מפקד כלא עופר, גנ"מ ודים גולדשטיין, שיגר בתחילת השבוע מכתב להנהלת בית המשפט הצבאי יהודה שבו הוא מבקש להשאיר אסירים ביטחוניים המגיעים לדיונים אזוקים, עקב חשש לפגיעה בצוותי שב"ס.
במכתב ציין מפקד הכלא את החשש לפגיעה באנשי סגל במהלך דיונים משפטיים. "קיימות ידיעות והתראות מודיעין רבות, לרבות איומים לפגיעה ממשית בלוחמי הכליאה", ציין גולדשטיין. "בנוסף, לאור המצב, סוגיית כוונת הבריחה מקבלת משנה תוקף, ומדובר באיומים שעומדים על הפרק. ההבנה היא שאין לאסירים מה להפסיד".
2 צפייה בגלריה
כלא עופר בית סוהר מבנה
כלא עופר בית סוהר מבנה
כלא עופר
(צילום: shutterstock)
לדבריו, "רק בחודש האחרון התרחשו שני מקרים שבהם נתפסו אמצעים לפגיעה בסגל בתוך ספר קוראן, ובמקרים נוספים נתפסו אסירים עם חפצים חדים בעת יציאה לדיונים. כל אלה מחזקים את המסוכנות הגבוהה שלהם. הוצאתם לבית המשפט בעת הזו מהווה נקודת תורפה ביטחונית העלולה לפגוע בביטחון המדינה, הציבור, בית הסוהר וסגל הסוהרים".
עוד הוסיף גולדשטיין כי "בהינתן המסוכנות הנשקפת מאסירים ביטחוניים המובאים לדיונים בבית המשפט הצבאי, וכמי שאחראי על הביטחון בתוך אולם בית המשפט, הוריתי על כבילת האסירים המובאים לדין, בין אם במעמד נאשמים ובין אם כעדים. הסיכון שהם ינצלו את ההזדמנות הראשונה כדי לבצע פעולה שלילית, שהשלכותיה על ביטחון המדינה והציבור עלולות להיות קשות, הוא כללי ואינהרנטי. לפיכך, לא ניתן ואף אין הצדקה לערוך בחינה קונקרטית לגבי אסיר מסוים ומידת מסוכנותו".
במהלך דיון שהתקיים אתמול בבית המשפט הצבאי יהודה, עלתה שוב סוגיית האיזוק. השופטת, רס"ן בלה גלפנד, הורתה לאנשי שב"ס להסיר את אזיקיו של אסיר ביטחוני שהגיע לאולמה. אנשי שב"ס ציינו כי מדובר באסיר מסוכן, ואף מפקד כלא עופר, תג"ד גולדשטיין, הגיע לאולם באופן חריג. "כמדיניות ארגונית, אנחנו לא מורידים אזיקים", אמר גולדשטיין. "אני מציג מסמך שהעברתי לנשיא. אנחנו מדברים על תקופה שבה כל יום מתקבל מידע מודיעיני על ניסיונות לפגוע בכוח האדם".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה
בן גביר: "לא ברור עד כמה שופטת יכולה להיות מנותקת"
(צילום: אלכס קולומיוסקי)
השופטת גלפנד דחתה את בקשת שב"ס והורתה להתיר את האזיקים מהאסיר. "שמעתי בקשב רב את דבריו של מפקד בית הסוהר, ואיני מקלה ראש באתגרים ובאיומים הביטחוניים עימם מתמודד שירות בתי הסוהר, במיוחד בימים אלו שבהם מתחוללת מלחמה אכזרית וממושכת. על רקע זה, ניתן להבין את עמדתו הנחרצת של מפקד בית הסוהר, כפי שנמסרה היום וכפי שנכתבה במסמך שהוגש לי. הדיון הנוכחי נקבע לשם שמיעת הנאשם עצמו במשפטו, ולכן חשוב לאפשר לו להעיד באופן חופשי ככל הניתן", סיכמה השופטת בהחלטתה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לאירוע, ואמר כי "השופטת בלה גלפנד כאילו חיה ביקום אחר, סיכנה את חייהם של לוחמי הכליאה המסורים בכך שהורתה לשחרר את האזיקים מידיו ורגליו של מחבל מסוכן. לא ברור עד כמה שופטת בישראל יכולה להיות מנותקת מהמציאות, במיוחד אחרי 7 באוקטובר. אני מגבה את לוחמי הכליאה, שירות בתי הסוהר והעומד בראשו רב-גונדר קובי יעקובי שמוביל את הארגון ביד רמה".
דובר צה"ל מסר: "בית המשפט הצבאי יהודה הורה על הסרת אזיקי ידיו של הנאשם, אשר נותר אזוק ברגליו, בדיון שבו העיד להגנתו. זאת לאחר ששקל את עמדת רשויות שב"ס, כפי שנשמעה בפניו, אל מול אופיו של הדיון כישיבה שבה הנאשם מעיד במשפט ואופי האישומים המיוחסים (הסתה ברשתות חברתיות)".