משחרור חטופים ועד נסיגה מוחלטת מהרצועה: ארה"ב, מצרים וקטאר משלבות כוחות ומפצירות בישראל ובחמאס להתחיל להניע תהליך דיפלומטי מדורג, שבסופו יוכרז על סיום המלחמה בעזה - כך דווח היום (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". אף אחד מהצדדים עוד לא הסכים לתנאים שבהצעה החדשה. טאהר אל-נונו, יועץ התקשורת לראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי טרם נעשתה התקדמות אמיתית בתהליך המוצע, וכי בכירים ישראלים עוד לא הגיבו להצעה.
2 צפייה בגלריה
הלחימה ברצועת עזה
הלחימה ברצועת עזה
הלחימה ברצועת עזה
(EPA/MOHAMMED SABER)
בכירים המעורבים בשיחות אמרו כי ישראל וחמאס לפחות מוכנים לקחת חלק בשיחות, זאת לאחר שבועות של קיפאון מאז תום ההפוגה ב-30 בנובמבר. עצם העובדה הזאת מהווה "צעד חיובי" בכיוון הנכון, כך לדברי המעורבים. בימים הקרובים אמור המשא ומתן להתחיל להתנהל בקהיר.
על פי הצעת המתווכים, מדובר בתוכנית בת 90 יום, שבמהלכה תיעצר הלחימה למשך מספר בלתי מוגדר של ימים, שבהם חמאס ישחרר את כלל האזרחים הישראלים החטופים. במקביל, ישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תוציא את הכוחות מערי הרצועה, תאפשר חופש פעולה, תעצור מעקבים באמצעות רחפנים ותכפיל את כמות הסיוע ההומניטרי לעזה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות לוחמי זרוע הים ברצועת עזה
תיעוד מתקיפות לוחמי זרוע הים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בשלב השני, חמאס ישחרר את החיילות החטופות וכן ישיב את גופות הישראלים שבידיו, ואילו ישראל תשחרר עוד אסירים פלסטינים. בשלב השלישי של התוכנית ישוחררו גם חיילים ישראלים מידי חמאס, וכן "גברים בגיל הלחימה" - שאותם חמאס מחשיב כחיילים - בעוד ישראל תמקם את הכוחות מחדש מחוץ לשטח הרצועה. בכירים במצרים טוענים כי על השולחן נמצאות גם האפשרות של הקמת קרן בינלאומית מיוחדת לבנייה מחדש של עזה, וערובות לביטחונם של מנהיגי חמאס.
בסוף השבוע האחרון נרשמה סערה סביב התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקמתה של מדינה פלסטינית עתידית. כעת מדווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" כי גם בחמאס מתנהלים מאבקים פנימיים, שמקשים על קידום עסקה רחבה. הגורמים המצריים ששוחחו עם העיתון האמריקני אמרו כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר - שההערכות הן שהוא מתחבא במנהרות לצד לפחות כמה חטופים - לא שוחח כבר חודש שלם באופן ישיר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שיושב בקטאר.
הבוקר פורסם כי למרות לחימה אגרסיבית וממושכת ברצועת עזה והצהרות על מיטוט ארגון הטרור, צה"ל חיסל רק 20%-30% ממחבלי חמאס. זאת ההערכה בקרב סוכנויות המודיעין האמריקניות, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". בנוסף, גופי המודיעין בארה"ב מעריכים בנוסף שלחמאס עדיין יש כמויות של תחמושת וכושר לחימה - גם עבור המערכה מול צה"ל ברצועת עזה וגם עבור שיגורים לעבר אזרחים בישראל.