פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום
(צילום: רפי קוץ, גלעד מורג)

בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (שלישי) חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת בעבר ומי שהיה איש אמונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. היום ממשיך לחקור אותו עורך דין ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ'.
3 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
"השתדלתי לבוא עם ראש פתוח ולאתגר כל אחת מהקונספציות". פילבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתיק 4000, נזכיר, נתניהו נאשם בשוחד מאיש העסקים שאול אלוביץ'. לטענת הפרקליטות, נתניהו הנחה את פילבר להיטיב עם אלוביץ'. בין היתר, לפי הפרקליטות, פילבר פעל להיטיב עם אלוביץ' על-ידי ניסיונותיו לבטל את ההפרדה המבנית בבזק. לפי כתב האישום, כדי להיטב עם אלוביץ' ועל רקע הנחיית נתניהו, פילבר קידם את ביטול ההפרדה שמשמעותה ביטול חובתה של בזק לחלק עצמה לחברות בת. לאישור הרפורמה הייתה חשיבות כלכלית לבזק, ונטען שהתהליך קודם על-ידי פילבר בחשאיות - תוך שיתוף פעולה עם אנשים בזק - ובניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרד, ומבלי להתייעץ עמם.
הסנגור חן דוחה את טענות הפרקליטות, ולדבריו ניסיון ביטול ההפרדה המבנית נעשה משיקול מקצועי של פילבר. הוא טען כי פילבר התנה את הרפורמה הזו, שמועילה לבזק, בהתחייבות אחרת של בזק שתועיל לציבור - פריסת הסיבים האופטיים. פילבר אישר זאת בחקירתו הקודמת. בדיון היום הציג עו"ד חן את מה שלדבריו הוא הוכחה לרצינות כוונותיו של פילבר - מכתב "פריסת רשת הסיבים" ששלחה אליו בזק כמנכ"ל משרד התקשורת בספטמבר 2016. בזק מצהירה במכתב שבכוונתה "להאיץ את החלטותיה בנוגע לאימוץ טכנולוגיות המתאימות לשדרוג זה".
3 צפייה בגלריה
משפט נתניהו תיקי האלפים
משפט נתניהו תיקי האלפים
"עיתונאים יצרו ארומה פלילית שלו ונתניהו". אלוביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פילבר אישר: "אני חושב שהמסמך שווה מאוד. זו התחייבות של מנכ"לית תאגיד למדינה, יכולתי על בסיס זה לוותר על שימוע או להגיד (לבזק) 'חברים התחייבתם, נתתם'. על בסיס זה היה אפשר לשים את זה ברישיון ונגמר הסיפור. היינו בשלב של חילופי מכתבי כוונות".
עד המדינה טען בעדותו שפעל משיקול ענייני טהור בכל הנוגע לביטול ההפרדה המבנית. פילבר, שנטען שהסתיר מעובדי משרדו מידע על קידום הרפורמה, הסביר היום: "עיתונאים כל הזמן יצרו מעין ארומה פלילית של אלוביץ' ונתניהו. באותו שלב לא הכרתי כלום מהסיפור הזה. זה לא נכנס בשערי משרד התקשורת. בגלל זה העובדים במשרד לא שיתפו איתי פעולה, כי חשבו שאני מוביל אותם לפרשת שוחד. לא גילו יצירתיות או קצת יציאה מהפרדיגמה. כשזה קורה פעם אחר פעם אי אפשר לעבוד ככה".
בהמשך הוזכר כי היועצת המשפטית של משרד התקשורת, דנה נויפלד, הודיעה לפילבר כי נדרש לערוך "שימוע" בטרם ביטול ההפרדה המבנית לבזק. חן שאל את פילבר בנוגע לעמדתה של נויפלד, ופילבר הסביר שזה שימוע "טכני" שחשש שיעכב את אישור הרפורמה. "יש שימועים כשאתה הולך לדרמה חדשה, רוצה לשמוע את השוק, שינוי מבנה ההון, שינוי ארגוני בתוך חברה, נדרש אישור במשרד", אמר. "זה היה הוויכוח שלי עם דנה. אם אין שינוי בבעלות, אחזקות, האם נדרש במקרה הזה שימוע?".
3 צפייה בגלריה
דנה נויפלד בבית המשפט
דנה נויפלד בבית המשפט
"הייתה חדשה במשחק". דנה נויפלד
(צילום: יואב דודקביץ')
לדברי פילבר, "מבחינתי דנה הייתה חדשה במשחק. היא לא הכירה עשרות שעות ששרפתי בדיונים. לא נעשה כל שינוי השפעה בהיבטים התחרותיים - לוקחים חברה שמופרדת לשלוש חברות בנות, ומאחדים תאגידית. זה שימוע מסוג אחר, טכני, שיכול להביא לגרירת רגליים. שימוע הוא פתיחת דלת למתנגדים בשוק לקחת את הזנב הזה ולמשוך את המשרד שנתיים בבית המשפט".
חן: "ואז הבייבי שלך (פריסת הסיבים שאותה בזק נותנת בתמורה להפרדה התאגידית, ג"מ) יורד לטמיון". פילבר: "נכון".
בהמשך הוצג מסמך "שינוי מדיניות" של המשרד בנוגע לרפורמת ההפרדה המבנית, שנועד לאפשר את אישור הרפורמה בתנאים אחרים. פילבר העיד שכתב את המסמך. הוא אישר שהעביר לנויפלד ולגורמים במשרדו את המסמך ביום שישי, וביקש לקבל הערות מגורמי המקצוע עד ליום ראשון.
נויפלד, כך הציג חן, כתבה לפילבר על התנהלותו במסמך: "תהליך כתיבת המסמך בידך באופן עצמאי הוא יוצא דופן ביחס לתהליכים אחרים במשרד. על מסמך בסדר גודל כזה (בוודאי מבחינת חשיבותו), ספק אם הסמנכ"לים יכולים לתת התייחסות כזו בסוף השבוע. בוודאי שאיני יכולה לתת הערות מועילות מבחינה מקצועית תוך ירידה לפרטים הרבים שיש במסמך באופן הנדרש למסמך כזה בלו"ז כזה".
חן: "העברת את המסמך ביום שישי לגורמים המקצועיים ואמרת למי שיש הערות, שימסור אותן עד יום ראשון. הנושא לא חדש, הוא הועבר למחלקה המשפטית וזה לא רעם ביום בהיר". פילבר: "אני מסכים, נויפלד לא הייתה צריכה להביע עמדה על המדיניות. על זה שאמרה ש'לא עשינו עבודה', עניתי לה שעשינו עבודה גדולה מאד. כתבתי את המסמך כדי שיתנהל מהר ומדויק, והעברתי לסטלה הנדלר. כדי שהמסמך לא ייתקל בהתנגדויות, חלק מהתהליך היה לתאם אותו עם הגוף המפוקח שאמורה לחול עליו ההסדרה הזאת".
בהמשך שאל עו"ד חן את פילבר על גורמי המקצוע, ואמר לו כי "מה שאני רואה בביקורת שלך כלפי משרד התקשורת וכלפי עמדת אגף הכלכלה היא שהם רגולטור שבוי בקונספציה". פילבר: "מקובעים, כן". חן: "אתה היית שבוי ברצון שלך לקבל מדיניות משלך ולפרוס תשתיות". פילבר: "השתדלתי לבוא עם ראש פתוח ולאתגר כל אחת מהקונספציות".
פילבר הדגיש בעדותו היום שכן הייתה לו כוונה לקיים שימוע לגבי רפורמת ההפרדה המבנית, אך זה הורד מהכתובים. "נחקרתי על כך שאלא התכונתי לעשות שימוע, ואמרתי שאני כן מתכוון. זה שהורדנו מהכתובים לא אומר שהורדנו מהראש". לדבריו, בחקירה ברשות לניירות ערך הוא נחקר בחשד שלא התכוון לעשות שימוע לבזק בנושא - אבל טען שכן התכוון לעשות, אף שלא ציין את זה במסמכים.