2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
"הוראה החדשה שוברת שיאים חדשים של ציניות ואכזריות". משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
הוראה חדשה של משרד החוץ ומשרד האוצר קובעת שעובדות מדינה או בנות זוג של שליחים ושליחות רשמיים של מדינת ישראל, שנמצאות בחו"ל בזמן היריון, נדרשות מעתה לחזור ללדת בארץ.
מדובר בהוראה שעלתה לאחרונה אך בוטלה בעקבות מחאת העובדים - אך כעת הם התבשרו שוב כי עליהם לחתום על החוזה המחודש שדורש מ"עובדת אית"ן או בת זוגו של עובד אית"ן, שמכוסה על ידי המשרד, תפעלנה כך שכל לידה תהיה בישראל בלבד, אלא אם אושר אחרת ע"י קרן ריפוי" (כלשון הסעיף, ד"א).
במייל שנשלח לעובדים השבוע נכתב כי "אין שינוי בתוכנית, וההנחיה נבעה מאירוע שקרה באחת הנציגויות, שהובילה להוצאה גבוהה מאוד על טיפול של אחד העובדים שלא אושר על ידי דיוויד שילד (חברת הביטוח שאיתה עובד משרד החוץ, ד"א). על כולם לחתום ולהחזיר לכוח אדם".
"אנחנו רגילים להיות שק החבטות של משרד החוץ אבל ההוראה החדשה שוברת שיאים חדשים של ציניות ואכזריות", אמרה אחת מעובדות המשרד בארצות הברית. "אני לא מבינה, אני אמורה לחזור בהיריון מתקדם לארץ ולעבור לידה לבד? איזו חברת תעופה תאשר לי לעלות למטוס? מעבר לאבסורד, זה מסוכן. שלא לדבר על הטיסה חזרה ועל הציוד שצריך לקנות ולהטיס כמו עריסה וכדומה".
2 צפייה בגלריה
"מצאו דרך לקצץ בעלויות". בניין הקונסוליה הישראלית בניו יורק
"מצאו דרך לקצץ בעלויות". בניין הקונסוליה הישראלית בניו יורק
"מצאו דרך לקצץ בעלויות". בניין הקונסוליה הישראלית בניו יורק
(צילום: google maps)
לדברי עובד אחר לא מדובר רק על לידה, אלא גם על מקרי רפואה מורכבים יחסית שחברת הביטוח מסרבת לאשר ובהתאם גם המשרד. למשל, מקרה של עובדת שהתמודדה עם סרטן והתבקשה לכסות בעצמה את העלויות לאחר שקיבלה סירוב מקרן הריפוי של משרד החוץ. "ההתחייבות של המשרד כלפינו היא לקבל כיסוי רפואי כמו כל אזרח ישראלי. אבל בגלל שההוצאות הרפואיות כאן יקרות, מצאו דרך לקצץ בעלויות", סיפר.
עובדי אית"ן (אזרח ישראלי תומך נציגות) שאינם נחשבים סגל דילפומטי, נאבקים בשנים האחרונות לשיפור תנאי העסקה שלהם. מדובר בין השאר על מאבטחים, מנפיקי דרכונים, אנשי דוברות והסברה, עובדים בתפקידי רכש ביטחוני, יועצים מקצועיים, כלכלנים, אנשי אחזקה, משפטנים ואנשי מנהלה. רבים מהם מתלוננים על משכורות שלא מאפשרות להם לסגור את החודש בערים היקרות בעולם וחלקם אך נאצלים לישון בהוסטלים, כי אינם יכולים להרשות לעצמם לשלם שכר דירה.
ממשרד החוץ נמסר: "אין הבדל בין שליחים לעובדי אית"ן בנושאים הללו. מקרה של עובדת חולת סרטן שנדרשה לשלם מכיסה אינו מוכר למשרד החוץ".