרות טילים על ישראל. ואצלנו? אצלנו תוקפים דיונות וציוד אמל"ח ומזהירים כבר שבוע על חיסולים ממוקדים שלא מתרחשים".
ההערכה היא שככל שהמצב הביטחוני יסלים והתגובה הישראלית תישאר באותן עוצמות, יותר ויותר חברי כנסת מימין יאתגרו את נתניהו. גם במקרה זה, יכול להתפתח זעזוע בלתי צפוי, יש אומרים עד כדי פרישה של חברי כנסת המזוהים עם הימין העמוק.
סמוטריץ': "חבריי ושותפיי לממשלה ולקואליציה, בואו נרגיע"
(מתוך דף הטוויטר של בצלאל סמוטריץ')

עם זאת, מוקדם יותר פרסם סמוטריץ' סרטון בתגובה לעימות החזיתי בין נתניהו לבן גביר. "חבריי לממשלה ולקואליציה, אנחנו בסיטואציה ביטחונית מאד מורכבת, זה לא סוד", אמר. "זה לא סוד שגם אני חושב שאפשר וצריך להגיב אחרת, טוב יותר, תקיף יותר, נחוש יותר אל מול כלל האיומים - חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון והערבים ביהודה ושומרון. אבל, וזה אבל גדול: הפרס הגדול ביותר שאנחנו יכולים לתת לטרור זה להפיל ממשלה טובה, גם אם לא מושלמת, אבל ממשלה טובה. ממשלה יהודית, ציונית ולאומית, ולהעלות כאן מחדש את השמאל עם תומכי הטרור לשלטון. זה הפרס הגדול ביותר שניתן לתת לטרור".
הוא הוסיף: "אני קורא לכולנו - בואו ננשום עמוק, נירגע. אפשר וצריך לנהל דיונים פנימיים בתוך הקואליציה. אני קורא לראש הממשלה, כנס אותנו עוד היום לדיון. נעלה את הדעות השונות, נשים את חילוקי הדעות והוויכוחים בתוך החדר פנימה".
המתיחות בין השר לביטחון לאומי לבין ראש הממשלה נתניהו הורגשה גם קודם לאתמול. בן גביר זעם על החלטת נתניהו לסגור את הר הבית לעליית יהודים לקראת סוף הרמדאן עד סיום הצום, ובסביבתו אמרו כי הוא לא היה מרוצה גם מההחלטות שהתקבלו בעניין התגובה לשיגורים מלבנון ועזה. אז, אמרו בסביבת בן גביר כי אין כרגע כוונה לפרק את הממשלה.
בן גביר אמר אחרי הפיגוע בבקעת הירדן שבו נרצחו לאה (לוסי) די ובנותיה מאיה ורינה כי הוא לא מרוצה מהחלטות הממשלה - אך לא מתכוון להפיל אותה. "ברור שאני מוצא את עצמי פעמים רבות מתוסכל מהחלטות מסוימות. שוקל באלף שיקולים אם נכון לפרוש מהממשלה, ואמנם לא לפרק אותה, אלא לתמוך מבחוץ. להפיל את הממשלה זו לא אופציה", הבהיר אז בן גביר, "עם כל חסרונותיה, היא טובה ואחראית פי אלף מהממשלה הקודמת. בכל פרמטר".