תושבי יישובים הנמצאים בקרבת גבול לבנון מאיימים לפנות לבג"ץ בדרישה שהממשלה תפנה אותם מבתיהם, כפי שעשתה במקרים של יישובים סמוכים.
3 צפייה בגלריה
נגמ"שים במושב עלמה בצפון
נגמ"שים במושב עלמה בצפון
נגמ"שים במושב עלמה בגליל העליון
הממשלה אישרה השבוע הארכה בחודש נוסף את פינוי עשרות אלפי תושבי הגליל שגרים עד חמישה קילומטרים מהגבול. היא שוב השאירה בחוץ כ-7,000 תושבים בעשרה מתוך 24 יישובים שנמצאים בטווח שניים עד חמישה קילומטרים מהגבול, ומסרבת לפנות אותם. זאת למרות שחיי התושבים הפכו לסיוט בשל הפגזות צה"ל, אזעקות וירי טילים. בנוסף, מערכת החינוך סגורה. בין היישובים: עבדון, עלמה, אבירים, אלכמאחרקוש, ריחאניה, כרם בן זמרה, מנות וגשר הזיו.
"למה כולם סביב פונו ואנחנו נותרנו מאחור", שאלה בזעם אורלי ג'רבי, יו"ר ועד המושב עלמה שבגליל העליון, "אין לנו לא לילה ולא יום. רעשי הפיצוצים הפכו סיוט עבורנו ועבור הילדים".
בעלמה גרים כאלף תושבים. לדברי ג'רבי, רק בכ-30 אחוז מבתי המושב יש חדרי ממ"ד תקינים. "אנחנו כלואים בבתים מתחילת המלחמה", היא אמרה, "הדרכים ליישוב חסומות בשתי עמדות צבאיות והכביש חשוף לירי ישיר מחוליות מחבלים שפועלות בגבול. בשבוע שעבר חסמו את הכביש ליותר מארבע שעות. חיכינו בצומת חשופים לירי, בלי יכולת לזוז".
3 צפייה בגלריה
תקיפות מטרות חיזבאללה בלבנון מטוסי קרב תקפו השמידו עמדות שידור
תקיפות מטרות חיזבאללה בלבנון מטוסי קרב תקפו השמידו עמדות שידור
תקיפות מטרות חיזבאללה בלבנון. תושבי הגליל נצורים בבתיהם באזור צבאי
(דובר צה"ל)
התושבים פנו לעזרת הקליניקות המשפטיות של אוניברסיטת חיפה, שם נערכים להגיש בתחילת השבוע בג"ץ נגד הממשלה. הדרישה היא לקבל הסבר על סמך אילו קריטריונים החליט שר הביטחון יואב גלנט שלא להכיר ביישובים אלה כמיועדים לפינוי. החלטת גלנט נשענת על הערכות מצב של מערכת הביטחון ולא מתייחסת להיבטים אזרחיים בזמן מלחמה.
גלנט ניסה בתחילת השבוע להעביר את האחריות על קבלת החלטת הפינוי לידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הוא ביקש כי ישפה את התושבים מהיישובים שלא פונו ושעזבו בשל המציאות הביטחונית החריגה.
יו"ר מועצה אזורית מטה אשר וראש פורום קו העימות משה דוידוביץ' סיפר כי סמוטריץ' הבטיח לו שהיישובים יוכרו כנדרשים בפינוי, אבל ביום שלישי גילה כי הממשלה לא התייחסה כלל לנושא בהחלטתה. "שר האוצר הבטיח לי שהסוגיה תיפתר בתוך 48 שעות", אמר דוידוביץ', "רציתי להאמין שכאשר שר פונה אליי הוא דובר אמת".
3 צפייה בגלריה
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר
דוידוביץ'. הבטיחו שסוגיית פינוי התושבים תיפתח, הממשלה לא התייחסה לנושא
(צילום: נחום סגל)
גורמים בלשכתו של סמוטריץ' טענו כי "שר האוצר מבין את מצוקתם ותומך במתן שיפוי לתושבים שעזבו את בתיהם מהיישובים הסמוכים לגבול. מאחר שבפיקוד העורף לא מוכנים להכיר בהם כאזור המצדיק פינוי, הציע השר כי בפיקוד הצפון יציגו את המלצתם לפינוי, כפי שהתערבו למען הערים שהייתה בהן הפסקת פעילות מסחרית בשל המצב הביטחוני, גם אם תושביהן לא פונו וכעת יזכו להכרה כזכאים לפיצוי כספי ממס רכוש".
בלשכת סמוטריץ' הבהירו כי צה"ל ומשרד הביטחון הם היחידים המוסמכים על פי החוק והחלטות ממשלה להורות על פינוי ופיצוי אזרחים בעקבות נסיבות ביטחוניות. עוד ציינו בלשכה שכשהגורמים הרלוונטיים יסכימו להכיר ביישובים ככאלו שהחיים האזרחיים הרגילים אינם יכולים להתקיים בהם, יקבלו התושבים את המגיע להם.
עו"ד הרן רייכמן מאוניברסיטת חיפה פנה שלשום לראש הממשלה נתניהו ולשרים גלנט וסמוטריץ' במכתב מקדים לפני פנייה לבג"ץ בדרישה כי יתקנו את החלטתם. במכתבו טען בשם התושבים כי "ההחלטה בעניינו של כל יישוב צריכה להיעשות על סמך קריטריונים ברורים ותשתית עובדתית בהירה ולהתקבל באופן מנומק בכתב".