גורמים שמעורים במגעים לעסקת חטופים טוענים היום (רביעי) כי הסיכויים להגיע להסכם קלושים, וכי מאחורי הקלעים נעשים ניסיונות "כמעט נואשים" להציל את העסקה ולהביא בכל זאת לכינוס פסגה בקהיר לקראת סוף השבוע. לדברי הגורמים, המתווכים עדיין לא הודיעו על ביטול הפסגה, אך עצם כינוסה בסימן שאלה גדול, וגם אם היא תתכנס - הסיכויים שתסתיים בעסקה "נמוכים מאוד". אם בכל זאת תתקיים, היא תתכנס בשישי ובשבת.
על רקע המשבר, צפוי הלילה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולשניים צפויה שיחה קשה. ביידן ינסה לשכנע את נתניהו להתגמש בכל הנוגע לדרישותיו סביב ציר פילדלפי. בנוסף, נשיא ארה"ב שלח לקהיר את ברט מקגורק, השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, על מנת להכין את הפסגה ולנסות לפתור את סוגיית פילדלפי. המצרים דחו את בקשת צה"ל להציג מפות עם המיקומים שבהן יישאר צה"ל בפילדלפי - ולכן המשלחת שבה על עקבותיה.
מסיבת העיתונאים שכינס בלינקן בת"א

2 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
גורמים שמעורים במו"מ: "בלינקן יישר קו עם נתניהו - וגזר גזר דין מוות לעסקה"
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
כך או כך, הגורמים האשימו את מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שאמר שלשום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את הצעת הגישור וכעת הכדור במגרש של החמאס, וטענו כי הוא חיבל קשות במגעים ובסיכויים להביא לפסגה בקהיר: "בלינקן עשה כאן פאול רציני מאוד שמעיד על תמימות, חובבנות, נאיביות וחוסר הבנה", אמרו. "הוא שידר אופטימיות משיקולים פוליטיים פנים-אמריקניים, כדי שהוועידה הדמוקרטית בשיקגו תעבור חלק, אבל בכירים בצוות המשא ומתן בישראל שהקשיבו למסיבת העיתונאים שלו רצו לתלוש את השערות.
"הוא גזר גזר דין מוות על העסקה. הוא יישר קו עם נתניהו ונתן לו מתנה", הוסיפו הגורמים, שמעורים כאמור במגעים. "אין עסקה ואין פסגה אם תימשך ההתעקשות הישראלית על פריסת כוחות בציר פילדלפי. מה שהשתמע מדבריו של בלינקן זה שארה"ב נותנת רוח גבית לנתניהו להישארות כוחות צה"ל בפילדלפי, בשעה שגם המצרים מסרבים וגם חמאס מסרב".
הגורמים הסבירו כי הציפייה הייתה שבלינקן "יקרא לצדדים להתגמש", אך במקום זאת "הוא חיבק את נתניהו והרחיק את חמאס, וכעת הסיכוי לפסגה קטן מאוד". לדבריהם, "יש סימן שאלה גדול על הסיכוי וההיתכנות לעסקה. ההתעקשות הישראלית על נוכחות בפילדלפי - פירושה שאין עסקה. כל ראשי זרועות הביטחון של ישראל, ובראשם הרמטכ"ל, אומרים שצה"ל יכול לסגת מפילדלפי, אבל ההתעקשות של נתניהו והחיבוק של בלינקן הרגו את העסקה. עכשיו מנסים את האדים האחרונים של הסיכוי לקרב בין הצדדים להידברות, אבל הסיכוי קלוש.
2 צפייה בגלריה
מייצג שבה להמחיש מה החטופים עוברים בשבי במנהרות החמאס
מייצג שבה להמחיש מה החטופים עוברים בשבי במנהרות החמאס
"הצעת הגישור האמריקנית חיסלה את העסקה"
(צילום: טל שחר)
"כל מי שעוסק במגעים יודע שאין עסקה אם החיילים נשארים בציר פילדלפי, כי המצרים לא מוכנים וחמאס לא מוכן", הדגישו. "האמריקנים כל כך תמימים לפעמים שזה להתפוצץ. הצעת הגישור האמריקנית לא כוללת נספחים לגבי רפיח וציר פילדלפי. זה משפט כללי סתום. הם חיסלו את העסקה במו ידיהם, כי אין עסקה עם ההתעקשות על נוכחות צה"ל בציר פילדלפי. זה היה אמור להיות חלק ממשא ומתן". עוד אמרו הגורמים כי אילו הייתה עסקה, הדבר היה משפיע באופן מיידי על המצב בצפון.