(צילום: חגי דקל)

מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל, טייס מילואים בדרגת תת-אלוף, שהתפטר אתמול (שישי) אחרי חצי שנה בלבד בתפקיד מאחר שלדבריו לא יכול היה לשמש עוד בתפקיד הממלכתי על רקע חקיקת המהפכה המשפטית, אמר שעשה זאת לאור הקרע בעם. גורמים במערכת החינוך טוענים שמלבד אותו קרע, שהביא אותו לכדי חשש מפני מחאות מצד מנהלים ומורים לקראת פתיחת שנת הלימודים, עמדו מאחורי החלטתו גם מניעים אחרים - ובהם מתחים מול השר יואב קיש - שמינה אותו לתפקיד. העיתוי, לדבריהם, רגיש ולא רגיל, והעובדה שקיש קיבל את ההתפטרות ואפשר לו לעזוב לאלתר - מעידה על המתחים בין השניים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: רפי קוץ, אלעד גרשגורן)
סיפור חייו של צלאל, שלא סיים לימודים לתעודת בגרות בתיכון ועבר בדרכו לדרגת תת-אלוף בצה"ל בשורת תפקידי פיקוד, עד שהגיע לתפקיד מנכ"ל משרד החינוך, מעורר השראה: בריאיון ב-"7 ימים" באוקטובר 2022 סיפר צלאל כיצד הסתבך עם החוק בתור נער, מצא עצמו בלי מסגרת ולא סיים בגרות. "כשסיימתי קורס טיס, דובר צה"ל הפיץ לתקשורת את נתוני הבוגרים. מאילו ערים בארץ, בני כמה הם, מה השכלתם. כשאמא שלי ראתה ששני אחוזים סיימו ללא בגרות, היא אמרה לי - 'כתבו עליך בעיתון'", אמר.
בהודעתו הקפיד צלאל לשמור על כבודו של השר יואב קיש, והשניים פרסמו הודעות המשבחות זה את זה. הסיבה, ככל הנראה, היא ההיכרות ארוכת השנים בין השניים: תא"ל אסף צלאל, טייס קרב ותיק, פיקד בין היתר על טייסת "אבירי הצפון" ברמת דוד - ושם הכיר את סא"ל במיל' יואב קיש, טייס במילואים והיום שר החינוך. בהודעה על מינויו של צלאל נכתב כי "לאחר שנים ארוכות וטובות של טיסה קרבית משותפת, יובילו השניים כעת את האתגר החינוכי הממלכתי בישראל".
כטייס במילואים וחבר קיבוץ רמת השופט, צלאל ומשפחתו היו נתונים ללחצים בעקבות החקיקה - גם מהטייסת וגם מהקיבוץ. מיד לאחר ההתפטרות, הוא סגר את הטלפון. גורמים במערכת החינוך השמיעו ביקורת על החלטתו של המנכ"ל "לנטוש" רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, כשברקע שורת תוכניות שהוביל. "אדם אחראי ורציני היה נשאר עד לפתיחת שנת הלימודים ולא נוטש כך מהרגע להרגע", אמרו. "צלאל הרי הבין שדווקא על רקע הקרע בעם, יש לו תפקיד חשוב בשמירת מערכת החינוך מחוץ לוויכוח הציבורי - ולקדם את המאחד".
4 צפייה בגלריה
אסף צלאל
אסף צלאל
צלאל. לא חיכה לפתיחת שנת הלימודים, וגם קיש לא ביקש
(צילום: יריב כץ)
הגורמים סיפרו כי צלאל התלבט אם להמשיך בתפקיד לצד ההכנות האינטנסיביות. כמקורבו של השר קיש, מצופה היה שיישאר עד לפתיחת שנת הלימודים, או לחילופין שקיש יבקש ממנו להישאר חודש ולא יקבל אוטומטית את הודעת ההתפטרות.
אלא שבאחרונה, כך נודע, נוצר מתח בינו לבין קיש - בין השאר על רקע חילוקי דעות לגבי אופן ההתנהלות המקצועית. אחת המחלוקות הבולטות הייתה סביב ההתנהלות מול יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שהכריז על שביתה. צלאל זכה לתמיכתו של ארז, שראה בו הגורם היחיד שיכול לסייע ולגשר. אם לא יחול שינוי דרמטי, שנת הלימודים הקרובה לא צפויה להיפתח בבתי הספר העל-יסודיים ב-1 בספטמבר, והשביתה עלולה להימשך זמן רב ולייצר כאוס במערכת. צלאל, כך נראה, לא רצה להיות חלק מכך. "משהו לא הסתדר בין צלאל לקיש בזמן האחרון", אמרו גורמים במערכת החינוך.
רן ארז עצמו, לא הסתיר את חוסר שביעות הרצון שלו מהתפטרות צלאל. "האיש היחיד בהנהלת משרד החינוך שעשה", הוא כינה אותו. "כעת אין כל תקווה שמשהו יסתדר כי אנו לא מאמינים ששר החינוך קיש יזיז משהו. אסף צלאל היה אחד האנשים הטובים ביותר והראויים ביותר שעמדו בראש משרד החינוך", הוסיף ארז.

הביצועיסט שנתקל בשלל משברים

בעשור האחרון, עד שמונה למנכ"ל משרד החינוך, פעל צלאל בהתנדבות בבתי ספר בפריפריה, והוגדר כמי ש"מגשים חלומות חינוכיים לתלמידים מתקשים וחונך מורים צעירים". עם ההודעה על כניסתו לתפקיד, נכתב כי "לאור סיפורו האישי, המעורר השראה עצומה בבני נוער ובאנשי חינוך, הוא מקדם לאורך שנים רבות מגוון פעילויות חינוכיות לשילוב נוער בסיכון, ובכלל זאת אימון אישי לנוער עם קשיי השתלבות במסגרות. ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה שהמליצה פה אחד למנותו לתפקיד מנכ"ל משרד החינוך, ציינה בהמלצתה כי היא התרשמה שתחום החינוך יקר לליבו, וכי הוא נותן דוגמא אישית לבני נוער".
4 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז. אחת המחלוקות בין קיש לצלאל הייתה סביבו
(צילום: נדב אבס)
כשמונה לתפקיד המנכ"ל הוא עוד היה בשירות קבע, אך הרמטכ"ל אביב כוכבי נענה לבקשתו לפרוש. בקשה נוספת של צלאל שנענתה הייתה להמשיך ולהוביל את מכלול התקיפה המטכ"לי שהקים בשנים האחרונות.
באחרונה התלבטו בצמרת משרד החינוך איך לקיים את המפגשים המסורתיים שמקיימים שר החינוך והנהלת המשרד עם מנהלי בתי הספר במחוזות השונים ערב פתיחת שנת הלימודים. הסיבה, כמובן, היא המחלוקת סביב המהפכה המשפטית - וחשש מהפרעות, מהומות והפגנות. החשש הזה הגביר את הלחץ שחש צלאל.
גורמים במערכת אמרו כי לא קשה היה להבחין בהתלבטויות והלחצים הפנימיים שאיתם התמודד צלאל. למרות זאת, הם היו משוכנעים שימצא את הדרך לאזן בין הכוחות השונים והלחצים בין משפחה לעבודה והבריאות הנפשית. "האמנו שיצליח לעשות איזונים מקצועיים ומשפחתיים", אמרו. "ידענו שקיימת אצלו התלבטות אם להמשיך. עד לפני דקה הוא היה איש צבא שהגיע למערכת חדשה מורכבת ומאתגרת. הוא הגיע ממקום נקי וערכי, ולא חיפש פרסום. הוא רצה שקט לעצמו ולמשפחה".
4 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בתל אביב
פתיחת שנת הלימודים בתל אביב
בת"א, בפתיחת שנת הלימודים האחרונה.
(צילום: מוטי קמחי)
צלאל היה אהוד מאוד בקרב עובדי משרד החינוך, למרות שהקפיד - כיאה לאיש צבא - לשמור על "דיסטנס". הוא נתפס כביצועיסט שהציב יעדים וקידם אותם. בתקופת כהונתו הוביל בין השאר יעדים שהציב קיש, בהם גיבוש ופרסום חוזר מנכ"ל למאבק באלימות, יישום התוכנית החדשה של בחינות הבגרות, תכנית אקדמיזציה בתיכון, תוכניות להתמודדות עם המחסור במורים, הרחבת בית הספר הווירטואלי שמטרתו לתת מענה למחסור במורים, וגם קידם והוביל גמישות ניהולית למנהלים.
גורמים במערכת טענו כי למרות זאת, התפקיד היה גדול עליו - משום שהגיע למערכת גדולה ומורכבת, רוויה במשברים, בלי ניסיון קודם במערכת אזרחית. "הוא לא ידע למה הוא נכנס ולא הבין עד כמה המערכת מורכבת", אמרו הגורמים. "משרד החינוך זה לא צבא. הוא די סבל במשרד. הגיע עם כוונות טובות ומצא את עצמו מתמודד עם המורכבות של מגזרים שונים, המשבר הגדול עם רן ארז, וחשש שמנהלי בתי הספר המתנגדים לרפורמה ישבשו. אי אפשר לנחות למגרש ענק כמו משרד החינוך מהצבא".
עוד טענו הגורמים כי "אין מצב שהסיבה להתפטרות המיידית היא הקרע בעם או הרפורמה. איך עילת הסבירות יכולה להשפיע עליו בניהול מערכת החינוך? העסק גדול עליו, הוא היה מתוסכל מהמצב. בכל מצב לא עוזבים ערב פתיחת שנה, והדבר מלמד באופן מובהק שמדובר במצב משברי עמוק - מעבר לכאב על הקרע".
משרד החינוך עבר בשלוש השנים האחרונות טלטלות גדולות. תוך שלוש שנים ישבו על כיסא המנכ"ל שישה מנכ"לים: שמואל אבואב, יגאל סלוביק, עמית אדרי, דלית שטאובר, אסף צלאל, ומעתה גם מאיר שמעוני - שימלא את מקומו של צלאל לבקשתו של השר קיש. על התחלופה הבלתי-פוסקת אמר אתמול יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף כי "היא תרמה רבות לזעזוע מערכת החינוך. אסור שתמשיך לספוג. החינוך בישראל איננו מותרות וחייב להיות בראש סולם העדיפויות של מקבלי ההחלטות".
פורסם לראשונה: 18:19, 28.07.23