4 צפייה בגלריה
עו"ד ניר יסלוביץ' ודודי אשכנזי
עו"ד ניר יסלוביץ' ודודי אשכנזי
אשכנזי לאחר שחרורו עם עורך דינו ניר יסלוביץ
בית המשפט ברודוס שחרר בצהריים (שלישי) ממעצר את דודי אשכנזי, שהיה עצור ביוון כשבועיים, אך הורה לו להישאר באי עד למתן החלטה סופית בעניינו. אשכנזי נעצר עם נחיתתו במדינה בצו של האינטרפול לבקשת פרו, בחשד לעבירות סמים, אך בני משפחתו טוענים שזהותו נגנבה - וכך מסר גם משרד החוץ ליוונים.
הרכב שופטים מיוחד שהתכנס ברודוס הורה לשחרר את אשכנזי ממעצרו, אך קבע כי יישאר באי עד למתן החלטה סופית בעניינו. משרד החוץ אישר כי אשכנזי יישאר במעצר בית.
4 צפייה בגלריה
דודי ורחל אשכנזי
דודי ורחל אשכנזי
דודי אשכנזי ואשתו רחל
פרקליטו של אשכנזי אתמול באולפן ynet: "אני אופטימי, ובדרך כלל אני לא טועה"
(צילום: נוויל האריס)

"אנחנו היום בתחושה של הקלה גדולה", אמר עורך דינו ניר יסלוביץ. "לא רק שדודי אשכנזי, ישראלי חף מפשע, שוחרר לאחר כמעט שבועיים ממעצר, אלא שמנענו הסתבכות חמורה והסגרה של אדם לפרו, מדינה שבה זכויות האדם הן בערבון מוגבל".
עו"ד יסלוביץ הוסיף: "דודי חוזר למשפחתו האהובה, אבל המלאכה עוד לא תמה. כרגע נפעל ללא לאות לאפשר לו לחזור לביתו, לישראל. דודי הוא אדם נורמטיבי, חף מפשע. אני בטוח שממשלת ישראל תפעל לאפשר לו לחזור במהרה. אין מקום להמשיך ולרמוס את זכויותיו".
דודי אשכנזי, בן 52 מבת חפר, שמאי רכב במקצועו, נעצר לפני כשבועיים בנמל התעופה מיד עם נחיתתו באי קוס שביוון, בעת שעשה את דרכו עם רעייתו רחל לחופשה זוגית באי היווני. לאשתו של אשכנזי, שהגיעה איתו לחופשה, נאמר כי העבירות המיוחסות לו הן עבירות סמים. לטענת היוונים, אשכנזי דרוש לחקירה בפרו מ-2007 ויש לו אזרחות כפולה - של ישראל ושל אזרבייג'ן - אבל משפחתו מצדה טוענת כי הוא מעולם לא היה באזרבייג'ן ושזהותו נגנבה.
4 צפייה בגלריה
דודי אשכנזי בבית המשפט
דודי אשכנזי בבית המשפט
אשכנזי בבית משפט ברודוס, בשבוע שעבר
4 צפייה בגלריה
המכתב שדודי אשכנזי כתב
המכתב שדודי אשכנזי כתב
מכתב שכתב אשכנזי מתא המעצר
מהמסמכים שהמשפחה נחשפה אליהם הטענה הייתה שישראלי בשם דוד אשכנזי, בעל דרכון אזרי, ביצע בשנת 2017 עבירות סמים בפרו, שביקשה להסגירו לידיה ולכן קיימת נגדו בקשת מעצר בינלאומית של האינטרפול. פרקליטתו של אשכנזי, עו"ד סאני שייקיס, אמרה כי הציגה לתביעה ברודוס מסמכים שלפיהם בזמן שהעבירות בוצעו בפרו, דודי אשכנזי היה בכלל בארץ. גם הרשויות באזרבייג'ן אמרו כי אינם מכירים בעל דרכון אזרי בשם כזה.
המשפחה פתחה אתר לתרומות כדי לממן את עלויות צוות ההגנה, בשם "משחררים את דודי", ומשרד החוץ פנה לרשויות ביוון והודיע להן כי אשכנזי הוא לא האדם שהן מחפשות. לטענת המשפחה, משרד החוץ גם עדכן אותה כי הדרכון של דודי נגנב - מה שהוביל לגניבת זהותו. ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח בשבוע שעבר, עוד כשהיה רק שר חוץ, עם שר החוץ היווני ניקוס דאנדיאס וביקש ממנו לפעול לשחרורו המיידי של אשכנזי.
עו"ד מרדכי ציבין, המתמחה ביצוג אסירים ישראלים בחו"ל ובנושאי אינטרפול והסגרות בינ"ל, אמר כי הוא משוכנע שאשכנזי ראוי לפיצוי כספי על שעבר. "בהתאם לתקנות ה-CCF, הקשור לאינטרפול, יש אפשרות לקבל פיצוי כספי על רשלנות רבתי של האינטרפול בהחליטו להפיץ את בקשת המעצר הבינ"ל", אמר ציבין. "מדובר בדוגמא נוספת, שבה המערכת הפנימית של האינטרפול לא בדקה כראוי אם זה המקרה אשר לגביו הוצאה בקשת מעצר. אשכנזי יוכל לתבוע על רשלנות את משרד המשפטים של פרו, אך מדובר בהליך ארוך, מורכב ולא זול בניגוד לתביעה באינטרפול".