2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום (שלישי) כי נשיא המדינה יצחק הרצוג עשוי לבקר בקרוב בטורקיה. ארדואן התייחס בשיחה עם כתבים להודעת ארה"ב על הסרת תמיכתה מפרויקט "איסטמד" להעברת צינור גז מישראל לקפריסין ויוון וממנה לאירופה, ואמר כי הפרויקט לא באמת יכול היה לצאת לפועל - ו"טוב שהאמריקנים הבינו ששום דבר טוב לא ייצא מזה".
בהקשר זה העלה ארדואן את האפשרות לעסקת אנרגיה בין ישראל לטורקיה, ואז אמר שייתכנו פגישות בינו לנשיא הרצוג. כמו כן הזכיר ארדואן את שיחתו עם ראש הממשלה נפתלי בנט ואת העובדה שקיבל משלחת רבנים. לדברי ארדואן, "אם אנחנו הולכים לעשות פוליטיקה, פוליטיקה היא לא מאבק. אנחנו צריכים לקחת את הפוליטיקה לקו של שלום".
בתשובה לשאלה על היחסים עם ישראל, אמר ארדואן שיש שיחות עם מקביליו הישראלים והוסיף שהנשיא הרצוג עשוי כאמור לבקר בטורקיה. לאנקרה יש גישה חיובית לשיתוף פעולה עם ישראל בנושא הים התיכון בכל הקשור לאפשרות של רכישת גז מישראל.
ארדואן נשאל על שיתוף פעולה אפשרי עם ישראל במזרח הים התיכון והשיב: "המטרה שלנו היא להגיע למשהו בגישה חיובית. זה יתבסס על מדיניות של WIN WIN. נעשה כל מה שאנו יכולים. יש שיחות עם הנשיא הרצוג. ייתכן שיהיה ביקור של הרצוג בטורקיה".
גורם בכיר בירושלים אמר כי בדרג המדיני התנהלו לא מעט דיונים על האפשרות של נסיעת הנשיא הרצוג לטורקיה, אולם לדבריו "אין עוד החלטה אם זה יקרה". בלשכת הנשיא הרצוג לא היו מוכנים להתייחס לדברי ארדואן.
2 צפייה בגלריה
הרצוג בפגישתו עם נטלי ומורדי אוקנין ובני משפחתם
הרצוג בפגישתו עם נטלי ומורדי אוקנין ובני משפחתם
הרצוג עם בני הזוג אוקנין לאחר שחרורם מהכלא הטורקי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
התפילה שקיימו הרבנים בארמון ארדואן
(צילום: betty Mazalto)

אם אכן תצא הפגישה בין הרצוג לארדואן אל הפועל, יהיה זה הביקור הראשון של בכיר ישראלי בטורקיה זה זמן רב: למעשה, ביקור כזה אירע בפעם האחרונה ב-2017, אז שר האנרגיה דאז יובל שטייניץ ביקר במדינה.
בפגישה עם הרבנים בארמונו בחודש שעבר אמר ארדואן כי "נרמול היחסים עם ישראל חשוב. זה יקרה בקרוב". הוא קרא לחיזוק היהודית במדינות האיסלאם והוסיף כי "היחסים בין טורקיה לישראל תמיד יהיו חזקים - וימשיכו להתחזק". הוא הבטיח להיאבק באנטישמיות, והתבטא במילים שקולות גם בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני - כשאמר שהוא "מקווה לשלום של צדק".
מאז שחרורם של בני הזוג אוקנין, שנעצרו בטורקיה אחרי שצילמו את ארמונו של ארדואן, התנהלו מגעים שקטים בין ישראל לטורקיה - ודובר על האפשרות שהרצוג יבקר במדינה. מי שמעורב בסוד המגעים האלה הוא שר החוץ יאיר לפיד.