הפלסטינים דיווחו הבוקר (שני) כי המצב בבית החולים שיפא בעזה "קשה מאוד". דובר משרד הבריאות של חמאס טען בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי "טנק ישראלי עומד בשער מרפאת החוץ של שיפא", ורופאים בבית החולים טענו בנוסף כי "טנקים ישראלים נמצאים בתוך המתחם ויש צלפים בכל הבניינים בסביבה, אי אפשר לצאת או להיכנס".
4 צפייה בגלריה
צילום לוויין בית חולים שיפא עזה
צילום לוויין בית חולים שיפא עזה
בית החולים שיפא, בצילום לוויין שפורסם אתמול
(צילום: "AFP PHOTO / Satellite image ©2023 Maxar Technologies)
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
שיפא הפך לאחת המטרות בעיר עזה שאותן סימן צה"ל, שכן מתחת לבית החולים ממוקמת מפקדת הטרור המרכזית של חמאס. לפי דובר צה"ל, מתחת לבית החולים נבנו כמה מתחמים תת-קרקעיים שמשמשים את ראשי חמאס, וכן מנהרה שמאפשרת כניסה אליהם. גורם בבית החולים, מצידו, אמר כי "אנחנו מחפשים חתיכות לחם לאכול, ולא יכולנו לקבור את גופות ההרוגים שנותרו בחצרות המתחם עקב הפצצות".
מאז ניתוק החשמל לרצועה, וביתר שאת מאז תחילת התמרון הקרקעי באזור בית החולים, בעזה הזהירו שוב ושוב כי המאושפזים בשיפא ובבתי החולים האחרים ברצועה נמצאים בסכנת מוות. תת-מזכיר משרד הבריאות בעזה, יוסף אבו ריש, הודיע כי ישראל "הרסה כליל את בניין מחלקת הלב בשיפא", ובבית החולים "עדיין תקועים 650 חולים, בהם כ-40 תינוקות באינקובטורים ו-15,000 עקורים, וכולם מאוימים במוות". אבו ריש טען בנוסף כי "5 תינוקות ו-7 חולים בטיפול נמרץ" מתו עקב "הפסקת החשמל בבית החולים הגדול בעזה".
אילוסטרציה של מפקדות חמאס מתחת לשיפא
(צילום: דובר צה"ל)

בבית החולים נטען עוד כי "אחיות עושות הנשמה מלאכותית ידנית כדי לשמור על התינוקות בחיים", בעוד שרופא מארגון "רופאים ללא גבולות" ציין כי 17 חולים מאושפזים במחלקת הטיפול הנמרץ. מנהל שיפא, מוחמד אבו סלמיה, הזהיר כי "הצוותים הרפואיים אינם מסוגלים לעבוד, ולא ניתן לטפל בגופות או לקבור אותן". גם מנהל בתי החולים ברצועת עזה, מוחמד זקות, קרא "להציל את הילדים בפגיה, כי הזמן אוזל להציל את חייהם", והזהיר אתמול כי המצב בשיפא "קטסטרופלי". "אף אחד לא יכול להיכנס או לצאת מבית החולים", אמר.
מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי (WHO), ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, תיאר את המצב בשיפא כ"מסוכן", לאחר "3 ימים ללא חשמל ומים", ואמר כי "חילופי האש וההפגזות המתמשכות באזור הסמוך לבית החולים מחמירים את התנאים הקשים ממילא". ברופאים ללא גבולות הזהירו שבתי חולים בעיר עזה עלולים להפוך ל"חדרי מתים", והוועד הבינלאומי של הצלב האדום פתח מצידו ב"פנייה דחופה להגן על אזרחים בעזה".
במקביל, משרד הבריאות הפלסטיני חדל לעדכן את מספר הפצועים וההרוגים ברצועה זה שלושה ימים, לאחר שנותק הקשר עם רוב בתי החולים בצפון עזה. הפלסטינים דיווחו ביום שישי האחרון על כ-11 אלף הרוגים.
4 צפייה בגלריה
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא מחנה פליטים אוהלים
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא מחנה פליטים אוהלים
"המצב קטסטרופלי". בית החולים שיפא
(צילום: REUTERS/Stringer BEST QUALITY AVAILABLE)
4 צפייה בגלריה
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
4 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
(צילום: Ismail Zanoun / AFP)
ברקע הביקורת החריפה בתוך עזה וכן מצד גורמים בינלאומיים, צה"ל חשף אמש הקלטה שבה נשמע גורם ישראלי מציע להעביר דלק למטרות רפואיות דחופות בשיפא, אבל חמאס מצידו מנע את קבלתו. בארגון טרור הכחישו את ההאשמה הישראלית – שגובתה בהקלטה – ולפיה מחבליו מנעו העברת דלק לבית החולים בלילה הקודם, וטענו כי הכמות שעליה דיבר צה"ל, 300 ליטר, ממילא לא הייתה מספיקה לזמן רב.
בישראל דחו את הטענות נגד פעילות צה"ל באזור בית החולים, וציינו בין היתר כי חמאס מחזיק במאגרי דלק שאותם הוא מנתב לפעילות טרור. בנוסף, צה"ל קיים "הפוגות טקטיות" בלחימה כדי לאפשר לתושבי צפון הרצועה להתפנות לדרומה, חרף מאמצי חמאס למנוע את עזיבתם. "מאות אלפי תושבים עברו בימים האחרונים במסדרון ההומניטרי הבטוח בציר צלאח א-דין", אמר אתמול דובר צה"ל בערבית לתושבי הרצועה. "אל תיכנעו לחמאס - המשך נוכחותכם חושפת אתכם לסכנה גדולה מאוד. אנו קוראים לכם - נצלו את ההפוגה הזאת כדי לנוע דרומה. הצטרפו למאות אלפי התושבים שהבינו שחמאס איבד שליטה בצפון הרצועה והחליטו להגן על עצמם ועל משפחתם, ונעו מעבר לוואדי עזה".
שיחות הטלפון בין קצין בכיר למנהלי בתי החולים שיפא ורנתיסי
(צילום: דובר צה"ל )

דובר צה"ל ציין כי מסדרון הפינוי יפעל גם מבתי החולים שיפא, רנתיסי ונאסר, והדגיש: "אם גורמי חמאס מונעים מכם לנוע דרומה - צרו איתנו קשר". בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה"ל פתחו ואבטחו ציר המאפשר לאוכלוסייה לנוע, רגלית ובעזרת אמבולנסים, מבתי החולים. בימים האחרונים קצין בכיר במנהלת התיאום והקישור שוחח כמה פעמים עם מנהל בית החולים שיפא, והציג בפניו את צירי המעבר האפשריים מבית החולים".
בתיעוד שיחה שפורסם ניתן לשמוע את מנהל בית החולים שיפא תוהה לגבי נוכחות מטוסים צבאיים באזור, אך הקצין הסביר לו כי "כל מי שרוצה לנוע חופשי לעשות כך בלי בעיה, כולל אמבולנסים". בשיחה נוספת עם בכיר בבית החולים הסביר הקצין כי אלו שיוצאים מבית החולים צריכים להניף דגל לבן ולצאת דרך הדלת הראשית, "כדי שיהיה ברור שאין ברשותם נשק".
בלילה דיווחו הפלסטינים על תקיפות אוויריות בסביבת בית החולים, ועל "עימותים מתמשכים" סביבו. בינתיים, שמונה גורמי מודיעין וגורמים בצה"ל בהווה ובעבר תיארו בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס" כי חמאס החל לבנות את המפקדה מתחת לאדמה בשנת 2007 - אז השתלט ארגון הטרור על רצועת עזה. גורם בכיר לשעבר בשב"כ סיפר ל"טיימס" כי בין היתר המתחם התת-קרקעי של חמאס כולל כמה קומות, שבהן יכולים לשהות כמה מאות בני אדם. בהודעה שמסר אמ"ן לעיתון נאמר כי מחבלי חמאס מסיטים חשמל מבית החולים לטובת המפקדה, וכי ניתן להיכנס אליה מכמה כניסות - בתוך בית החולים וסביבו.
גורמים אמריקנים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" אמרו כי הם בטוחים שחמאס משתמש ברשת המנהרות שלו מתחת לבתי חולים, ובמיוחד שיפא - למטרת אחסון נשק ולטובת ניהול הפיקוד והשליטה של הארגון. ארה"ב, לדבריהם, אספה מודיעין עצמאי לגבי שימוש חמאס בשיפא. ביום שישי האחרון העלה בכיר ישראלי אפשרות שבמתחמי חמאס מתחת לשיפא נמצאים גם חטופים, מה שעלול להקשות על ישראל לפעול שם.
הגורמים בישראל אמרו ל"טיימס" כי בעבר צה"ל נמנע מלפעול בתוך בית החולים מתוך דאגה לחיי האזרחים שהיו בו, אך שילם מחיר כבד בכך שמה שנמצא מתחתיו נותר שלם וללא פגע. "זו טעות שישראל לא תחזור עליה הפעם", אמרו הגורמים. לדבריהם, המתחם שנמצא מתחת לשיפא לא יישאר על כנו, למרות הלחץ הבינלאומי "לחוס עליו" ועל בתי חולים נוספים.