3 צפייה בגלריה
הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
הזרוע הצבאית של חמאס בעזה פרסמה הערב (שני) הודעה חריגה ולפיה "חלה הידרדרות רפואית במצבו של אחד השבויים הישראלים" שנמצאים בידיה. עוד נמסר מחמאס כי בשעות הקרובות יינתנו פרטים נוספים.
לא נמסר לפי שעה במי מדובר, אך בידי חמאס שני ישראלים - אברה מנגיסטו והישאם א-סייד - שנמצאים ככל הידוע בחיים. ההערכה בישראל היא שמדובר בפרובוקציה של ארגון הטרור במלאת שמונה שנים למבצע "צוק איתן". גורם ישראלי מסר שלא מוכר שינוי במצבם הבריאותי של שניים.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בהמשך: "חמאס מוכיח גם הערב שהוא ארגון טרור ציני ונפשע, שמחזיק אזרחים פגועי נפש בניגוד לכל האמנות והחוקים הבינלאומיים, כמו גם את גופות חללי צה"ל. חמאס הוא זה שאחראי למצבם של האזרחים השבויים. מדינת ישראל תמשיך במאמציה, בתיווך מצרים, להשבת השבויים והנעדרים, באחריות ובנחישות".
גורמים בירושלים אמרו עוד כי מבחינת ישראל - האחריות למצבם של האזרחים היא בידי החמאס בלבד. "הפרסום נובע מתסכול חמאס ממדיניות ישראל שהופכת את הארגון לפחות רלוונטי", הוסיפו.
3 צפייה בגלריה
אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדין
מקור פלסטיני ברצועת עזה המקורב לחמאס אמר ל-ynet כי מטרת ההודעה היא להחזיר את סוגיית השבויים והנעדרים לשיח הציבורי בישראל. לדבריו, חמאס מעוניין שההודעה על כך תעורר את המתווכים העוסקים בניסיון לקדם משא ומתן בין ישראל לארגון באשר לעסקת שבויים. להערכתו, הזרוע הצבאית של חמאס ינסה באמצעות המתווכים להציע לישראל סרטון וידאו שיוכיח את טענת הארגון, אך הוא לא ידע לומר אם חמאס ידרוש תמורה לכך.
אפשרת נוספת היא שחמאס עשוי "לבשר" על כך שאורון שאול או הדר גולדין, שנהרגו בעזה במהלך המבצע ב-2014 ומאז גופותיהם מוחזקות בידי ארגון הטרור, אינם עוד בין החיים - כחלק מניסיון לעורר מחדש את הפרשה וכך לייצר לחץ על ישראל. חמאס עד היום מתעקש שגולדין ושאול בחיים, כמו גם מנגיסטו וא-סייד.
קבוצת הפעילים למען אברה מנגיסטו מסרה לאחר הודעת חמאס כי היא "דורשת מהממשלה להביא בפני המשפחות מידע אמין, ברור וחד משמעי באשר למצבם של הבנים ולא להסתפק בהערכות וניחושים. בשמונה השנים מאז אברה מוחזק בשבי החמאס, לא נעשו על ידי ממשלות ישראל הפעולות הנדרשות על מנת להחזירו הביתה. הגיע הזמן לפעול כעת, במקום להסתפק בהיגררות אחרי הודעות שמפרסם חמאס".
3 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
מנהיג חמאס בעזה סינוואר. מנסה להחזיר לתודעה את סוגיית השבויים
(צילום: AP)
בספטמבר האחרון בכירים ישראלים אמרו כי ישראל לא מוכנה לשחרר מחבלים רוצחים במסגרת עסקה עם חמאס להחזרת השבויים והנעדרים, אך מגלה גמישות רבה במשא ומתן. הם אמרו את הדברים אחרי השיחות שקיים ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי בשארם א-שייח, שבהן השתתפו גם ראש המל"ל איל חולתא, המזכיר הצבאי האלוף אבי גיל ומתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה ירון בלום. הם אמרו כי סוגיית השבויים והנעדרים היא נדבך משמעותי בדרך למציאת פתרון לרצועת עזה. "ישראל רצינית מאוד", אמרו הבכירים, "מצרים שחקן רציני ומשמעותי, והדרגים הבכירים ביותר בה מעורבים".
אברה מנגיסטו מוחזק בשבי חמאס בעזה כבר כמעט שמונה שנים. בספטמבר 2014 הוא צעד מביתו שבאשקלון אל חוף זיקים, המשיך דרומה וחצה את הגבול הימי בין עזה לישראל, ושם נפל בשבי חמאס. כמה חודשים לאחר מכן חצה את הגבול א-סייד, בדואי תושב הדרום. שניהם מוחזקים מאז בידי חמאס, ככל הנראה, ואיש לא יודע מה מצבם. בני משפחותיהם של השניים טענו במהלך השנים כי הם לוקים בבעיות נפשיות.
ההקלטה של "אחד השבויים הישראליים" שפורסמה לפני כשנה

לפני כשנה רשת אל-ג'זירה פרסמה הקלטה של "חייל ישראלי שבוי" שהפיץ חמאס, שנוהג לכנות גם את אברה מנגיסטו והישאם א-סייד חיילים, על אף שהיו אזרחים כשחצו את הגדר ונחטפו. חמאס לא אמר בהקלטה במי מהנעדרים הישראלים מדובר, ובמערכת הביטחון העריכו כי ההקלטה מזויפת ופורסמה כדי ליצור מניפולציה רגשית. גורם ישראלי בכיר אמר אז כי אין מדובר בקולו של מנגיסטו וכי לנוכח מצבו הנפשי של הצעיר שנמצא בשבי חמאס - ספק אם ניתן היה להקליט אותו מדבר ככה.
בהקלטה נשמע הנעדר, שמדבר בעברית קלוקלת, אומר (הטעויות במקור): "אני חייל ישראלי, הנתון בשבי של גדודי עזאדין אל קסאם. אני תוהה ומקווה שמדינת ישראל עדיין קיימת. אם כן אני תוהה בשנית האם מנהיגי המדינה חושבים על החיילים השבויים, דואגים להם ואמונים על שחרורם. הנני מת כל יום מחדש. חיים אינני, מרגיש שהתקווה להיות בקרוב בחיק המשפחה פועמת בלבי, נא הצילו".