תיעוד: לוחמים מצאו מטענים ברכב בכפר דאן

בעקבות דרישת המתנחלים להציב יותר מחסומים, בעיקר בצפון השומרון, מתברר כי ביהודה ושומרון, לפי עמדת הצבא, לא נכון להציב מחסומים קבועים כי הלוחמים הופכים למטרות לחוליות מחבלים, ומשום שצריך להפעיל את הכוחות מול ארגוני הטרור ואירועי הירי בתוך השטח הפלסטיני. בנוסף, לא רוצים בצבא למרר ולשנות את מרקם החיים של הפלסטינים, וכן להפעיל לחץ על האוכלוסייה, משום שפעולות אלו מגבירות את המוטיבציה לטרור.
3 צפייה בגלריה
לוחמים החרימו בכפר דאן כלי נשק ואמצעי לחימה נוספים
לוחמים החרימו בכפר דאן כלי נשק ואמצעי לחימה נוספים
מטענים שאותרו ברכב בכפר דאן
3 צפייה בגלריה
לוחמי מג"ב בשטח
לוחמי מג"ב בשטח
לוחם במחסום. ארכיון
(צילום: מג"ב)
מפקד אוגדת יהודה ושומרון תא"ל אבי בלוט אף אמר דברים ברוח זו לתושבים בצפון השומרון, ובסך הכל ניתן לראות עלייה במבצעי הסיכול בתקופה האחרונה. רק הלילה נעצרו על ידי כוחות הביטחון 13 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון והוחרמו לפחות חמישה כלי נשק ואמצעי לחימה רבים.
בכפר דאן שבצפון השומרון איתרו והשמידו כוחות הנדסה רכב עם מטענים, ולוחמים שהיו באזור אף החרימו אקדח, נשק ציידים, רובה M4 וכלי נשק נוספים. בפעילות בעיר חברון ובכפר חורסה איתרו והחרימו כוחות הביטחון אמצעי לחימה רבים, ובהם רובה M16, רובה קרלו, 17 ארגזי זיקוקים ומאות כדורים.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה של יוון ניקולס פנגיוטופולוס ב אתונה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה של יוון ניקולס פנגיוטופולוס ב אתונה
"אם מפקד יציב יותר מחסומים לא יהיה לו כוח לבצע מעצרים מונעים". גלנט
(צילום: EPA)
גורמים בכירים בצבא אמרו כי "לא נכון למרר לתושבים הפלסטינים את החיים משום שזה מעודד הפרות סדר, ולכן נכון לשמר שגרת חיים במקביל לפעילות התקפית. לא נכון להפוך לוחמים למטרות ולהציב מחסומים לזמן מוגבל כדי להחזיר את תחושת הביטחון. אנחנו מעדיפים ללכת למקור הבעיה ולא להמתין - להגביר את קצב הסיכולים, יותר מכמות ההתרעות לפיגועים. אנחנו מאמינים בהתקפה ופחות במחסומים. כשמציבים מחלקה במחסומים זה פחות כוח התקפי לפעילות מעצרים או למארבים נגד חוליות הירי".
לדבריו, "המחסומים אולי נותנים תחושת ביטחון, אבל לא ביטחון. לכן נכון לאזן זאת בפעילות התקפית. מחסומי פתע כן, מחסומי קבע לא".
מוקדם יותר היום שאל חבר הכנסת צבי סוכות (הציונות הדתית) את שר הביטחון יואב גלנט מדוע לא מוצבים מחסומים בעוטף צפון השומרון כדי למנוע פיגועים באזור. גלנט השיב לו כי "השיקול כיצד להפעיל כוח מסור בידיו של המפקד הגזרתי, מסיבות ברורות - אם הוא יציב יותר מחסומים לא יהיה לו כוח לבצע מעצרים מונעים. אם הוא יצטרך לפנות גורמים בלתי חוקיים מהצד הישראלי שמקשים עליו ערב ערב אין לו את הכוח לבצע פעילות אחרת".
ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית התייחסה לדבריו של גלנט על צפון השומרון, ואמרה כי "בזמן שדמם של יהודים נשפך וחיי אזרחים מופקרים, עומד שר הביטחון במליאת הכנסת וחושף את סדר העדיפויות המעוות שלו. קודם פינוי יהודים מחבלי ארץ, לאחר מכן, איכות חייהם של אויבנו ורק בסוף הגנה על חייהם של היהודים".