ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לדבר היום (חמישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אחרי שבועות ארוכים של ניסיונות כושלים להגעה לשיחה בין המנהיגים. כך נחשף ב-ynet.
הפעם ביידן הסכים לשיחה, במטרה ללחוץ על נתניהו להגיע לעסקה - לאחר שאתמול חמאס השיב להצעה שהוגשה לו. ראש הממשלה יקיים החל מהערב ב-22:00 דיון ביטחוני חשוב כדי לדון בתשובת חמאס ולנסח את המנדט שיינתן לצוות המשא ומתן. אותה התייעצות תתקיים אחרי דיון הקבינט המדיני-ביטחוני. בתוך כך, גורם פלסטיני רשמי המקורב למאמצי התיווך אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "חמאס הראה גמישות בסעיפים מסוימים, שתאפשר הגעה למתווה מוסכם בהנחה שיינתן אישור מצד ישראל".
"למה לא מסיימים הכל תוך שבוע?". קרובי חטופים בריאיון ל-ynet
( צילום: ירון ברנר)

אמש משרד ראש הממשלה הודיע בשם המוסד כי קטאר ומצרים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה", נמסר. גורמים במערכת הביטחון אמרו כי מדובר ב"הצעה הכי טובה שהייתה עד עכשיו", וטענו כי יש בה "בסיס להתקדם ממנו". לדבריהם, "עדיין יש סוגיות שצריך לברר אותן, כמו הנוכחות בציר פילדלפי, וסוגיית הווטו של האסירים". גורם ביטחוני אמר כי "יש הליכה של החמאס לכיוון מתווה ביידן, השאלה אם זה יספיק לקבינט הישראלי".
אולם עוד קודם לכן, לשכת רה"מ פרסמה הודעה בשם "גורם ביטחוני בכיר", שבה הודיעה כי "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א' במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל. ישנם פערים נוספים שעדיין לא נסגרו. ישראל תמשיך במשא ומתן תוך כדי המשך הלחץ הצבאי והמדיני כדי להביא לשחרור כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".
ג'ון פולין, אביו של החטוף הירש גולדברג-פולין, התראיין הבוקר לאולפן ynet והתייחס לדיווחים סביב המו"מ ולהודעת לשכת ראש הממשלה: "אני מאוד מנסה לא להקשיב יותר מדי לשמועות, מה שחשוב לי זה מה שאנחנו והמנהיגים שלנו עושים", אמר, "אם אנחנו יכולים להגיע להסכם, בואו נעשה את הכול תוך שבוע ולסיים את כל הסיפור הזה. אם אנחנו צריכים להחליט בין עסקה של שלושה שלבים, ארבעה חודשים, הכול שביר ולא לעשות כלום? אני בעד העסקה השבירה הזאת. אבל למה אנחנו לא יכולים להגיע להסכם שתוך שבוע אנחנו מסיימים את כל הסיוט הזה לכל הצדדים וממשיכים הלאה?".
1 צפייה בגלריה
הפעם הלחץ האמריקני ישפיע? נתניהו וביידן
הפעם הלחץ האמריקני ישפיע? נתניהו וביידן
הפעם הלחץ האמריקני ישפיע? נתניהו וביידן
(צילום: JACK GUEZ / AFP, נעם ריבקין פנטון, REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ון הוסיף: "האמת שנמאס לנו מכל השמועות וכל השיחות. אנחנו רוצים עשייה, אנחנו רוצים עסקה, ועד שאנחנו מחבקים את הבן שלנו, ועד שכל משפחות החטופים מחבקות את היקרים שלהן - אנחנו לא מפסיקים, לא מורידים רגל מהגז, אנחנו צריכים להמשיך במאבק עד שאנחנו מצליחים להחזיר את כל החטופים. אני מקווה שעכשיו זה צעד אחד לכיוון הטוב, אבל אנחנו שמענו הרבה-הרבה פעמים, ב-272 הימים האחרונים על 'מאני-טיים', אז רוצים לראות את העשייה".
גם נדב מירן, אחיו של החטוף עומרי מירן התייחס בריאיון ל-ynet למשא ומתן ולעסקה שעל הפרק: "אני עדיין לא מבין את הצורך להביא את כל החטופים בחלקים. אני לא מבין למה אנחנו לא טורפים את העסקה הזאת ובונים עסקה אחרת, שאומרת שמביאים את כולם ובזמן קצר. כן, כל הדיבורים האלה על עסקה, כל שבועיים, יש איזה ניסיון מחודש שאנחנו עוד קצת לוחצים את חמאס - אז אולי הפעם". הוא הוסיף כי "לא באמת השתנה שם משהו, לא באמת הם לחוצים בחמאס על העסקה, ואנחנו עדיין צריכים ללחוץ אותם יותר כדי לשפר את התנאים שלה, כדי להביא את כולם בבת אחת ולא בחבילות.
"החשש הגדול זה שלעסקה לכאורה סגור רק שלב א'. על שלב ב' יתחילו דיונים רק החל מהיום ה-16 אולי. אז אין שלב ב'. אין שלב ג'. אז איפה פה האמירה הזאת שמוכרים לציבור שזו 'עסקה שתביא את כולם?' לא, היא לא תביא את כולם. אנחנו בעסקה הזאת הולכים להביא כמות מסוימת של אנשים בחיים, כמות מסוימת של חטופים, גופות של חטופים, שאני אשמח על כל אחד, אבל רוב הגופות ורוב החטופים החיים יישארו לשלב ב' ו-ג' ועליהם בכלל אין דיון".