על רקע ההיערכות לתגובה ישראלית למתקפה האיראנית, פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (סנטקום) הודיע הערב (שישי) כי מטוסי קרב מסוג F-16 נוספים יוכפפו לפיקוד, שהמזרח התיכון נמצא תחת אחריותו. המטוסים שיועברו לאזור שייכים לטייסת 480 המוצבת בבסיס חיל האוויר האמריקני ספנגדלם שבגרמניה.
2 צפייה בגלריה
חמינאי, ביידן, נתניהו, תרגיל תדלוקים אווירים ומטוסי קרב
חמינאי, ביידן, נתניהו, תרגיל תדלוקים אווירים ומטוסי קרב
ישראל נערכת לתקוף באיראן? מטוסים אמריקניים נוספים נשלחו לאזור. חמינאי, ביידן, נתניהו
(צילום: דובר צה"ל)
תיעוד מפגיעות בנגב במתקפה האיראנית בתחילת החודש
(צילום: סלימאן שליבי)

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי התייחס לתנועת הכוחות האמריקנים במזרח התיכון, והבהיר הערב כי "המחויבות שלנו לביטחונה של ישראל נותרה בלתי מעורערת, ומשמעות הדבר היא לבצע שינויים בפריסת הכוחות שאנו חושבים שצריך לעשות כדי לעזור לישראל להגן על עצמה".
כמעט חודש חלף מאז המתקפה האיראנית, שהתרחשה ב-1 באוקטובר, ובצל ההיערכות הישראלית למתקפת תגובה, כמה מסמכים שהודלפו חשפו את מועדה ויעדיה. כך למשל, לפי מסמכים שהודלפו היעדים בתקיפה הישראלית עשויים להיות מתקנים צבאיים איראניים מרכזיים, בפרט של משמרות המהפכה.
אתמול דווח ביומון הבריטי "טיימס", מפי "גורם שבקיא בהיערכות של ישראל", כי הדלפת המסמכים המסווגים מהפנטגון, שעדיין מצויה בחקירה בארה"ב, היא זו שמעכבת את מתקפת התגובה של ישראל באיראן. לפי הדיווח, התקיפה המיועדת נדחתה בשל אותה הדלפה, שהתפרסמה בערוץ טלגרם פרו-איראני, לפני שהופצה גם ב-X (טוויטר לשעבר) - וכללה פרטים על היערכות ישראל לתקיפה עם טילים בליסטיים באיראן - והדבר סייע לטהרן לחזות את דפוסי התקיפה.
2 צפייה בגלריה
מטוס F-16 של צבא ארה"ב ארכיון
מטוס F-16 של צבא ארה"ב ארכיון
ארה"ב שלחה לאזור מטוסי F-16 נוספים. ארכיון
(צילום: shutterstock / Ryan Fletcher)
כמה שעות אחרי פרסום הדיווח, בישראל הכחישו אותו ואמרו כי אין אמת בכך שהמתקפה נדחתה. התקיפה, כך אמרו, תהיה בזמן הקרוב - ותהיה עוצמתית.
המסמכים שדלפו מסווגים כ"סודיים ביותר" ומתוארכים ל-15 ו-16 באוקטובר. גורמים אמריקנים אישרו את אמינותם של המסמכים, שנכתבו על ידי הסוכנות האמריקנית למודיעין חזותי וגיאוגרפי (NGA) – שאחראית על ניתוח מידע ותמונות שנאספו על ידי לווייני הריגול של ארה"ב – וכן על ידי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA).
המסמכים, שבהם לא נכללות תמונות הלוויין שמוזכרות בהם, מפרטים הכנות ישראליות בשבוע שעבר לתקיפה באיראן – ובין היתר נטען בהם כי חיל האוויר ערך "תרגיל פריסה רחב היקף", כמו גם תרגיל תדלוק אווירי. באחד המסמכים נכתב כי חיל האוויר "התעסק" עם טילים בליסטיים שמשוגרים מהאוויר, וכי מאז 8 באוקטובר נצפתה התעסקות עם לפחות 16 טילים מדגם המכונה Golden Horizon, ולפחות 40 מדגם המכונה ISO2 או Rocks.
לגבי הדגם הראשון שמוזכר, לא ברור לאיזה טיל בדיוק מתייחס המסמך – ובעבר לא הוזכר קיומו, לא בישראל ולא מחוצה לה. הטיל השני, "רוקס", נחשף על ידי חברת רפאל ב-2019, ובאתר החברה הוא מוגדר כ"טיל אוויר-שטח" שמצויד ב"ראש נפץ קטלני". כמו כן נכתב עליו כי הוא מסוגל להשמיד לא רק יעדים על פני השטח אלא גם כאלו שחבויים מתחת לקרקע, "באזורים מוגנים היטב".
"טיל ה-ROCKS משוגר מטווחים משמעותיים מנגד, הרבה מחוץ לאזורי הכיסוי של מערכות ההגנה האוויריות של האויב – ומבצע מסלול במהירות על-קולית לכיוון המטרה", נכתב באתר רפאל. "דבר זה מצמצם את חשיפתו של המטוס המשגר מאיומי האויב, כמו גם משפר את סיכויי ההצלחה לפגיעה במטרות. ניתן להשתמש בו כנגד מטרות איכות, בין אם נייחות או מדלגות, ואפילו בזירות אשר בהן האויב מפעיל אמצעי נגד ושבשים כנגד מערכות ה-GPS".
לפי רפאל, טיל הרוקס משתמש במערכות משלו לצורכי ניווט בחלק ממסלול השיגור, "בעוד שאת הביות הסופי על המטרה מבצע הטיל על ידי שימוש בראש-ביות ועיבוד תמונה מתקדם, אשר מבטיח פגיעה בדיוק גבוה, תוך התגברות על כל חסימה או הטעיה של מערכות ה-GPS". לפי דיווחים הטיל מבוסס על טיל "אנקור" של רפאל – טיל בליסטי שמשוגר ממטוס, ופותח במקור כטיל מטרה כדי לדמות טילי קרקע-קרקע.