מסרים שקוראים להגן על הדמוקרטיה הישראלית הוקרנו היום (חמישי) על גבי מבנים מרכזיים ברחבי העיר ניו יורק. בין היתר נכתב על המבנים: "SOS Israel's democracy", "Protect our shared values ו"Israel will overcome Netanyahu".
מסרים להגנת הדמוקרטיה הישראלית על מבנים בניו יורק
(צילום: מחאת אנקספטבל ניו יור)

3 צפייה בגלריה
מחאה ניו יורק
מחאה ניו יורק
המסרים ברחבי ניו יורק
(צילום: מחאת אנקספטבל ניו יורק)
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו כי "ישראל חזקה מנתניהו. אנחנו נאבקים כדי להגן על הערכים המשותפים של ארה"ב וישראל, על מנת שכל באי עצרת האו"ם ידעו: הדמוקרטיה הישראלית בסכנה, וכל מי שמאמין בחירות ושוויון - מקומו לצדנו".
שני גרנות-לובטון, שעומדת מאחורי המחאות בעיר, מסרה: "אנחנו מודים לנשיא ביידן, חבר אמת של ישראל, שממשיך לעמוד יציב למען הדמוקרטיה הישראלית, ורוצים להזכיר: במרכז השותפות היקרה מפז הזו בין שתי המדינות עומדים ערכים משותפים. אלו בדיוק הערכים שנתניהו וממשלתו מתקיפים בשנה האחרונה במטרה להיחלץ ממשפט. מי שקורא תיגר על הדמוקרטיה שלנו צריך לזכור שזהו חלק ממאבק גלובלי ושאנחנו ניאבק בכל מקום בעולם ונאיר למרחקים".
ברסלר: "תולים ציפיות רק בעצמנו"
(צילום: ירון ברנר)

בינתיים, פרופ' שקמה ברסלר, אחת ממובילות המחאה נגד המהפכה המשפטית, התייחסה הבוקר בריאיון ל-ynet Live לפגישה שנערכה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק. היא אמרה כי "אנחנו לא תולים ציפיות בביידן ובאף אחד, למעט בעצמנו".
לדבריה, "אזרחי ישראל בהמוניהם מראים כבר קרוב ל-40 שבועות שהם רוצים לחיות במדינה שהערכים שמנחים אותה הם ערכי מגילת העצמאות. אנחנו לא נירגע ולא נשקוט עד שנבטיח שזה יקרה".
3 צפייה בגלריה
"נבצר את הדמוקרטיה בזכות הסעודים? מעולה". ביידן, נתניהו ובן סלמאן
"נבצר את הדמוקרטיה בזכות הסעודים? מעולה". ביידן, נתניהו ובן סלמאן
"נבצר את הדמוקרטיה בזכות הסעודים? מעולה". ביידן, נתניהו ובן סלמאן
(צילום: EPA, AP)
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
"כל כך רוצה פשרה שהוא עיוור למציאות". הרצוג
(צילום: Kevin Dietsch/Getty Images)
אולי את אופטימית יותר כי את יודעת שנתניהו הבטיח לביידן שיגיע להסכמות? "הלוואי. כולנו נשמח לחזור לחיים שלנו, כבר היינו שמחים לעשות את זה מזמן. אבל אנחנו גם מבינים שאין לנו את הפריבילגיה לעשות את זה, או להניח שמישהו יעשה לנו את העבודה עד שנהיה סמוכים ובטוחים שביצרנו את הדמוקרטיה לשנים קדימה. ואם זה יקרה בזכות המחאה בלבד, או בזכות התערבות כזו או אחרת, או בזכות זה שהסעודים דרשו משהו - לא כל כך אכפת לי. המטרה הסופית שלי זה לחיות במדינה שהדמוקרטיה בה מבוצרת לשנים קדימה".
יכול להיות שהנורמליזציה תספק הזדמנות לפשרה? כי את מתווה הנשיא פסלתם. "אני לא יודעת מה זה פשרה. המתווה של הנשיא לא מבצר דמוקרטיה לשנים קדימה, הוא משאיר הרבה פירצות. הוא כל כך רוצה להגיע לפשרה שהוא עיוור למציאות ההיסטורית שאנחנו חיים בה, שהיא יותר מורכבת. הרבה אנשים מבינים את זה. זה לא נעים לשמוע ולהגיד את זה, אבל זו המציאות. אם אנחנו לא יוצאים מהטלטלה האיומה שעוברת על מדינת ישראל בחודשים האחרונים עם דמוקרטיה שמבוצרת לשנים קדימה - זה לא משהו שאנחנו יכולים לקחת בו חלק. מה שקורה כאן לא יחזור. נשיג את המטרה הזו, ואם זה יקרה תוך כדי שיש שלום עם סעודיה - מעולה".