הוועדה לתשתיות לאומיות (ות״ל) אישרה היום (שני) את המקטע האחרון בפרויקט המטרו של גוש דן - M1 צפון. בכך, הושלם למעשה התכנון הראשוני של פרויקט התחבורה הגדול, המורכב והיקר ביותר במדינת ישראל.
כעת, התוכנית עוברת לשלב אישור הממשלה, וחברת נת״ע (נתיבי תחבורה עירוניים) שמנהלת את הפרויקט צפויה להתחיל תיאום עם רשות הרישוי הארצית במנהל התכנון לטובת הוצאת היתרים והעתקת תשתיות, והן עבור עבודות מוקדמות לקידום זמינות. בנוסף, עם אישור המקטע האחרון, צפוי להתחיל כעת שלב התכנון המפורט של כלל מערכת המטרו.
לפי לוח זמנים עדכני שהציג יאיר ארז, ראש צוות החלוץ של רשות המטרו במשרד התחבורה, בכנס שנערך בתל אביב לפני כשבועיים, החלק הראשון של הפרויקט לא צפוי להיפתח לקהל הרחב לפני שנת 2035. מדובר בדחייה של שנה מההערכות האופטימיות ביותר שעמדו עד כה על 2034, אולם ספק רב אם מדובר בדחייה האחרונה שתירשם לפני שהפרויקט ייפתח בפועל. מנכ"ל נת"ע עד לפני שלושה חודשים, חיים גליק, אמר בינואר האחרון כי הוא מעריך שהשלב הראשון של המטרו יפתח לציבור רק ב-2040.
לפני כחודש החל שלב ההפקעות של קו המטרו M2, לאחר שצווי ההפקעה לקווים M1 ו-M3 החלו כבר בשנה שעברה. לפי לוח הזמנים שהציג ארז, שלב ההפקעות וקידום הזמינות של השלב הראשון יסתיים ב-2027, ושל השלב השני של התוכנית רק ב-2029. יחד עם זאת, תכנון התחנות התת-קרקעיות, המנהרות והמערכות צפוי להתחיל במקביל ולהימשך עד שנת 2029 לשלב הראשון, ועד שנת 2033 לשלב השני.
שלב התקנת המערכות הרכבתיות של השלב הראשון בתוכנית צפוי להתקיים בין השנים 2030 ל-2035 ועבור השלב השני בין השנים 2032 ל-2040. לאחר מכן יתקיים שלב בדיקות ההפעלה וההרצה - השלב הראשון בין השנים 2033 ל-2037 והשלב השני בין 2028 ל-2042. לבסוף, שלב הפתיחה המסחרית של השלב הראשון אמור להתקיים בין השנים 2035 ל-2037, ושל השלב השני בין השנים 2040 ל-2042. כלומר, בתרחיש האופטימי ביותר הקווים הראשונים יחלו לפעול רק בעוד יותר מעשור.
המטרו הוא כאמור פרויקט התחבורה הגדול ביותר בתולדות ישראל, שבמסגרתו צפויים לקום שלושה קווי רכבת תחתית (M1, M2 ו-M3), עם 150 ק"מ של מסילות תת-קרקעיות ברחבי גוש דן ו-109 תחנות. הרשת צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות, להתחבר בממשק עם חלק מתחנות רכבת ישראל ותחנות הרכבת הקלה, ולהוביל כשני מיליון נוסעים מדי יום.
נכון לעכשיו, עלות הפרויקט מוערכת בכ-200-150 מיליארד שקלים. לשם השוואה, עלות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן מוערכת בכ-50 מיליארד שקלים "בלבד".
אורכו של מקטע M1 צפון הוא כ-28 ק"מ, והוא יחבר את כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין, דרך הרצליה, הוד השרון ורמת השרון. לאורך המקטע מתוכננות 20 תחנות והוא צפוי לאפשר גישה מהירה ונוחה למרכזי התעסוקה, התרבות והפנאי במרכז גוש דן - ובכך להקל משמעותית על עומסי התנועה באזור.
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות״ל), שבחנה את התוכנית ואת ההשגות שהוגשו לה, קיבלה החלטה לאשר את התוואי המוצע תוך ביצוע מספר עדכונים - לרבות צמצום הריסת מבנים וצמצום ושינוי מיקום של אתרי התארגנות, על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה בקניין.
הסוגיות המרכזיות שבהן הכריעה הוועדה, ואשר גרמו לעיכוב הכרעה זו עד כה, בין היתר בשל לחצים מהרשויות המקומיות, היו מיקום תחנת "רעננה מערב" ומיקום ה"דפו" (מתחם התחזוקה של הרכבת). לאחר שהוועדה בחנה חלופות שונות למיקום התחנה, הוחלט להסיט במעט את מיקומה כדי לתת מענה הן לממשק עם תחנת הרכבת הכבדה הקיימת והן לבית החולים לוינשטיין ברעננה.
באשר למיקום הדפו, נקבע כי יש להשאירו במיקום הנוכחי סמוך לכפר סבא, ולא למקמו בסמוך לטירה, ״כדי למנוע עיכוב משמעותי בהקמת המקטע הצפוי של המטרו״, כך לפי הוועדה.