3 צפייה בגלריה
המתנות שקיבל דוד בן-גוריון מעשרות מדינות מהעולם
המתנות שקיבל דוד בן-גוריון מעשרות מדינות מהעולם
חט של פיל שקיבל בן גוריון מראש ממשלת ליבריה
ללמוד על ההיסטוריה של מדינת ישראל דרך המתנות הרשמיות שקיבל ראש הממשלה הראשון שלה. זה מה שמציעה התערוכה "בן גוריון בעולם", שתיפתח ב-1 באוגוסט בבית בן גוריון בתל אביב.
מה למשל אפשר ללמוד שם? שארגנטינה, על אף שלא הצביעה בעד תוכנית החלוקה בעצרת הכללית באו"ם, הייתה אחת המדינות הראשונות בעולם שבן גוריון דאג לכונן איתה יחסים דיפלומטיים. במאי 1949 הוקמו השגרירויות בבואנוס איירס ובתל אביב. מדוע ארגנטינה? ראשית, כי בן גוריון ידע שפושעי מלחמה נאצים רבים מצאו שם מקלט, ורצה שסוכני המוסד יוכלו לפעול שם יותר בקלות. כך נתפס בין היתר אדולף אייכמן.
3 צפייה בגלריה
המתנות שקיבל דוד בן-גוריון מעשרות מדינות מהעולם
המתנות שקיבל דוד בן-גוריון מעשרות מדינות מהעולם
מתנות שקיבל בן גוריון מעשרות מדינות מהעולם
"אינטרס נוסף שהיה לבן גוריון בארגנטינה הוא האפשרות לייבא בשר מהמדינה", מספרת אורורה לטרולו, אוצרת התערוכה "בן גוריון בעולם", "בשנים הראשונה של ישראל, כמות האנשים הייתה גדולה מהיכולת לייצר מזון, והוא הבין שבלי ביטחון תזונתי לא תהיה אפשרות להמשיך להביא עולים". לצד הסיפור הזה מוצגת מתנה שקיבל בן־גוריון מראשי הקהילה היהודית במדינה: פסל עץ של לוחם מקומי אמיץ - סמל לאומץ הלב שייחסו לו המקומיים.
לדברי לטרולו, "התערוכה שופכת אור על תחילת היחסים עם מדינות שונות. כל פריט שמוצג בה מספר על קשרים – חלקם סודיים וחלקם גלויים – שקיימה ישראל עם המדינות ועם מנהיגיהן". דוגמה לקשר סודי שכזה היא איראן, ששימשה מעין "מדינת נמל" שדרכה עלו יהודים מאירופה לישראל במהלך השואה ואחריה. מאוחר יותר סייעו המדינות אחת לשנייה במשאבים וטכנולוגיות. "את המתנות שמוצגות בתערוכה קיבל בן גוריון בשנת 1947 מהקהילה היהודית באספהאן: תמונה של סיפור חנה ושבעת בניה ותמונה של סיפור קרב בהשתתפות חיילים איראנים", היא אומרת. כן מוצגים במקום חט של פיל שקיבל ראש הממשלה הראשון מראש ממשלת ליבריה, פסלים, כדים ועוד.