ראש המוסד דדי ברנע העביר למתווכות בשיחותיו בקטאר בסוף השבוע האחרון מסר מרכזי שלפיו כדי להתקדם לעסקת חטופים, על חמאס להסכים למתווה שהועבר אליו - וזכה לאימוץ של מועצת הביטחון ושל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - ולא להכניס בו שינויים. כך נודע ל-ynet. המסר מתחבר לדרישה החדשה של חמאס לערבויות ברורות מהמדינות המתווכות לקיום המו"מ עד לעסקה, שכוללת הגעה להפסקת אש. ב"ניו יורק טיימס" דווח אתמול כי ברנע הבהיר שמדובר בשינוי מהותי מההצעה שאימצו מועצת הביטחון של האו"ם ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
גורם בכיר ששוחח עם העיתון האמריקני, כחלק מכתבה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, הבהיר כי הדרישה הזו של חמאס תאפשר לו למשוך את המו"מ ללא הגבלת זמן – ולשחק במשך שבועות ארוכים, או אפילו חודשים. לפי אחד הגורמים שמוזכר בכתבה, חמאס מצידו מעוניין להבטיח שהוא לא מעביר לישראל רבים מהחטופים - ואז יחדש צה"ל את המלחמה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
נתניהו וברנע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ביקורו של ברנע ארך שעות ארוכות, הוגדר חשוב ועסק בסוגיות שנשארו פתוחות. ברנע ישב שעות ארוכות עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני ובכירים נוספים, כולל נציגי המודיעין המצרי שהגיעו לדוחא. השיחות התנהלו ברוח מאוד חיובית עם הבנה שצריך להתקדם כדי לצמצם פערים בסוגיות שנשארו פתוחות.
למשלחת שהוביל ברנע לקטאר לא הצטרפו ראש השב"כ רונן בר או האחראי על המו"מ מטעם צה"ל אלוף במיל' ניצן אלון. מי שכן הצטרף היה יועצו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אופיר פלק.
לא רק סוגיית העסקה הייתה בשיחות. ל-ynet נודע נתון חדש - 70% מהמנהרות שהתגלו ברפיח - נאטמו בצד המצרי.
משלחת כפולה של צוותי עבודה תצא ביום שני לדוחא, בירת קטאר, ולקהיר, בירת מצרים, כדי לקיים שיחות על עסקת החטופים. במקביל לצוותי העבודה, צפוי להגיע לאזור ראש ה-CIA ביל ברנס ולקיים פסגה שתיתן מעטפת לשיחות בהשתתפות ראש המוסד דדי ברנע, ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. מסתמן שהפסגה תתקיים בקטאר – אך תינתן גם אפשרות שתיערך בקהיר. יש גם אפשרות שברנס יגיע לישראל כדי להבטיח את הסכמת ישראל לעסקה.
על-פי המתווה, בשלב הראשון, מרגע שתחל הפסקת האש – יעברו שלושה ימים של הפסקת אש שבסופם חמאס ישחרר שלוש נשים. אחרי 4 ימים, ביום השביעי, חמאס ישחרר ארבע נשים. בישראל סבורים ש-11 נשים מהחטופות בחיים: שש אזרחיות וחמש חיילות.
שלבי המתווה המסתמנים בעסקה המתגבשת
הצהרת משפחות חטופים בשער בגין, אתמול
(צילום: יריב כץ)

אתמול אישר גורם בחמאס בשיחה עם סוכנות הידיעות AP כי ארגון הטרור הסיר את דרישתו מישראל להתחייבות מראש להפסקה של המלחמה ברצועת עזה במסגרת העסקה לשחרור חטופים. בימים האחרונים, רווחה ההערכה בישראל שמדובר במו"מ שייקח בין שבועיים לשלושה לפחות, ובהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי עדיין יש פערים בין הצדדים.
חמאס, נזכיר, טוען כל העת שישראל יכולה לחדש את המלחמה בסיום השלב הראשון. גורמים בישראל, מנגד, הביעו דאגה שחמאס ימרח את השיחות ואת השלב הראשון. בינתיים, סגן מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד אל-הינדי, אמר אתמול לרשת "קודס" הפלסטינית כי ארגוני הטרור הפלסטיניים חשים ב"אקלים נוח" לקידום המו"מ.
פורסם לראשונה: 19:48, 06.07.24