3 צפייה בגלריה
אייל כספי
אייל כספי
טפסר אייל כספי
(צילום: אורי דוידוביץ')
מפקד מחוז המרכז במכבי האש טפסר אייל כספי, שנחשב למועמד מוביל בהתמודדות לתפקיד נציב הכבאות, איים על מבקר הכבאות בדרישה שישנה דו"ח והורה לעובדיו שלא לשתף איתו פעולה. כך טוען המבקר, אבינועם בירן, במכתב שהגיע לידי ynet.
במכתב ששלח בירן באוגוסט למחלקת המשמעת בנציבות שירות המדינה הוא תיאר את השתלשלות האירועים. "לפני כשנה פרסמתי דו"ח בדיקה בנושא תפקוד מזכירת סגן מפקד מחוז מרכז. מפקד המחוז 'לא אהב' את המסקנות שכתבתי. הוא פנה אליי ודרש תוך הפעלת לחץ על סף איום שאשנה את המסקנות".
3 צפייה בגלריה
הכנות לסופה בכבאות והצלה מחוז חוף
הכנות לסופה בכבאות והצלה מחוז חוף
ניידת כיבוי
(צילום: כבאות והצלה חוף)
המבקר ציין כי נענה ללחץ ושינה את הדו"ח. "מודה, טעיתי וערכתי שינוי. עשיתי זאת כי התרשמתי מנחישותו של מפקד המחוז שייתכן ובאמת הגעתי למסקנות לא נכונות. בדיעבד התברר שלא טעיתי מאחר שאותו אירוע נבדק גם על ידי מבקר המשרד לביטחון הפנים שהגיע לאותן מסקנות".
מבקר מכבי האש גם תיאר במכתבו אי סדרים חמורים בלשכתו של כספי. "לאחרונה בדקתי את אופן ביצוע גיליונות ההערכה על ידי מפקד מחוז מרכז לפקודיו מפקדי התחנות. הביצוע היה בניגוד להנחיות, ותוך רצף של כשלים והתנהלות פסולה".
בדיקה של מבקר הכבאות העלתה חתימות של מפקדי תחנות על גיליונות ההערכה זויפו על ידי ראש לשכתו של מפקד המחוז - ככול הנראה בידיעתו, ואולי בהנחייתו של מפקד המחוז. "התנהלות מפקד המחוז היא מדרון חלקלק שבו כדור שלג שהחל להתגלגל. יש לעצור את כדור השלג לפני שיהיו נפגעים ונזקים נוספים", ציין מבקר הכבאות. הוא קרא לנציבות שירות המדינה לפתוח בחקירה נגד מפקד המחוז.
3 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
יידרש לבחור מבין ארבעה מועמדים. השר עמר בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ')
כספי הוא אחד מארבעת המועמדים הסופיים להחליף את הנציב דדי שמחי, שיסיים את כהונתו בחודש מרץ. "כספי מועמד מוביל ואף עשוי להיות זה שהשר יבחר בו", אמר ל-ynet גורם המעורה בפרטים. המכתב שכתב מבקר הכבאות לנציבות שירות המדינה לא הגיע לידי הוועדה, ובכך התאפשר לכספי להתברג אל בין ארבעת המועמדים הסופיים.
ארבעה חברי ועדת האיתור ימליצו על מועמד אחד או יותר מבין הארבעה לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב. לאחר שהשר יבחר את המועמד שלו לתפקיד, הוא יעמוד בפני ועדת גולדברג, הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. כל מועמד שיגיע לוועדת גולדברג יהיה חשוף לפניות של כל גורם מתוך הכבאות או מחוצה לה, ואם יעבור זאת בהצלחה - מועמדותו תובא לאישור הממשלה.
מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה: "אנו מנועים מלהתייחס לתלונות המודלפות בתקופה זו מתוך ניסיון להשפיע ולפגוע במועמדים לתפקיד נציב כבאות והצלה. התלונה לגבי טפסר איל כספי נבדקה על ידי הפיקוד הבכיר בכבאות ולא נמצא בה דבר העולה כדי פגם. צר לנו על הניסיונות לפגוע במועמדים לתפקיד נציב הכבאות ובכך לפגוע בתהליכי וועדת האיתור. ככל שמתקיימות בדיקות חיצוניות בנושאים אלה או אחרים, יש לפנות לגורמים הבודקים".