סגירת מעגל: נכדותיה של חסידת אומות העולם מריה בלישצ'יק, האזרחיות האוקראיניות אלונה צ'וגאי ולסיה אורשוקו, קיבלו אישור כניסה רשמי לישראל. האישור מגיע יומיים לאחר שפורסם ב-ynet כי בני משפחתה של פניה בס, שורדת השואה שבלישצ'יק סייעה לה, ניסו לעזור לשתיים לקבל אישור כניסה לארץ.
צ'וגאי בת ה-47 ואורשוקו בת ה-36 התגוררו בישראל עד לאחרונה, אך נאלצו לשוב לאוקראינה לאחר שמשרד הפנים סירב לחדש להן את הוויזה הארעית לה זכאים צאצאים של חסידי אומות העולם, שמוענקת לתקופה של חמש שנים בלבד. השתיים מתגוררות כעת בכפר באזור העיר רובנו שבצפון-מערב אוקראינה.
2 צפייה בגלריה
האחיות לוסיה ואלונה, נכדותיה של מריה
האחיות לוסיה ואלונה, נכדותיה של מריה
האחיות לסיה ואלונה, נכדותיה של מריה
(באדיבות המשפחה)
צ'וגאי ואורשוקו, שנמצאות בקשר מתמיד עם בני משפחת בס בישראל, היו יכולות לעזוב את ביתן באוקראינה בכל עת, אך חששו לברוח לישראל בידיעה שייתכן ויגורשו עם הגעתן. היום ראש מינהל האוכלוסין אישר את כניסתן לישראל, ובתנאי שהשתיים יגיעו כתיירות ולא יעבדו. אישור הכניסה ניתן לאחר שיו"ר הסוכנות היהודית לשעבר זאב בילסקי נרתם לסייע לשתיים בעקבות הפרסום ב-ynet.
בילסקי פנה לשרת הפנים איילת שקד והבטיח שיערוב אישית לכך שהשתיים לא יעבדו אם יגיעו ארצה. "כיו"ר הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית לשעבר, אני פונה אליך לסייע לשתי נכדותיה של מריה בלישצ'יק. כבוד השרה, הגלגל מסתובב. היום אנחנו יכולים להחזיר ולו במקצת במסגרת הכרת הטוב על החסד שנעשה תוך סיכון חיים לנערה יהודיה", כתב בילסקי, "אני מוכן לחתום על ערבות ככל שתידרש על מנת להבטיח שהן לא תעבודנה בישראל".
2 צפייה בגלריה
זאב בילסקי, ראש הסוכנות היהודית לשעבר
זאב בילסקי, ראש הסוכנות היהודית לשעבר
זאב בילסקי, ראש הסוכנות היהודית לשעבר
(צילום: גיל יוחנן)
שרון בס, נכדתה של פניה, הודתה לבילסקי בחום על עזרתו, והעידה על הקשיים הבירוקרטיים מול משרדי החוץ והפנים: "אנשי משרד החוץ אמרו לנו שאנו צריכים למלא טפסי בקשה של משרד הפנים לקבלת אישור חריג, אבל הצרה היא שעד שהגענו אליהם ב-12:00 המשרדים היו סגורים", סיפרה.
"הם טענו שיש עומס ושהם לא יקבלו אותנו ללא תור אז קבענו לנו אחד ליום חמישי. בשיחה איתם הם אף אמרו כי הסטטוס של השתיים לא השתנה, ושלא התקבלו שום הנחיות חדשות לגביהן. אני פשוט לא מבינה את ההליכים הבירוקרטיים המיותרים הללו. לשתיהן יש מזוודה ארוזה והן מוכנות לעזוב, למה צריך את מסכת הייסורים הזו?".
סבתן של צ'וגאי ואורשוקו, מריה, זכתה לתואר חסידת אומות העולם בשנת 1995 יחד עם הוריה ואחותה, על כך שבמהלך מלחמת העולם השנייה הסתירו בביתם את פניה בס, ילדה יהודיה שבמשך כשנה הסתתרה ביערות באוקראינה, והפכו אותה לבת בית.