בחמאס מכחישים כי מוחמד דף חוסל בחאן יונס, בצה"ל עדיין בודקים את תוצאות התקיפה - ובצל התהיות באשר להשלכותיה על המשא ומתן לעסקת חטופים, אמש (מוצאי שבת) דווח על הקפאתו. גורמים מצריים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי השיחות לעסקה הוקפאו "עד שישראל תוכיח שהיא רצינית".
4 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
מוחמד דף וזירת התקיפה ליד חאן יונס
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
שני הגורמים טענו כי גם אחרי שלושה ימים של שיחות "אינטנסיביות" בשבוע החולף לא הושגה תוצאה ממשית, והם האשימו כי לישראל אין כוונה כנה להגיע להסכם. לדבריהם, ההתנהלות של נציגי ישראל מעידה על "סכסוך פנימי" בצד שלהם - אמירה שמגיעה על רקע הפרסום של פרשננו רון בן ישי על הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי המוסד ושב"כ.
הגורמים המצריים טענו כי המשלחת הישראלית אישרה תנאים שנידונו במגעים, אבל אז חזרה עם תיקונים או תנאים חדשים שלטענתם עלולים לגרום ל"קריסת השיחות". הגורמים מתחו ביקורת על מה שתיארו כ"סתירות, עיכובים בתשובות והצגה של תנאים חדשים בניגוד למה שסוכם בעבר" - ולדבריהם מדובר בסימן לכך שהצד הישראלי רואה במו"מ דבר פורמלי בלבד, כזה שמטרתו להשפיע על דעת הקהל.
בישראל, יצוין, אומרים שאינם מכירים הקפאה של השיחות. ראש המוסד דדי ברנע היה אמור לצאת לקטאר להמשך השיחות, אבל טרם ברור אם אכן הדבר יקרה - עקב השלכות התקיפה, שיעדיה היו ראש הזרוע הצבאית דף ומח"ט חאן יונס, ראפע סלאמה.
נתניהו על ניסיון החיסול, אמש
(צילום: לע"מ)

במקביל, בכיר חמאס חליל אל-חיה אמר אמש לרשת אל-גז'ירה כי ארגון הטרור "ממתין" לקבל הצעות מהמתווכים בנוגע לתשובה שהגיש על ההצעה הישראלית לעסקה. אל-חיה, שטען כי דף לא חוסל, האשים כי נתניהו "לא רוצה" הסכם. "כל האפשרויות פתוחות בפנינו ולא ניתן לנתניהו את מה שהוא רוצה", הוסיף. "אנחנו ממתינים למתווכות, אחרי שהצגנו מתווה ברור. נתניהו מתנהג כמו אדם במשבר שנדחק לפינה. הוא רוצה לטרוף את הקלפים, ואנחנו עדיין מחכים".
באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התראיין גם הוא לאל-ג'זירה ואיים באפשרות של הפסקת המגעים לעסקה. "בכל פעם שאנחנו מתקרבים להגיע להסכם, נתניהו מבצע פשע חדש. פרישה מהמשא ומתן היא אחת האפשרויות שעל הפרק, ואנחנו לא פועלים לפי האג'נדה של נתניהו", אמר. ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, מסר במקביל כי ניהל מגעים מול המתווכים ומול מדינות באזור, וקרא למצרים ולקטארים "לעשות מה שצריך כדי לעצור את מעשי הטבח הללו".
4 צפייה בגלריה
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד ברנע וראש השב"כ בר. "סכסוך פנימי" בצד הישראלי?
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
נתניהו עצמו התייחס אתמול למגעים לעסקה במסיבת העיתונאים שערך בעקבות ניסיון החיסול, ושב על עמדתו ולפיה הלחץ הצבאי חיוני כדי לקדם לעסקה - תוך שהוא מותח ביקורת מרומזת על הצבא. "במשך חודשים לא הייתה התקדמות כי הלחץ הצבאי לא היה מספיק חזק. חשבתי שגם לטובת עסקה וגם לטובת ניצחון על חמאס אנחנו חייבים להיכנס לרפיח. היה לחץ בינלאומי עצום לא להיכנס. היה לחץ אמריקני לא להיכנס. היה גם צמצום באספקת הנשק בלשון המעטה, ואמרתי לידידי ביידן: אין לנו ברירה - אנחנו ניכנס לרפיח. ונכנסנו לרפיח והרגנו 900 מחבלים. הרגנו מאות מחבלים בחלקים אחרים ופתאום דברים מתחילים לזוז", אמר.
"אם יש שינוי במצב זה נובע מהשינוי של לחץ צבאי חזק ועמידה איתנה על התנאים שלנו, זה מה שמביא את השינויים", טען נתניהו - והוסיף: "אני שולל לחלוטין את התדרוכים שאומרים שאני מקשיח ומונע עסקה. בדיוק הפוך. אני מאפשר את זה". בנוגע למו"מ עצמו אמר: "אני לא זז מהמתווה עליו בירך הנשיא ביידן. לא מוסיף תנאים ולא גורע, אבל גם לא נותן לחמאס לזוז מילימטר ממנו. חמאס ביקש 29 שינויים במתווה ואמרתי לצוות המשא ומתן ולאמריקנים - אפילו לא שינוי אחד".

אח החטוף: "התחושות מעורבות"

במסיבת העיתונאים הבהיר נתניהו כי לא ברור עדיין אם דף וסלאמה אכן חוסלו, אך הוא הבטיח שהמאמץ לחסל את בכירי חמאס יימשך כל העת. "מדינת ישראל באמצעות צה"ל והשב"כ תקפה אתמול בעזה במטרה לסכל את מוחמד דף ואת סגנו ראפע סאלמה. עדיין אין ודאות מוחלטת שהשניים סוכלו, אבל אני רוצה להבטיח לכם שכך או כך נגיע לכל צמרת החמאס", אמר. ראש הממשלה הדגיש כי לפני שאישר את הפעולה הוא ביקש לוודא שאין חטופים בקרבת מקום, ולדעת מה יהיה הנזק האגבי וסוג החימושים: "כשקיבלתי תשובות שהניחו את דעתי, נתתי ברכתי לפעולה".
 אינפו אינפוגרפיקה מוחמד דף סיכול סיכולים מסכלים מטרה תקיפה תוקפים צה"ל צבא הגנה ישראל חיסלו מחסלים חוסל מת מלחמה לחימה חרבות ברזל
פרשננו יוסי יהושוע דיווח אמש כי גורמי ביטחון בכירים מעריכים שניסיון החיסול לא ישפיע על המגעים לעסקה. לדבריהם, ההערכה היא שאם בכלל - יהיה זה עיכוב טקטי קצר ולא שבירת כלים: "ההערכה היא שנראה חידוש של המגעים תוך ימים ספורים". הם הוסיפו כי הלחץ של חיסול בכירים הוא משמעותי לטובת דחיקתם להפסקת אש, והזכירו כי גם אחרי חיסול מרואן עיסא נמשך המו"מ.
מור קורנגולד, אחיו של החטוף טל שהם, אמר כי תחושותיו "מעורבות מאוד" בכל הנוגע לניסיון החיסול. "מצד אחד, אני שמח שמדינת ישראל עומדת במטרות שלה - מיטוט חמאס - וחלק מזה זה גם החיסול, במידה שהוא באמת הצליח. מצד שני, אני יודע שהחזרת החטופים היא משימה חשובה מאין כמוה, וצריך לזכור את זה גם ביום הזה, ולזכור שבסוף, אם נחסל את מוחמד דף או את סינוואר עוד מחבל - זה יפה, התלהבות והכול טוב והכל יפה - אבל כשחזרו לנו החטופים ההתרגשות והרמה של השמחה בעם עלתה והיא הייתה הרבה יותר גדולה. אני מקווה ומצפה ששחרור 120 החטופים יגיע בקרוב".
"כשאני מבין שהיה חיסול, מצד אחד אני מנסה להסתכל כישראלי ואומר שזו מטרת המלחמה, זה חלק ממטרות המלחמה וצריך לעמוד בהן, מצד שני זה מפחיד, אם יש חטופים בסביבה, או אין. אני מאוד-מאוד חלוק ברגשותיי ואני מקווה ומאמין שכוחות צה"ל, כשתקפו, ידעו לוודא שאין חטופים בסביבה שייפגעו מהדבר הזה", הוסיף. "יש משא ומתן, אני לא איש מדיני ואני לא יודע מה זה יעשה. אני מקווה שלטווח הארוך זה יתרום להביא עסקה ביותר נוחות ויותר קלות למדינת ישראל, כדי להחזיר את כל החטופים הביתה. מקווה שיהיה בסדר בסוף".
4 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים בירושלים בסיום הצעדה מקפלן
עצרת להחזרת החטופים בירושלים בסיום הצעדה מקפלן
העצרת בירושלים בדרישה לשחרור החטופים. "מקווים שבטווח הארוך התקיפה תסייע"
(צילום: EPA / ABIR SULTAN)
הדס לזר, אחותו של החטוף שלמה מנצור, אמרה: "היום שונה לא רק בגלל מה שקרה בעזה, אלא גם בגלל שמנסים להגיע להסכם על המתווה של נתניהו. אנחנו באמת בהרגשה די טובה ומאוד מקווים שמשהו יתקדם ושכן יחתמו על ההסכם, ויחד עם זאת גם ניסיון החיסול של מוחמד דף, זה גם מוסיף לנו, ויחד עם זאת זה קצת מחסיר פעימה שמא משהו ייעצר ושוב ניסוג ממה שהתקדמנו, ושלא יתחיל עוד פעם ירי מסיבי". לדבריה, "אני מאוד מקווה שישתנו דברים וההנהגה שלהם תסכים למה שהתחיל לפני כמה ימים. אני מאוד מקווה שזה ייצא לפועל".

עשרות הרוגים פלסטינים, בישראל הבהירו: "רובם מחבלים"

התקיפה הדרמטית התרחשה הבוקר סמוך לאזור אל-מוואסי סמוך לחוף ברצועה, ליד חאן יונס שבדרומה. מדובר באזור שצה"ל הגדיר כהומניטרי ולשם התפנו המוני פליטים, אך בצבא הדגישו כי התקיפה כוונה למתחם מגודר של חמאס ולא לאוהלי העקורים. לפי הפלסטינים בתקיפה נהרגו כ-90 בני אדם ועוד כ-300 נפצעו, ובחמאס טענו כי מדובר באזרחים. גורם ישראלי אמר כי רוב ההרוגים הם מחבלים.
התקיפה בוצעה עם טילים וחימושים מסוגים שונים, מטוסי קרב של חיל האוויר וגם כטב"מים - ובכמות גדולה יותר מניסיונות החיסול הקודמים במלחמה של בכירי חמאס. בסך הכול הוטלו כחמש פצצות ענק, בהן גם "מפצחת בונקרים". הסיבה: רצון להבטיח את חיסול שני היעדים, דף ומח"ט חאן יונס סלאמה שהיה לידו.
4 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
מכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
האור הירוק לתקיפה התקבל על-ידי נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט אחרי חצות, בעקבות מודיעין מדויק שנשען על יכולות מעקב והאזנה טכנולוגיות אך גם על מעקב אנושי בשטח שהוביל להצלבות ולאישור הסופי שדף אכן נמצא באתר שהותקף, בין "חושות", סככות ועצי דקל. המודיעין הסופי הראה שדף עלה מהמנהרות אל הקרקע, ונוצרה הזדמנות נדירה לחסלו. אותו מידע על המיקום של דף וסלאמה הגיע מיחידה מיוחדת משולבת של אמ"ן ושב"כ, העוסקת באיסוף מודיעין על מטרות בכירות בחמאס ועל מיקום החטופים ברצועה.
בחמאס אמנם מכחישים שדף חוסל, אבל במקביל דווח ברשת אל-חדת' הסעודית כי ארגון הטרור מתחקר "פריצה פנימית גדולה" שעמדה מאחורי התקיפה. ברמז אולי לחיסול פרסמה אמש חטיבת חאן יונס של ארגון הטרור תמונות של דף שלא נראו בעבר - ולצידן הכיתוב: "הולכים אחריך". עוד כתבו לצד התמונות: "אם דף ילך לים, נעשה זאת, ניכנס לים איתו ולא נהסס".
פורסם לראשונה: 22:37, 13.07.24