ביידן: "פוטין פושע מלחמה"
(מתוך FOX NEWS )

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כינה אתמול לראשונה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "פושע מלחמה", ובקרמלין זעמו על כך ואמרו כי מדובר ב"אמירה בלתי נסלחת". אבל הכרזה רשמית על אדם מסוים כפושע מלחמה אינה פשוטה כמו אמירת המילים הללו. קיימת שורת הגדרות והליכים לקביעת מיהו פושע מלחמה, ואיך להענישו. הבית הלבן נמנע בינתיים מהגשת בקשה להגדיר כך את פוטין, ואמר כי הדבר דורש חקירה ונחישות בינלאומית.
אחרי שביידן השתמש במונח, דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי הנשיא "דיבר מדם לבו", וחזרה על הצהרות קודמות לפיהן יש לעבור תהליך עד להגדרה רשמית. בכל מקרה, כבר החלה חקירה בנוגע למעשיו של פוטין, שצבאו פלש לפני שלושה שבועות לאוקראינה ומפגיז מאז ללא הרף גם מטרות אזרחיות. ארצות הברית ו-44 מדינות נוספות פועלות יחדיו כדי לחקור הפרות אפשריות של זכויות אדם, אחרי שמועצת זכויות האדם של האו"ם הקימה ועדה בנושא.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין. מועצת זכויות האדם כבר חוקרת
(צילום: EPA)
חקירה נוספת מתנהלת על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג. דיוויד קריין, שהיה בעבר התובע הראשי בבית המשפט המיוחד לפשעי מלחמה בסיירה לאון, אמר כי "אנחנו רק בהתחלה של ההתחלה". להערכתו, כתב אישום נגד פוטין עשוי להיות מוגש תוך שנה. בכל מקרה, על פשעי מלחמה אין התיישנות. אז מיהו פושע מלחמה, איפה ניתן להעמיד לדין את פוטין ומיהם המנהיגים שהורשעו בעבר? התשובות - כאן.

מיהו פושע מלחמה?

המונח נוגע לכל אחד שמפר את דיני המלחמה שאימצו מדינות העולם - חוקים הנוגעים להצדקות המקובלות למעורבות במלחמה ולהגבלות על פעילות הצדדים. דיני המלחמה שונו והורחבו במאה האחרונה, והם לקוחים מאמנת ז'נבה שנחתמה אחרי מלחמת העולם השנייה ומפרוטוקולים שנוספו בהמשך.
6 צפייה בגלריה
בית הדין הבינלאומי בהאג
בית הדין הבינלאומי בהאג
בית הדין הבינלאומי בהאג
(צילום: AP)
דיני המלחמה נועדו להגן על אלו שלא משתתפים בלחימה ואלו שכבר לא יכולים להילחם, ובכלל זאת על אזרחים, רופאים, פצועי מלחמה ושבויים. אמנות שונות מפרטות במי ניתן לפגוע, ובאלו כלי נשק. בין היתר אסור השימוש בנשק כימי ובנשק ביולוגי.

אילו פשעים הופכים אדם לפושע מלחמה?

"ההפרות החמורות" שמוגדרות כפשעי מלחמה כוללות הרג בכוונה תחילה, גרימת הרס נרחב ולא פרופורציונלי ללא הצדקה צבאית. בנוסף גם פגיעה מכוונת באזרחים, שימוש לא פרופורציונלי בכוח, לקיחת בני ערובה ושימוש באזרחים כמגינים אנושיים נחשבים לפשעי מלחמה.
6 צפייה בגלריה
הכיתובים (מוקפים בעיגול) שנועדו להזהיר את המטוסים הרוסיים
הכיתובים (מוקפים בעיגול) שנועדו להזהיר את המטוסים הרוסיים
תיאטרון מריופול הופצץ אמש, למרות הכיתוב "ילדים". פגיעה מכוונת באזרחים נחשבת לפשע מלחמה
(צילום: AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
בית הדין הבינלאומי מעמיד לדין גם על פשעים נגד האנושות, בהקשר של "מתקפה נרחבת או שיטתית נגד אוכלוסייה אזרחית". זה כולל רצח, השמדה, טרנספר בכוח, עינויים, אונס ושעבוד מיני.
אם ירצו להעמיד לדין את פוטין זה יהיה כפי הנראה דרך "אחריות פיקודית". אם מפקדים הורו או אפילו ידעו או שהם בעמדה לדעת שמבוצעים פשעי מלחמה, אבל הם לא עשו דבר כדי למנוע אותם - ניתן לומר שהם אחראים משפטית.

מהם נתיבי החקירה?

באופן כללי, יש ארבעה מסלולים לחקירה ולקביעה אם בוצעו פשעי מלחמה, אם כי לכל אחד מהם יש את מגבלותיו. אחד מהם הוא דרך בית הדין הבינלאומי. אפשרות נוספת היא אם האו"ם יחליט להעביר את ועדת החקירה שלו לטריבונל מלחמה בינלאומי כדי להעמיד לדין את פוטין.
6 צפייה בגלריה
משפטי נירנברג
משפטי נירנברג
משפטי נירנברג
(צילום: gettyimages)
דרך שלישית היא ליצור טריבונל או בית משפט שבו פוטין יועמד לדין על ידי קבוצת מדינות, למשל נאט"ו או האיחוד האירופי. משפטי נירנברג, שבהם הועמדו לדין מנהיגים נאצים אחרי מלחמת העולם השנייה, הם דוגמה לכך.
בנוסף, יש מדינות שיש להן חוקים משלהן בנוגע לפשעי מלחמה. גרמניה, למשל, כבר חוקרת את מעשי פוטין. לארצות הברית אין חוק דומה, אבל למשרד המשפטים האמריקני יש יחידה המתמקדת בפשעים כרצח עם, עינויים, גיוס ילדים ללחימה ומילת נשים.

היכן ייתכן שפוטין יעמוד למשפט?

לא ברור. רוסיה לא מכירה בסמכות השיפוטית של בית הדין הבינלאומי, ולא תשלח חשודים למשרדיו בהאג. גם ארצות הברית, אגב, לא מכירה בסמכות בית המשפט. פוטין עשוי להישפט במדינה שתיבחר על ידי האו"ם או על ידי קבוצה של מדינות. אבל להביא אותו לשם צפוי להיות קשה, אם לא בלתי אפשרי.

האם מנהיגי מדינות הועמדו לדין בעבר?

כן. מאז משפטי נירנברג וטוקיו ועד טריבונלים מיוחדים מאוחרים יותר, מנהיגי מדינות הועמדו לדין על מעשיהם במדינות ובהן בוסניה, קמבודיה ורואנדה.
6 צפייה בגלריה
סלובודן מילושביץ'. מת בתאו ב-2006
סלובודן מילושביץ'. מת בתאו ב-2006
סלובודן מילושביץ'. מת בתאו ב-2006
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
צ'רלס טיילור. נשלח ל-50 שנה בכלא
צ'רלס טיילור. נשלח ל-50 שנה בכלא
צ'רלס טיילור. נשלח ל-50 שנה בכלא
(צילום: AP)
נשיא סרביה לשעבר סלובודן מילושביץ' הוסגר ב-2001 לבית הדין הבינלאומי בהאג - שנה אחרי שאולץ להתפטר עקב הפגנות מחאה - והועמד לדין באשמת פשעי מלחמה, בייחוד בקשר לטבח סרברניצה. הוא מת בתאו בשנת 2006, לפני הכרעת בית משפט בעניינו. בני בריתו, ראש הקהילה הבוסנית-סרבית רדובאן קאראג'יץ' ורמטכ"ל הצבא הבוסני-סרבי רטקו מלאדיץ', הועמדו אף הם לדין בהאג. הם הורשעו ומרצים כעת מאסרי עולם.
נשיא ליבריה צ'רלס טיילור נשלח ל-50 שנה בכלא אחרי שהורשע במתן חסות למעשי זוועה בשכנה סיירה לאון. הדיקטטור של צ'אד בעבר חיסן הברה היה מנהיג המדינה הראשון שהורשע בפשעים נגד האנושות בבית משפט אפריקני. הוא נשלח למאסר עולם ומת בשנה שעברה.