ארה"ב עצרה, לפחות לעת עתה, את הכוונה שלה להטיל סנקציות חסרות תקדים על גדוד בצה"ל. ההערכה הזהירה בירושלים היא שבעקבות לחץ ישראלי שהופעל על האמריקנים מכל קצוות הקשת הפוליטית לעצור את הטלת הסנקציות על "נצח יהודה" - המהלך לא יצא לפועל, לפחות בינתיים.
בישראל כבר היו בטוחים שהגרזן הונף באוויר והפור נפל, אך כנראה הפעילות יחד עם התגובות הקשות בציבור הישראלי - גרמו לחשיבה מחודשת בוושינגטון. הודעתו המהירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכינה את הכוונה האמריקנית "שפל ערכי ומוסרי", יחד עם הודעתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד שאמר כי מדובר ב"שגיאה" אמריקנית שיש לתקנה סייעו לוושינגטון להבין שמדובר בצעד חריג מדי.
2 צפייה בגלריה
לא יוטלו סנקציות? ביידן ולוחמי נצח יהודה ברצועה
לא יוטלו סנקציות? ביידן ולוחמי נצח יהודה ברצועה
לא יוטלו סנקציות? ביידן ולוחמי נצח יהודה ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
בתווך שבין נתניהו ללפיד עמדו גם הנשיא יצחק הרצוג והשרים יואב גלנט ובני גנץ ששוחחו עם בכירים בממשל האמריקני. לפחות שני גורמים ישראלים אמרו ל-ynet כי "ההערכה הסבירה שנצליח לשכנע את האמריקנים שלא להטיל את הסנקציות האלה". בכיר ישראלי העריך כי מעבר לפעילות המדינית של ישראל, נראה שהאמריקנים הופתעו מהתגובות הקשות בישראל - גם בקרב הפוליטיקאים, אך בעיקר בדעת הקהל - לכוונה להטיל סנקציות על יחידה בצה"ל בעיצומה של מלחמה.
הפעילות המאומצת הישראלית כללה שתי שיחות של גלנט עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן - והבטחה שישראל תשתף פעולה עם האמריקנים בכל דבר כדי להראות שנעשה טיפול בתקריות הבעייתיות שמיוחסות ל"נצח יהודה".
הרצוג היה מעורב כאמור גם הוא במאמצים האלה - וקיים במוצאי החג שיחה חשובה מאוד עם סגנית הנשיא קמלה האריס, שבה הדגיש הנשיא את התנגדותו החד-משמעית לאפשרות של הטלת סנקציות נגד ״נצח יהודה" וציין כי על הנושא להיפתר בשיח מסודר בין המדינות, כפי שנעשה בנושאים רבים בעבר.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן מקיימים פגישה מורחבת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן מקיימים פגישה מורחבת
גנץ וגלנט שוחחו עם בכירים אמריקנים, נתניהו מיהר לסמן "קו אדום"
(צילום: חיים צח /לע"מ)
האמריקנים הופתעו גם מהתגובה החריפה של לפיד, שאמר כי "הסנקציות על הגדוד הן שגיאה ועלינו לפעול כדי לבטלן. מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי, אלא בדרג המדיני. העולם מבין ויודע שהשר בן גביר אינו מעוניין שהמשטרה תאכוף את החוק באיו"ש והשר סמוטריץ' לא מתנגד לטרור היהודי ולהתפרעויות המתנחלים הקיצונים. התוצאה היא פגיעה חמורה במעמדה של ישראל כמדינת חוק ושחיקה חמורה נוספת במעמדנו הבינלאומי. חיילי צה״ל ומפקדיו הם הראשונים להיפגע ממדיניותה המופקרת וכישלונה המדיני של הממשלה".
לעומת המקרה הזה, לפיד נמנע מלגנות את המהלך האמריקני להטיל סנקציות נגד ארגון להב"ה ובנצי גופשטיין, מקורבו של השר בן גביר.
גורם נוסף שהיה פעיל מאוד במאמצי השכנוע של האמריקנים הוא יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה גנץ, ששוחח גם הוא עם מזכיר המדינה בלינקן. גנץ התריע בפני מזכיר המדינה, כי ההחלטה המסתמנת בנוגע להטלת סנקציות על הגדוד היא שגיאה כפולה: היא תפגע בלגיטימציה של ישראל בזמן מלחמה, ואין לה כל הצדקה משום שלישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, וכלל יחידות צה"ל כפופות לפקודות צה"ל, התואמות את החוק הבינלאומי. גנץ ביקש מבלינקן לבחון מחדש את הסוגיה.