באוסטריה נכנס היום (ב') לתוקף הסגר הארצי על לא-מחוסנים – סגר שככל הידוע הוא הראשון מסוגו בעולם. במסגרת הסגר, שהחל בחצות, נאסר על תושבים בני 12 ומעלה שלא התחסנו לגמרי וגם לא החלימו לאחרונה מהנגיף לצאת מבתיהם, למעט למטרות חיוניות כגון עבודה, קניות במכולת או התעמלות. הסגר על הלא-מחוסנים, שיימשך עד 24 בנובמבר, צפוי לחול על כשני מיליון מתוך 8.9 מיליון תושבי אוסטריה. הסגר חל גם על מי שהתחסנו – אך לא קיבלו את כל מנות החיסון הנדרשות.
הסגר על לא-מחוסנים יצא לדרך: צפו באולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)

11 צפייה בגלריה
אוסטריה חיסון קורונה
אוסטריה חיסון קורונה
מחסנים באוסטריה. רק 65% קיבלו את הזריקה
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
אוסטריה תור ל מרכז חיסונים קורונה
אוסטריה תור ל מרכז חיסונים קורונה
בתור למרכז חיסונים אוסטרי. עלייה מסוימת בימים האחרונים
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה לפני ה סגר על לא מחוסנים
אוסטריה קורונה לפני ה סגר על לא מחוסנים
לפני תחילת סגר הלא-מחוסנים באוסטריה, אתמול. ייתכן שההגבלות יוחרפו
(צילום: רויטרס)
אף שמשטרת אוסטריה הגבירה החל מהבוקר את האכיפה והתפרסה בכוחות גדולים כדי לוודא שהסגר על הלא-מחוסנים מתקיים, רחובות הבירה וינה נראו היום עמוסים כרגיל. הרשויות מסרו כי לא-מחוסנים אשר יפרו את הסגר עלולים לספוג קנס של עד 1,450 אירו, ושר הבריאות, קארל נהאמר, אמר כי השוטרים יבדקו את תעודת המתחסן של כל אדם שאיתו הם באים במגע.
עם זאת, גם בקרב המחנה השמרני של הקנצלר אלכסנדר שלנברג רבים מפקפקים ביכולת של השלטונות לאכוף ביעילות את סגר הלא-מתחסנים. כך למשל קשה לקבוע אם אדם לא-מחוסן נמצא בדרכו לעבודה – דבר שמותר לו לעשות, או נמצא בדרכו לבילוי או לקניית מוצרים לא חיוניים – דבר שאסור לו כעת לעשות לפי התקנות.
אוסטריה מתמודדת בשבועות האחרונים עם התפרצות גדולה של קורונה, והמומחים קושרים אותה לשיעור ההתחסנות הנמוך – רק כ-65% מאוכלוסיית אוסטריה התחסנה, אחד השיעורים הנמוכים ביותר במערב אירופה. אוסטרים רבים אינם בוטחים בחיסונים, ואת חוסר הביטחון שלהם מעודדת "מפלגת החירות" מהימין הקיצוני, שהיא המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט. היא מתכננת לערוך ביום שבת הקרוב הפגנות נגד מדיניות הקורונה של הממשלה.
11 צפייה בגלריה
אלכסנדר שלנברג
אלכסנדר שלנברג
קנצלר אוסטריה שלנברג. לא צופה כרגע סגירת ברים
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה מפגינים נגד חובת חיסונים וינה
אוסטריה קורונה מפגינים נגד חובת חיסונים וינה
מפגינים בווינה נגד חובת חיסונים. בשבת מחאה גדולה יותר
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה אינסברוק
אוסטריה קורונה אינסברוק
ברחובות אינסברוק, אוסטריה. תיירות החורף עלולה להיפגע
(צילום: gettyimages)
בימים האחרונים, אחרי שבשבוע שעבר הוטלו הגבלות חדשות על לא-מחוסנים, חלה עלייה במספר הניגשים לקבל את החיסון הראשון, אבל ממשלת אוסטריה רוצה לראות היענות גדולה עוד יותר כדי לעצור את התפשטות הנגיף. נכון לתחילת השבוע, באוסטריה יש 849.2 נדבקים לכל 100 אלף תושבים – שיעור גבוה מאוד, יותר מכפול מאשר בגרמניה השכנה הסובלת מהתפרצות חמורה כשלעצמה.
הסגר האוסטרי אינו חל על ילדים בני פחות מ-12, משום שילדים בגיל זה עדיין אינם יכולים להתחסן באוסטריה, אבל הממשלה אותתה בימים האחרונים כי היא עשויה להקשיח את צעדיה ולהרחיב את ההגבלות אם לא יושגו התוצאות הרצויות. שר הבריאות האוסטרי כבר העלה את האפשרות של עוצר לילי, כזה שיחול גם על מחוסנים, אבל ראש הממשלה שלנברג נשמע לעת עתה זהיר יותר, והעריך כי לא יוטלו בזמן הקרוב הגבלות על ברים ומקומות בילוי דומים. להערכתו, אם תידרש עוד החרפה של ההגבלות היא תכלול הרחבה של חובת המסכות ומעבר גדול יותר לעבודה מהבית.
11 צפייה בגלריה
הולנד מאסטריכט מטפלים ב חולי קורונה ב יחידה לטיפול נמרץ
הולנד מאסטריכט מטפלים ב חולי קורונה ב יחידה לטיפול נמרץ
מטפלים בחולי קורונה ביחידה לטיפול נמרץ במסטריכט, הולנד. סגר חלקי הוכרז
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
הולנד איינדהובן קורונה בר לפני כניסת ה סגר ה חלקי
הולנד איינדהובן קורונה בר לפני כניסת ה סגר ה חלקי
בכניסה לבר באיינדהובן, הולנד, לפני תחילת הסגר החלקי בסוף השבוע
(צילום: AFP)
ההתפרצות החמורה נמשכת כאמור גם בגרמניה השכנה, ושם הגיע היום שיעור ההדבקה לשיא שלא נראה כמותו בגרמניה מאז תחילת המגפה: 303 נדבקים לכל 100 אלף איש. ביממה האחרונה מתו בגרמניה עוד 43 חולי קורונה, ובכך הגיע מספר המתים במדינה מתחילת המגפה ל-97,715. עוד 23,607 נדבקים התגלו ביממה האחרונה, ובכך הגיע מספר הנדבקים הכללי בגרמניה ל-5,045,076.
מנהיגי 16 מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה אמורים להיוועד מחרתיים כדי לדון בהקשחת ההגבלות, והמדינה כבר הגדירה את אוסטריה כאזור בסיכון. פירוש הדבר שכל מי שמגיע משם לגרמניה חייב להיכנס לבידוד – מכה לענף תיירות החורף האוסטרי.
11 צפייה בגלריה
מינכן גרמניה מחלקת קורונה בית חולים
מינכן גרמניה מחלקת קורונה בית חולים
מטפלים בחולה קורונה במינכן, גרמניה. שיעור ההדבקה בשיא
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
קורונה גרמניה ברלין מרכז בדיקות
קורונה גרמניה ברלין מרכז בדיקות
מרכז לבדיקות קורונה בברלין
(צילום: EPA)
בתוך כך ברוסיה, המתמודדת עם התפרצות קורונה חמורה זה כחודשיים, מספר הנדבקים והמתים היומי ממשיך להיות גבוה למדי. הבוקר דיווחה רוסיה כי עוד 1,211 בני אדם מתו מהנגיף ביממה האחרונה, קרוב לשיא שנשבר שוב ושוב בשבועות האחרונים, וכי עוד 38,420 נדבקים חדשים התגלו בפרק הזמן הזה. ברוב אזורי רוסיה הוסר בתחילת השבוע שעבר הסגר שהוטל בהם למשך שבוע על מקומות העבודה, ועד כה לא נרשמת הטבה של ממש במצב.
אירופה הפכה בשבועות האחרונים למוקד ההתפרצות מספר אחת של קורונה בעולם. תחילה חלה עלייה חדה בנדבקים בחלקה המזרחי של היבשת, בראש ובראשונה במדינות קומוניסטיות לשעבר שבהן שיעור המתחסנים נמוך, כמו רוסיה, אוקראינה, רומניה ובולגריה, אבל כעת ניכרת התפשטות גדולה של הנגיף גם במדינות מרכז היבשת, בהן צ'כיה, הונגריה וסלובקיה, ובמערבה – מאוסטריה, דרך גרמניה ועד בלגיה והולנד.
11 צפייה בגלריה
בריסל בלגיה
בריסל בלגיה
עם מסכות בבריסל. התו הירוק הורחב, שיעור הנדבקים בבלגיה ממשיך לעלות
(צילום: EPA)
אחרי שבסוף השבוע החל בהולנד סגר חלקי לראשונה מאז הקיץ, ממשלת בלגיה הודיעה היום כי היא מקדימה למחרתיים את הישיבה שבכוונתה לערוך כדי לדון בהחרפת הגבלות הקורונה. הישיבה אמורה הייתה להיערך במקור ביום שישי. לדברי הממשלה, אם יוחלט על החרפה של ההגבלות, ההגבלות החדשות עשויות להיכנס לתוקף כבר בסוף השבוע.
זה שבועות ארוכים שמספר המאושפזים בבלגיה החולים בקורונה עולה ב-30% מדי שבוע, והעומס על מערכת הבריאות שם הולך וגדל. לפני שלושה שבועות הקשיחה בלגיה כמה הגבלות קורונה, שבועות אחדים בלבד אחרי שהקלה את ההגבלות. בשבועות האחרונים היא גם הרחיבה את הדרישה לתו ירוק, אבל שיעור ההדבקה ממשיך לעלות.