האזינו: ההקלטה המלאה של ההצבעה באו"ם בכ"ט בנובמבר

כ-75 שרי חוץ ממדינות שונות ברחבי העולם צפויים להיות מוזמנים לאירוע חגיגי גדול שייערך בישראל בסוף חודש נובמבר, לציון 75 שנות עצמאות למדינה ו-76 שנים להצבעה ההיסטורית באו"ם. ההצבעה באו"ם בכ"ט בנובמבר, נחשבת לחשובה ביותר בתולדות העם היהודי, ולזו שסללה את הקמת המדינה היהודית בארץ ישראל.
במשרד החוץ כבר החלו דיוני היערכות ראשונים כחלק מאירועי שנת ה-75 לישראל, שמתוכננים במשרד החוץ ובנציגויות ישראל ברחבי העולם. האירוע צפוי להתקיים ב-29 בנובמבר, ובמשרד החוץ בוחנים את האפשרות לחבר את ההזמנה לוועידת האקלים של האו"ם שתיערך באיחוד האמירויות יום למחרת. כך למעשה, לפי התכנון, שרי החוץ יעצרו ליום אחד בישראל לציון 76 שנים להצבעה באו"ם, ולאחר מכן ימשיכו לוועידה באיחוד האמירויות.
מדובר במבצע מדיני ולוגיסטי מורכב, שכן הבאתם של עשרות שרי חוץ לישראל היא לא עניין פשוט, במיוחד על רקע הביקורות הפומביות שנשמעות ברחבי העולם נגד המהפכה המשפטית, והמחאות הנרחבות במדינה. בתוך כך, עולה השאלה האם לנוכח המצב בישראל שרי חוץ מרחבי העולם ישיבו בחיוב להזמנה ויגיעו לאירוע במדינה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה ב איילון מדורה מפגינים מחאה חוסמים לאחר הפיטורים של יואב גלנט
הפגנה ב איילון מדורה מפגינים מחאה חוסמים לאחר הפיטורים של יואב גלנט
עשרות שרי חוץ יוזמנו לישראל, האם הם יגיעו?
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ביידן מודאג מהמהפכה המשפטית ואמר שלא יזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב
ביידן מודאג מהמהפכה המשפטית ואמר שלא יזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב
ביידן מודאג מהמהפכה המשפטית ואמר שלא יזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב
( צילום: EPA, AP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שכבר הביע בעבר דאגה מהמהפכה המשפטית וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "תגיע לפשרה", אמר אמש כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו, אני מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת. די הבהרתי את זה". ביידן הוסיף כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה.
קנצלר גרמניה אולף שולץ הביע את חששותיו מהמהפכה המשפטית בישראל, וקרא לפשרה, במהלך ביקור נתניהו לפני כשבועיים. שולץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו עוקבים בדאגה רבה אחר הדיון על הרפורמה המשפטית בישראל. מערכת משפט עצמאית היא חלק מהדמוקרטיה. המאמץ להשגת קונצנזוס רחב בנושא הוא חשוב". גם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הדגיש את חשיבות השמירה על ערכי הדמוקרטיה בישראל, במהלך ביקורו של נתניהו בלונדון לפני כשבוע.
גם בצרפת נשמעה ביקורת נגד המהפכה המשפטית, ושם אמרו כי הם "עוקבים אחר הנעשה", והצביעו על "הקשר בין השינויים המוצעים למשטרים של ימין קיצוני בהונגריה, איטליה ובעבר גם באוסטריה". נשיאת איגוד הקהילות היהודיות של איטליה, נעמי די סייני, מתחה גם היא ביקורת על המהפכה המשפטית, ואמרה: "החשיבות של השינויים המוצעים מביאה אותנו להדגיש כי יש לאשרם בהליך של דיונים רחבים ובהסכמה".
4 צפייה בגלריה
הפגנות שמחה של המונים בחצר המוסדות הלאומיים בירושלים לאחר הצבעת האו"ם
הפגנות שמחה של המונים בחצר המוסדות הלאומיים בירושלים לאחר הצבעת האו"ם
החגיגות בירושלים לאחר הצבעת האו"ם
(צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל)
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
"יום העצמאות הוא אירוע מיוחד למדינה ולידידיה הרבים בעולם". השר כהן
(צילום: יאיר שגיא)
שר החוץ אלי כהן שיזם את האירוע אמר כי "יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל הוא אירוע מיוחד למדינה ולידידיה הרבים של ישראל בעולם". כהן הוסיף: "לאחר שנים שבהם עצרת האו"ם הפכה למקום שבו איובינו מנסים לפגוע בישראל, אנחנו לוקחים את היוזמה ומזכירים לעולם את ההחלטה ההיסטורית שהתקבלה בכ"ט בנובמבר 1947, ושהובילה להקמת מדינת העם היהודי".
ההצבעה, שהקלטתה המלאה נחשפה לראשונה רק לפני כחצי שנה, התקיימה ב-29 בנובמבר 1947, אז נדרשו 57 מדינות שחברות באו"ם להצביע על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל, יהודית וערבית. פרט לתאילנד, המדינה היחידה שנעדרה, הצביעו יתר המדינות לפי סדר הא'-ב' האנגלי: בעד, נגד או נמנע. ביישוב היהודי נצמדו למכשירי הרדיו עד הודעתו הדרמטית של נשיא העצרת, אוסוולדו ארניה הברזילאי, שהצהיר: "הצעת ההחלטה של ועדת המשנה לעניין ארץ ישראל התקבלה ב-33 קולות בעד, 13 נגד ועשרה נמנעים".