בשנת המלחמה נחשפה שוב ושוב המעורבות האיראנית במתרחש במזרח התיכון, וכעת רצף פרשיות חמורות, שחושפות את הניסיון שלה לגייס שליחים בתוך שטח ישראל, מטרידות את מערכת הביטחון. בכיר בשב"כ אומר היום (שלישי), אחרי שנחשפה עוד חוליה - הפעם ממזרח ירושלים - שתכננה להתנקש במדען גרעין ובראש עיר מהמרכז, כי מדובר בניסיון שיטתי של טהרן לפגוע בבכירים בישראל.
התייחסות המשטרה למעצר שבעה תושבי מזרח ירושלים בחשד לריגול עבור איראן
(צילום: דוברות המשטרה)

"על-פי המידע שהצטבר במערכת הביטחון, מדענים, ראשי עיריות, כמו גם בכירי מערכת הביטחון ובכירים ישראלים נוספים מהווים יעדים לפגיעה על-ידי גורמים איראנים", אמר. הפרשה שנחשפה היום ממחישה שוב את היקף הפעילות האיראנית ואת היקף הסיכול של השב"כ אל מול אותה פעילות.
"⁠המפתח להתמודדות עם זה הוא קודם כל ענישה חמורה שתרתיע. שאנשים יבינו שזה בגידה, פגיעה בביטחון המדינה, שירות בשביל האויב בזמן מלחמה", הוסיפו גורמים בשב"כ. הם אמרו כי "נכון לבחון סנקציות מינהליות וכלכליות לאותם אזרחים ישראלים שמשתפים פעולה עם איראן - בכלל זה שלילת אזרחות, חילוט כספים ורכוש".
5 צפייה בגלריה
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
לוחית זיהוי של המשטרה שנתפסה אצל אחד החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
אחד מכלי הרכב שהציתו חלק מהמחבלים באזור עין כרם בירושלים
אחד מכלי הרכב שהציתו חלק מהמחבלים באזור עין כרם בירושלים
רכב שהציתו החשודים בעין כרם
(צילום: דוברות המשטרה)
גורמי הביטחון אמרו כי לאחרונה, בעקבות רצף המעצרים של חשודים בקשר עם איראן, עלתה המודעות הציבורית: "הפרסומים בנושא עוזרים. אנשים מבינים יותר, חושדים, מציפים". הם הדגישו את ההנחיות לציבור: לא ללחוץ על לינקים; לא להתכתב עם זרים חשודים; לא לענות למיילים לא מוכרים.
בתוך כך, ראש העיר שהיה יעד לפגיעה על-ידי החוליה בהכוונת איראן הגיב בצהריים ואמר כי "האיומים לא חדשים לנו, גם מצד גורמים עבריינים. אני כראש עיר לא נרתע מזה. היו ראשי עיר שעטפו עצמם במעטפת אבטחה, וככה אני אמשיך לנהוג".
לדבריו, הוא לא עודכן שהיה יעד להתנקשות: "אני מגיל צעיר מאוד מקדיש את החיים שלי למען הציבור, שום דבר לא מרתיע אותי, אני ממוקד נטו בעשייה לקדם את העיר לתת מענה לכל תושב ותושבת. לא עדכנו אותי בדברים ולא הייתי מאובטח בזמן הזה".
5 צפייה בגלריה
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
כובע של המשטרה שנתפס בבית אחד העצורים
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
כרטיסי אשראי שנתפסו
(צילום: דוברות המשטרה)
מוקדם יותר הותר לפרסום כי שבעה צעירים בני 19 עד 23 משכונת בית צפאפא שבירושלים, נעצרו כאמור בחודש שעבר בחשד שתכננו בהכוונת גורמים איראנים לבצע התנקשות במדען ישראלי בכיר וראש עיר גדולה. בחקירה המשותפת של שב"כ והיחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז ירושלים במשטרה נחשפה תשתית של גורמי מודיעין איראנים שפעלה מול ישראלים לצורך גיוסם והפעלתם לביצוע משימות בשטח המדינה.
אחד העצורים, אזרח ישראל בן 23, עמד לפי החשד בקשר עם גורם זר והתבקש על-ידו לבצע משימות שונות בישראל. החשוד, כך העלתה החקירה, גייס את חברי החוליה הנוספים לצורך מימוש המשימות שקיבלו מהגורמים האיראנים. המעורבים ריססו כתובות גרפיטי במקומות שונים ברחבי המדינה, הציתו כלי רכב באזור עין כרם בירושלים ואספו מודיעין.
עוד עלה כי החשודים התבקשו לקדם פיגוע נגד מדען בכיר ונגד ראש עיר גדולה, לפוצץ ניידת משטרה ולהשליך רימון לעבר בית בתמורה ל-200 אלף שקל שאותם הבטיח להם הגורם האיראני. כמה מהחשודים הגיעו לאזור מגוריו של המדען הבכיר, ובתמורה ל-500 שקל צילמו את המקום לטובת מימוש ההתנקשות. בחיפוש בבתי החשודים נתפסו כ-50 אלף שקלים, לוחית זיהוי משטרתית מזויפת ומספר רב של כרטיסי אשראי.
5 צפייה בגלריה
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין בצפון שבו מתגוררים שני חשודים בריגול לאיראן
(צילום: איתן גליקמן)
אתמול הותר לפרסם כי שבעה ישראלים מהצפון שעלו מאזרבייג'ן, בהם אב ובן, חשודים שקיימו במשך שנתיים קשר עם גורמים באיראן - שבמסגרתו צילמו בסיסים צבאיים שהיו גם למטרות במתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בתחילת החודש. חלק מהשבעה נתפסו כשעקבו אחר בכיר ישראלי ובנו, שבהם לפי החשד תכננו להתנקש.
החשודים שנעצרו הם אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן, אלכסנדר סדיקוב, ויצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה ושני נערים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום בגין שורה של עבירות ביטחוניות חמורות.
בין היתר, הם חשודים בצילום ואיסוף מידע על בסיסים ומתקנים צבאיים, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בתל אביב, אתרי סוללות כיפת ברזל, תחנת הכוח בחדרה ותשתיות אנרגיה נוספות. כמו כן, הם קיבלו מהמפעילים מפות של אתרים אסטרטגיים, ובהם בא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים מתקיפת כטב"ם בשבוע שעבר. לפי החשד, הם העבירו את המידע המודיעיני לאיראן.

"על כל תפיסה שמדווחת יש עוד 10 תפיסות"

גורם במשטרה שמעורה בפרטי החקירות סיפר ל-ynet: "על כל תפיסה כזו שיוצאת לתקשורת יש עוד 10 תפיסות שהמשטרה ושב"כ עובדים עליהן, ועל כל 10 יש 20 שלא יודעים עליהן בכלל וזו הסכנה הגדולה ביותר. את רוב המקרים אנחנו תופסים שנייה לפני שאותם ישראלים מצליחים לבצע פעולות שמהן אי-אפשר לחזור. התפיסה של שבעת הישראלים אתמול מראה שיש פה עליית מדרגה קיצונית, ואנחנו מודאגים מאוד מהמקרים שעדיין לא עלינו עליהם".
בחקירה עלה שהישראלים שעל מעצרם דווח אתמול ביצעו את המשימות שניתנו להם על-ידי סוכנים איראנים בעיקר בגלל בצע כסף. לחלקם עבר פלילי, וניכר שצילומי הבסיסים לא העלו בהם פחד. מנגד, אחד החשודים העיקריים סיפר לנוכח הבקשה לצלם סוללות כיפות ברזל כי "רעדו לי הידיים בפעם הראשונה שצילמתי אותן והעברתי את התמונות". כשהחשודים נשאלו מדוע עשו את מה שמיוחס להם, הם השיבו: "אנחנו לא מרגישים שייכים למדינה. אוהבים את האנשים, אבל לא קשורים למדינה".
פרקליטיהם של החשודים שעל מעצרם דווח אתמול מסרבים להתראיין. אחד מהם הסכים לומר: "גזר הדין הכי קשה זה ברגע שהשם שלך יוצא לציבור. עם ישראל לא סולח על דבר כזה. דיברנו איתם במעצר, אז אנחנו לא יודעים הרבה. אם יתברר בכתב האישום שהבסיסים שהם צילמו אלה גם בסיסים שנפגעו, אף אחד לא יוכל לעזור להם". בכיר במשטרה סיכם: "הם יקבלו בין 18 ל-20 שנה".