ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במפגש הטעון והקשה שערך אתמול (יום ב') עם בני משפחות חטופים בוושינגטון כי ישראל עומדת בפני החלטה קשה, על רקע המגעים לעסקה מול חמאס והוצאת המשלחת לקטאר להמשך השיחות ביום חמישי הקרוב.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם משפחות חטופים בארצות הברית
בנימין נתניהו נפגש עם משפחות חטופים בארצות הברית
המפגש אתמול בוושינגטון עם קרובי החטופים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"אנחנו נחושים להחזיר את כולם. אנחנו מפעילים לחץ חזק ורואים שינוי מסוים שיילך ויגדל. זוהי מטרת המלחמה. הרצון להביא את יקירכם הביתה הוא רצון של כל אדם. אנחנו לא מרפים ולא נרפה. יש שמפקפקים. אני לא מפקפק, אפילו לרגע. הלחץ מייצר אפשרות להביא את כולם", אמר נתניהו למשפחות שמלוות אותו בביקורו בארה"ב, במפגש שנערך במלון ווטרגייט שבו מתארחת המשלחת.
"אנחנו עומדים בפני החלטה מאוד קשה", הוסיף נתניהו. "אני לא יכול לפרט בפניכם לצערי את כל הפרטים. אבל אני עומד על מספר הרבה יותר גבוה. מספרים לכם כל מיני סיפורים. אבל זה בכל זאת זז. עד שלא הפעלנו את הלחץ העוצמתי – לא קיבלנו כלום", הוסיף – תוך שהוא מזכיר גם את סוגיית רפיח וציר פילדלפי. "הזהירו אותנו, גם גורמים בינלאומיים. נקבו במספרים שברפיח ייהרגו עשרות אלפים בלתי מעורבים. בפועל נהרגו כמה עשרות בלתי מעורבים", הוא הוסיף.
המפגש נמשך שעתיים ואף שחלק מבני המשפחות ויתרו על זכות הדיבור, רובם מימשו אותה ודיברו. בולטים במיוחד היו דבריה של החטופה שחולצה ב"מבצע ארנון" בחודש שעבר, נועה ארגמני, שהצטרפה למשלחת יחד עם אביה. ארגמני אמרה לנתניהו כי נשברה כשאמר שהמלחמה תהיה ארוכה. לדבריה, זה הקשה עליה. הוא הגיב בפנים חתומות, ונועה התפרקה בבכי ומצאה נחמה באחת האימהות שנכחו בפגישה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם החטופים שחולצו בשיבא תל השומר
בנימין נתניהו עם החטופים שחולצו בשיבא תל השומר
ארגמני ונתניהו, אחרי שחולצה מעזה בחודש שעבר
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
"הרגע הכי קשה שלי בשבי היה כששמעתי אותך אומר שהמלחמה עוד ארוכה. זו הייתה נקודת שבר. אתם חייבים לשחרר אותם עכשיו", אמרה ארגמני לראש הממשלה. עוד היא אמרה לו: "הם סובלים ומתים שם וצריך להחזיר אותם כמה שיותר מהר. אני לא רוצה להיכנס לוויכוח פוליטי. ראיתי את המוות בעיניים. יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי נהרגו לידי". היא הוסיפה כי יש לשחרר את החטופים בהקדם האפשרי: "הזמן קצוב. כל החטופים נמצאים בסכנה".
בין ראשוני הדוברים במפגש הייתה טליה גווילי, אמו של לוחם היס"מ רן גווילי ז"ל שגופתו מוחזקת בשבי בעזה: "הבן שלי יצא להילחם באויב אכזר שאסור שיעמוד על הרגליים. אני מבינה שהדעה שלי לא מאוד פופולרית כאן, אבל אני חושבת שהעוצמות שהתחלנו בהם צריכות להימשך. אני לא רוצה שנהיה רופסים".
ג'ון פולין, שבנו הירש גולדברג-פולין חטוף בעזה, אמר: "יהיה מצוין אם נוכל לחסל את כל אויבינו. אבל אני תומך בעסקה עכשיו כמו זו שמוצגת. אמו של הירש, רייצ'ל, אמרה: "כל הכבוד. מה שהושג עד עכשיו הושג בזכות הלחץ. לכן צריך עכשיו עסקה".
נתניהו במפגש אתמול עם משפחות החטופים בוושינגטון
(צילום: דוברות רה"מ)

דיצה אור, אמו של החטוף אבינתן אור, דיברה גם היא במפגש ואמרה לנתניהו: "אני רוצה לחזק אותך נגד הלחץ הבינלאומי המטורף שמופעל עליך. וגם בתוך הארץ. העם שלנו הוא עם מיוחד, לא כפוף לחוקי הטבע".
הוריו של החטוף עומר נאוטרה, שהינם אזרחי ארה"ב, קראו להשלמת העסקה: "הבן שלנו רץ אל הגבול במטרה לעצור את החדירה. מתי תהיה הנקודה שבה נחליט לקיים את העסקה? אנחנו רוצים לראות שהעסקה מתקדמת".
איציק בונצל, שבנו סמ"ר עמית בונצל ז"ל נפל בקרבות ברצועה בדצמבר, השתתף גם הוא במפגש ואמר כי הצטרף למשלחת לוושינגטון כדי לחזק את ידיו של ראש הממשלה. "אתה לא לבד. מאות אלפים בישראל תומכים בפעולות שאתה עושה. ואני התחייבתי להיות שליח נאמן להעביר לך את המסר לחיזוק והדרישה למיטוט החמאס".
פרופ' יונתן דקל-חן, אביו של שגיא שחטוף בעזה, אמר לראש הממשלה: "אנו שומעים שכל ראשי מערכת הביטחון תומכים ושהבשילו התנאים הבטחוניים. אני שואל אותך, רה"מ, מה העיכוב?".
3 צפייה בגלריה
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
נתניהו ורעייתו שרה יורדים מ"כנף ציון" אחרי הנחיתה בוושינגטון, אתמול
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בני משפחה שנכחו בפגישה עם נתניהו הגדירו אותה כ"מזעזעת". דניאל נאוטרה, אחיו של החטוף עומר נאוטרה, סיפר: "ראש הממשלה נמנע משאלות בנוגע לתנאים או לעיתוי שבו יקבל עסקה. הוא דיבר באריכות על הסכנה הקיומית שישראל ניצבת בפניה. רבים מהאנשים שטסו עמו דיברו עליו בשבחים ואמרו לו להתעלם מחברי הממשלה והצבא שאומרים שזה הזמן להפסקת אש, בטענה שאותם גורמים הם גם האחראים לכשל המודיעיני ב-7 באוקטובר". לדבריו, אף שנתניהו אמר שאנחנו קרובים יותר לעסקה מאי פעם, "הוא לא עשה את הרושם שהוא מוכן לקבל עסקה תוך ימים ספורים".
נתניהו נחת אתמול בוושינגטון בטיסת הבכורה של מטוס "כנף ציון", כשלצד אשתו שרה מלווה אותו כאמור משלחת של קרובי חטופים וגם משפחות שכולות. נתניהו ינאם בפני הקונגרס האמריקני מחר בשעה 21:00 (שעון ישראל), וצפוי להיפגש עם הנשיא ג'ו ביידן ביום חמישי. מתוכננת לו פגישה גם עם סגנית הנשיא קמלה האריס, שהחליפה את ביידן במרוץ לנשיאות, ולפי הדיווחים נתניהו פועל להיפגש גם עם המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
סוגיית המלחמה בעזה תעמוד כמובן במוקד הנאום והמפגשים השונים של נתניהו, כשברקע הלחץ מצד הממשל הדמוקרטי של ביידן להשלים את העסקה. ביידן עצמו אמר בלילה האחרון כי יפעל להשיג עסקה ולהביא לסיום המלחמה עד תום כהונתו (ב-20 בינואר 2025), ולפי הדיווחים גם האריס תבהיר לנתניהו במפגש ביניהם שיש לפעול לסיום המלחמה - תוך שמירה על ביטחון ישראל ושחרור החטופים. ב"פוליטיקו" דווח כי היא סבורה שיש להיות "קשוח" יותר מול ראש הממשלה ולחתור באופן נחוש יותר לפתרון שתי המדינות.