שלושה מהם עברו את גיל ה-80. ארבעתם תועדו בשבי חמאס. אך אמש (שני), 241 ימים אחרי חטיפתם, הודיע צה"ל כי חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול נהרגו בשבי. בהודעת דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, נאמר כי הם נהרגו לפני כמה חודשים, בעת שצה"ל תמרן בחאן יונס. "אני יודע שיעלו שאלות קשות", אמר הגרי.
4 צפייה בגלריה
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול
הצהרת דובר צה"ל: "יודע שיעלו שאלות קשות"
(צילום: לע"מ)

בעקבות ההודעה הכואבת על מותם של ארבעת החטופים, החלו הפגנות ספונטניות ברחבי הארץ. רחוב עזה שבו בית ראש הממשלה נחסם על ידי המשטרה בעקבות אחת מאותן הפגנות, ושוטרים הוזרמו לאזור. בתום ההפגנה נעצרו שניים מהמוחים. הפגנות נוספות החלו בתל אביב סמוך לשער בגין שבקריה, שם נחסמה דרך בגין, וגם בצומת כרכור וברעננה. בהפגנה בתל אביב אמרה עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן: "הערב קיבלנו הוכחה חד משמעית לתוצאה של הלחץ הצבאי - אנחנו מקבלים אותם מתים". אחרי חצות החלו מפגינים, בהם בני משפחות חטופים, לחסום את איילון דרום, ואף הציתו מדורה על הכביש.
"חיים שרד בגבורה במנהרות חמאס בתנאים בלתי אנושיים כארבעה חודשים, בתקווה ואמונה שמדינת ישראל תמלא את חובתה המוסרית ותחזיר אותו הביתה", אמרו במשפחתו של חיים פרי. "אפשר היה להצילו, צריך היה להצילו".
הם קראו לממשלה לקדם עסקה באופן מיידי: "אין לממשלה ולעומד בראשה זכות להפקיר את החטופים בשבי ולפורר את יסודות הערבות ההדדית הישראלית. אנחנו קוראים לממשלה לחתור מיידית לעסקה, להציל את מי שניתן, ולהביא לקבורה את מי שכבר אינו. לא תהיה מחילה על הפקרה נוספת".
הפגנות אחרי ההודעה על מות החטופים בשבי חמאס
(צילום: דורשינוי, אייל כרמי, גיא נמש)

רני מצגר, בנו של חיים מצגר, אמר בגלי צה"ל: "מעבר לזה שזו מכה משפחתית, קהילת ניר עוז ספגה היום 4 מכות. 4 מהלומות מאוד קשות. אבא בן 80, והסיכוי שהוא לא יצליח לשרוד את עלה במחשבה מהחודשים הראשונים. אבל לצערי הרב, ראש הממשלה והקבינט שלו הפכו את הסדר - קודם כל מלחמה ואולי אחר כך חטופים, והנה התוצאות. אנשים מבוגרים לא שורדים, חטופים שלנו שהצליחו להשתחרר נהרגים על ידי צה"ל ושם בנות ממשיכות להיאנס".
יפעת קלדרון, בת דודתו של החטוף עופר קלדרון, נאמה בקול שבור בהפגנה אמש ודיברה על איילה מצגר, כלתו של יורם מצגר: "אני נאבקת כתף אל כתף עם איתה. בחודשים האלה הפכנו למשפחה שנאבקת על היקירים לנו, על מדינה שנחטפה. איילה, אנחנו נמשיך להרעיד את המדינה, להבעיר אותה, לעשות כל מה שצריך בכדי שנחזיר את מי שנשאר בחיים ואת מי שכבר לא נשאר". היא תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמרה: "נתניהו, זה המאני-טיים שלך. יכולת להחזיר כבר כל כך הרבה מזמן, כל כך הרבה אנשים שהיו בחיים. הדם על הידיים שלך ועל הידיים של כל חברי הקבינט".
אופיר ויינברג, בת דודתו של החטוף איתי סבירסקי, אמרה כי ״נכנסו לחאן יונס, דובר צה״ל אמר לנו שהיא טוהרה מטרור. אחר כך נכנסו לחאן יונס שוב. למה? כי אף אחד לא לקח החלטה על היום שאחרי. אף אחד עשה תוכנית על היום שאחרי". גדי קדם, שאיבד את בתו, בעלה ושלושת ילדיהם ב-7 באוקטובר, תקף בהפגנה בבגין כי "נתניהו רצח את המשפחה שלי בהתנהלות שלו".
מור קורנגולד, אחיו של החטוף טל שהם, קרא "כן לעסקת נתניהו", ותקף: "בן גביר וסמוטריץ׳, אתם לא יהודים. אתם מקדשים את המוות ולא את החיים. אמרתי בעבר לחברי הכנסת, אם יקרה לאח שלי משהו אני ארדוף כל אחד ואחת מכם".
יפעת קלדרון: "נתניהו, יכולת להחזיר כל כך הרבה"

ממטה משפחות החטופים נמסר לאחר היוודע דבר מותם של הארבעה כי "שברון הלב עם הידיעות הכואבות צריך לערער כל אזרח במדינת ישראל, ולהכניס לחשבון נפש עמוק כל מנהיג. חיים, יורם, עמירם ונדב נחטפו בחיים, חלקם היו עם חטופים אחרים שחזרו בעסקה הקודמת - והיו צריכים לחזור בחיים לארצם ולבני משפחותיהם. על ממשלת ישראל להוציא משלחת מו"מ כבר הערב ולהחזיר את כל 124 החטופים, החיים והנרצחים, לביתם - די להקרבה ולהפקרה. רציחתם בשבי היא אות קלון, ומראה עצובה על משמעות עיכוב העסקאות הקודמות. אנחנו שבים ודורשים ממשלת ישראל: אשרו מיד את עסקת נתניהו!".
קביעת מותם של הארבעה אושרה אתמול באופן סופי על ידי ועדת מומחים של משרד הבריאות, משרד הדתות והרב הראשי לישראל שבחנו את הממצאים. הארבעה נהרגו לפי ההערכות ביחד בזמן שהוחזקו בידי מחבלי חמאס. בצבא עדיין בוחנים את החומר המודיעיני לגבי נסיבות מותם - ומעריכים שהם נהרגו לפני כמה חודשים, ייתכן שכתוצאה מאש צה"ל שפעל בחאן יונס בשעתו.
יו"ר המחנה הממלכתי, חבר קבינט המלחמה השר בני גנץ, אמר כי "הידיעה הקשה על מותם היא תזכורת כואבת לחובתנו המוסרית העליונה להמשיך להילחם מול הטרור ולעשות הכול כדי להשיב את כל החטופים והחטופות הביתה בהקדם, גם במחירים כואבים".
בני משפחות חטופים חוסמים את איילון דרום

4 צפייה בגלריה
הפגנה בשער בגין בתל אביב
הפגנה בשער בגין בתל אביב
ההפגנה בשער בגין בת"א
(צילום: דורשינוי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים
מוחים בירושלים
(צילום: לירן תמרי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה ברעננה
הפגנה ברעננה
מפגינים ברעננה
(צילום: יוני שקד)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הלב נשבר עם הידיעה על מותם בשבי של נדב פופלוול, יורם מצגר, עמירם קופר וחיים פרי. כל יום שעובר מסכן את חיי אחינו ואחיותינו במנהרות החמאס. ‏אנחנו מוכרחים להגיע לעסקה. אפשר להגיע לעסקה. יש לכך את הרוב הדרוש בכנסת. בואו נחזיר אותם הביתה. עכשיו".
גם בש"ס הביעו תמיכה בעסקה. שר העבודה, יואב בן צור מש"ס אמר כי "בשורת האיוב על רציחתם של ארבעת החטופים מוכיחה לנו באיזה מציאות אכזרית ומסוכנת החטופים נמצאים. כעם מוסרי שמקדש את החיים ולא את הניצחון, מה שעומד לנגד עינינו הוא קודם כל להשיב את החטופים חיים לביתם".

סיפורי ארבעת החטופים

חיים פרי, שמשפחתו ציינה את יום הולדתו ה-80 במהלך המלחמה, הגיע לקיבוץ ניר עוז יחד עם גרעין "צבר", בשנת 1962. היה נשוי לאסנת, אב לחמישה ילדים וסב ל-13 נכדים. חיים הוא יזם, הומניסט, מצפן ערכי ופעיל שלום. ב-7 באוקטובר הוא נחטף מביתו, ובאותה העת הציל את אשתו אסנת שהתחבאה בממ"ד.
עמירם קופר, שציין יום הולדת 85 בשבי, הוא ממקימי ניר עוז. כלכלן במקצועו, עבד שנים רבות ככלכלן הראשי של יישובי חבל מעון. עמירם הוא גם משורר ומלחין - הוציא לאור ספרי שירה, כתב מחזות ופרסם מאמרים רבים העוסקים בפוליטיקה ובכלכלה. היה אב לשלושה ילדים וסב לתשעה נכדים. הוא נחטף מביתו עם אשתו נורית קופר, ששוחררה ב-23 באוקטובר מהשבי יחד עם יוכבד ליפשיץ, עוד לפני עסקת החטופים. קיבוץ ניר עוז מסר כי "עמירם ייזכר בליבנו כאיש של אנשים, בעל נפש של משורר, אדם של רעיונות ושל יוזמה".
יורם מצגר, בן 80 מקיבוץ ניר עוז. נחטף מביתו יחד עם אשתו תמר, ששוחררה ממשבי חמאס לאחר 53 ימים. מטה המשפחות סיפר על "איש של משפחה ואנשים, סיפורים והומור. לפני שנים בודדות היה ממקימי יקב ניר עוז". יורם השאיר אחריו את אשתו תמר, שלושה ילדים ושבעה נכדים. בקיבוץ ניר עוז ציינו כי הוא עבד במפעל נירלט ובשנים האחרונות במוסך. חבר ביקב הקיבוץ. "יורם ייזכר בלב כולנו כאיש נעים וחייכן, שתמיד גרם לכל אדם להרגיש מיד בבית", מסרו אנשי הקיבוץ.
נדב פופלוול, בן 51, נחטף מקיבוץ נירים. היה אדם שקט ורגיש, איש מחשבים מחונן, חובב ספרים ומדע בדיוני. בן ואח מסור ודוד אוהב. נדב נחטף מממ"ד ביתו יחד עם אימו חנה פרי, ששוחררה לאחר 49 ימים בשבי. אחיו הבכור רועי נרצח בשבעה באוקטובר.
פורסם לראשונה: 22:58, 03.06.24