העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (בין חמישי לשישי) כי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הנחה להיערך למלחמה עם ישראל, ולהתכונן להגיב על התקיפה המתוכננת שלה בהתאם לחומרתה. עם זאת, בדיווח צוין גם כי אם ישראל תבחר בתקיפה מצומצמת יחסית - איראן עשויה שלא לתקוף חזרה.
3 צפייה בגלריה
 עלי חמינאי
 עלי חמינאי
עלי חמינאי
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
לפי הדיווח, חמינאי הנחה את הצבא להציג כמה תוכניות תגובה למתקפה ישראלית על איראן. תגובתה של טהרן, כך צוין, תיקבע לפי מידת החומרה של התקיפה הישראלית. ארבעה גורמים ברפובליקה האיסלאמית, שדיברו בעילום שם, אמרו לעיתון האמריקני כי אם התקיפה הישראלית תגרור נזק כבד ונפגעים – איראן תגיב, אך אם היא תהיה מצומצמת ותתמקד במאגרי תחמושת ובמתקנים צבאיים – ייתכן כאמור שטהרן לא תעשה דבר.
הגורמים, בהם שניים מחברי משמרות המהפכה של איראן, אמרו כי אם ישראל תסב נזק גדול בתקיפתה, התגובות האפשריות מצידה של טהרן כוללות מטח של עד 1,000 טילים בליסטיים; הסלמת התקפותיהם של שלוחיה באזור; ושיבוש זרימת אספקת האנרגיה העולמית ותנועת הספינות העוברות דרך המפרץ הפרסי ומצר הורמוז.
3 צפייה בגלריה
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מתוך המסמכים שהודלפו
(צילום: דובר צה"ל, מתוך X)
בינתיים, בישראל מכחישים שהתקיפה באיראן נדחתה בגלל חשיפת המסמכים המסווגים של הפנטגון, חרף הדיווח ב"טיימס" הבריטי. התקיפה, כך אומרים, תהיה בזמן הקרוב, ותהיה עוצמתית.
במקביל, ב"וושינגטון פוסט" פורסם מיפוי של חלק מהיעדים האפשריים של ישראל, בתקיפה באיראן.

אתרים צבאיים

ישראל עשויה לבחור לתקוף מטרות צבאיות במקום אתרי גרעין או מתקני נפט לא רק בגלל הפצרות נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אלא כדי להקשות על מתקפות תגובה איראניות. כך אמר מייקל אלן מחברת ייעוץ ביטחונית, שכיהן במועצה לביטחון לאומי בתקופתו של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן. "הם לא הולכים לבזבז אף פצצה", אמר.
לדבריו, בחירה לפגוע באתרי השיגור תהיה האופציה ההגיונית ביותר אם ישראל רוצה לפגוע ביכולות איראן לתקוף בחזרה. לפי מכון מחקר בוושינגטון, לאיראן יש כמה אתרי שיגור, כולל תבריז, בחטראן ואימאם במערב המדינה, ובנדר עבאס בדרום. אתרי השיגור שבמערב חשובים יותר, כי הם קרובים יותר לישראל. לפי מכון המחקר NTI, אתרי הטילים אימאם ותבריז הם תת-קרקעיים, ואילו הבסיס הימי האיראני נמצא בבנדר עבאס.

תשתיות נפט

ביידן ניסה לעצור מתקפה על מתקני נפט איראניים. "אם הייתי בנעליהם, הייתי חושב על אלטרנטיבות לתקיפת מתקני נפט". חוקרים אמריקנים אמרו כי תשתיות הנפט האיראניות פזורות ברחבי המדינה, אבל גם לתעשייה זו יש מגבלות – ובהן צומת צינורות נפט בדרום מערב קו החוף האיראני, צפונית לאי חארג'. לפי החוקרים, "זו נקודת התכנסות לכל צינורות הנפט בדרום מערב איראן, שם נמצאים שדות הנפט המרכזיים במדינה".

אתרי גרעין

באיראן אישרו בשבוע האחרון כי ישראל פגעה במחוז איספהאן שמדרום לאיראן, בתגובה לתקיפה הישירה הראשונה אי פעם של איראן על ישראל. אתר העשרת האורניום המרכזי של איראן נמצא בפורדו, בצלע הר בין טהרן לאיספהאן. ממשל ביידן הפציר לא לתקוף מתקני גרעין.
3 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
אתר ההעשרה בפורדו
(צילום: AFP)
בישראל נערכים לתגובה איראנית מיידית, אך דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הדגיש אמש בהצהרתו כי אין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף. "יש לנו תוכניות", הוסיף הגרי. "אני לא אתן כאן את העיתוי ולא את המקום, וגם לא את האופן שבו נפעל. נעשה מה שנכון ומתי שנכון, בהתאם להנחיה של הדרג המדיני".
לפי הדיווח ב"טיימס", התקיפה המיועדת נדחתה בשל אותה הדלפה. המסמכים התפרסמו בערוץ טלגרם פרו-איראני, ואז גם ב-X (טוויטר לשעבר) - וכללו פרטים על היערכות ישראל לתקיפה עם טילים בליסטיים באיראן. ב"טיימס" נטען כי הדבר סייע לטהרן לחזות את דפוסי התקיפה. כתוצאה מכך, ישראל נדרשה לפתח תוכנית חלופית למתקפה.
מקורות מודיעיניים ציינו בפני העיתון כי "הדליפה גרמה לעיכוב במתקפה עקב הצורך לשנות אסטרטגיות ורכיבים מסוימים". ישראל, כך נכתב, מתכננת לתקוף מתקנים צבאיים של משמרות המהפכה האיראניים, והבטיחה לארה"ב שהתגובה לא תכלול את התשתיות הגרעיניות של איראן או את תעשיית הנפט שלה.
פורסם לראשונה: 02:24, 25.10.24