סגן נשיא ארצות הברית לשעבר מייק פנס הצטרף הערב (יום ב') רשמית למרוץ לנשיאות לקראת הבחירות שייערכו בשנה הבאה, כשהגיש את המסמכים הדרושים כדי להתמודד בפריימריז הרפובליקניים. במרוץ למועמדות המפלגה הוא ימצא עצמו בין השאר מול הבוס שלו לשעבר, דונלד טראמפ, ומול מושל פלורידה, רון דסנטיס. סיכוייו של פנס נראים לפי שעה נמוכים מאוד, אך הוא מקווה לסחוף אחריו מצביעים דתיים, בעיקר מהמחנה האוונגליסטי שאליו הוא משתייך, וכך להתמודד על הניצחון. השקת הקמפיין החגיגית שלו תיעשה רק מחרתיים, ביום הולדתו ה-64, אז יפרסם סרטון וידאו ויישא נאום במדינת אייווה, המדינה הראשונה שתצביע בפריימריז.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס
פנס וטראמפ בימי ממשלם. "הוא סיכן אותי ואת משפחתי"
(צילום: ABACA)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ פורצים לקפיטול בינואר 2021. קראו "לתלות את פנס"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
אש על המדרגות בכניסות לבניין הקונגרס, בערב הדרמטי של 6 בינואר לפני שלוש שנים
(צילום: רויטרס)
פנס הוא מושל אינדיאנה לשעבר, וידוע כשמרן אדוק, המתנגד בין השאר באופן נחרץ להפלות ולזכויות שונות של קהילת הלהט"ב. במשך ארבע שנים הוא היה בעל בריתו הנאמן של הנשיא טראמפ, ולזמן קצר אף תמך בטענות חסרות היסוד שלו שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו, אבל בינואר 2021, אחרי הסתערות תומכיו של טראמפ על הקונגרס, החל להתרחק ממנו. הפריצה לקפיטול אירעה אחרי שפנס לא נענה לדרישתו של טראמפ שינצל את תפקידו כיו"ר הסנאט כדי לסכל את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות, וכשתומכי טראמפ פרצו אל הבניין צעקו חלקם "לתלות את מייק פנס" וחיפשו אותו כדי להתקיפו. מחוץ לקפיטול נראו אוהדי טראמפ מציבים חבל תלייה שאותו ייעדו לכאורה לסגן הנשיא.
אחרי אירועי הקפיטול אמנם טען פנס כי שוחח עם הנשיא וכי הם יישרו את ההדורים, אבל בשנים הבאות ניכר כי היחסים ביניהם אינם כתמול שלשום, והוא התרחק מטראמפ. לימים הצהיר כי במעשיו סיכן הנשיא אותו, את משפחתו ואת כל מי שהיה בקפיטול באותו היום, וכי ההיסטוריה תשפוט אותו. לצד זה סירב להעיד בפני ועדת החקירה לאירועי הקפיטול שהוקמה בקונגרס, ושבחלקה הגדול הוקדשה להדגשת אחריותו של טראמפ למעשים. לאחרונה, על רקע ההערכות כי יתמודד מול טראמפ בפריימריז, אמר פנס לסוכנות הידיעות AP: "האמריקנים רוצים לחזור למדיניות של ממשל טראמפ-פנס, אבל אני חושב שהם רוצים הנהגה שמשקפת יותר את דמותו של העם האמריקני".
7 צפייה בגלריה
מייק מפס מפונה מבניין הקפיטול בעת המהומות
מייק מפס מפונה מבניין הקפיטול בעת המהומות
סגן הנשיא פנס מוברח ממקומו בקפיטול בעת המהומות, כפי שתועד במצלמות האבטחה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
חבל תלייה שתומכי טראמפ הציבו בוושינגטון לפני הפריצה לקקפיטול
(צילום: AFP)
הצטרפותו של פנס לפריימריז הרפובליקניים הייתה צפויה במשך זמן רב, והיא באה אחרי שכמה מועמדים בכירים כבר הכריזו על התמודדותם. בראשם עומדים שני הפייבוריטים, הנשיא לשעבר טראמפ, שלפי ממוצע הסקרים של אתר Real Clear Politics מוביל את המרוץ עם כ-53% תמיכה, ומושל פלורידה דסנטיס, שניצב בפער גדול אחריו במקום השני, עם כ-22%. במקום השלישי, עם כ-4% בלבד, ניצבת שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, שהכריזה גם היא על התמודדותה, ופנס מגיע כרגע רק למקום הרביעי, עם כ-3%. מועמד נוסף שהצטרף למרוץ הוא הסנאטור טים סקוט. מחר צפוי להכריז על מועמדותו מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, ומחרתיים יעשה זאת מושל צפון דקוטה דאג בורגום.
מי מהמועמדים שינצח בפריימריז צפוי להתמודד בנובמבר 2024 על הנשיאות מול הנשיא ביידן, שכבר הכריז כי למרות גילו המתקדם – 80 – ירוץ לכהונה שנייה. אף שגם ביידן יידרש לפריימריז כדי להגיע לקרב על הנשיאות, במפלגה הדמוקרטית צפויים להתמודד מולו מועמדים זוטרים בלבד, והוא צפוי לשייט לניצחון שם. זאת משום שכאשר נשיא מכהן מתמודד על כהונה נוספת, בשתי המפלגות הגדולות בארה"ב נהוג שבכירים ממפלגתו אינם עומדים בדרכו.
אם פנס יפתיע ויצליח לנצח בפריימריז ואחר כך להיבחר לנשיא על חשבון ביידן, הוא יהיה סגן הנשיא השביעי בהיסטוריה שמצליח לעשות זאת. האחרון שהצליח במשימה הזו הוא ביידן עצמו, שהיה סגנו של ברק אובמה.
7 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה דסנטיס. כרגע זה הוא נגד טראמפ
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ניקי היילי
ניקי היילי
השגרירה לשעבר היילי. מקדימה במעט את פנס, אבל רחוקה מהפייבוריטים
(צילום: AFP)
פנס הצהיר בעבר כי הוא "נוצרי, שמרני ורפובליקני – בסדר הזה", ואנשיו מאמינים כי הוא יוכל לסחוף אליו מצביעים שמרנים הרואים בו מועמד שמצד אחד מייצג את עמדותיהם ויוכל לקדם את ערכיהם הנוצריים, ומאידך לא יעורר סערות חוזרות ונשנות כפי שעשה טראמפ. פנס נהנה מאהדה רבה במחנה האוונגליסטי, ומכיוון שבאייווה, המדינה הראשונה שתצביע בפריימריז, יש מצביעים רבים המשתייכים לקהילה הזו, אנשיו רואים בה תחנה חשובה בדרך לניצחון אפשרי. פנס מתכוון לנהל קמפיין נמרץ באייווה, ולבקר בכל אחד מ-99 המחוזות שלה לפני ההצבעה שם שתיערך בתחילת השנה הבאה. ניצחון באייווה עשוי לתת לו תנופה במדינות הבאות שיצביעו.
פנס ידוע כאמור כמתנגד חריף של הזכות להפלות, וכמי שתומך בהטלת איסור ארצי עליהן. כמו רבים מהשמרנים הוא מתנגד גם לקידום הקבלה של טרנסג'נדרים במסגרת תוכניות הלימוד בבתי הספר. בהיבט הבינלאומי הוא תומך בהגברת הסיוע לאוקראינה, והרבה למתוח ביקורת על אישים במפלגה הרפובליקנית שנוקטים קו פייסני ומרצה לדעתו כלפי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.