נאום הקריעה באו"ם: ריאיון עם השגריר גלעד ארדן
(צילום: שמוליק דודפור)

לאחר שקרע מעל בימת האו"ם את דו"ח מועצת זכויות האדם, שגריר ישראל לאו"ם ובארצות הברית גלעד ארדן סיפר היום (שני) בריאיון ל-ynet על התגובות שקיבל ואמר כי "נשימתם של השגרירים שהיו נוכחים באולם נעתקה לרגע". לדבריו, "הם היו בהתחלה קצת בהלם - זה לא מחזה שרואים בכל יום באו"ם". ארדן הסביר כי החליט לקרוע את הדוח כדי "שיהיה דיון על כמה שהמועצה הזאת מעוותת ואנטישמית, וכדי להראות להם מה אנחנו חושבים על הדוח"
"זה קרה כי הנשיאה הציגה בעצם את הדו"ח השנתי שבו כזכור לנו יש את הפתיחה בחקירה נגד ישראל בגלל מבצע 'שומר החומות', שזו בעיניי אחת ההחלטות הכי אנטישמיות ומזעזעות של מועצת זכויות האדם, שלמעשה מחקה לחלוטין את למה נפתח אותו מבצע, את ה-4,000 טילים שחמאס ירה על אזרחנו, ומתמקד רק מישראל שוב מסיבות אנטישמיות".
גלעד ארדן קורע את דו"ח מועצת זכויות האדם בעצרת האו"ם

התחושה היא שזו הדרך היחידה לחשוף את הבלוף, את האנטישמיות שטמונה שם. "לצערי, כשמדובר בגופים כל כך מעוותים וקיצוניים שיושבים בהם הדיקטטורות הכי גדולות - לא משנה אם זו ונצואלה או סוריה או צפון קוריאה - והם לכאורה נקראות 'מועצת זכויות האדם', אז כן, לקרוע את המסכה מעל מסך הצביעות הזה. לפעמים צריך לעשות מעשים יותר קיצוניים וזה מה שעשיתי ביום שישי.
טוב, נרחיב את הדיון קצת ליחסים בין ישראל לארה"ב בכלל. מזהים חיכוכים ראשונים בין הממשלה לממשל, גם בסוגיית בנייה, גם ששת הארגונים, המתיחות הזאת אמיתית? גם לך יש חלק בפתרונה? "כן, בהחלט. קודם כל צריך לומר את הדברים בצורה הכי ברורה – אין פה איזושהי מתיחות או משבר כמו שלפעמים בתקשורת מציגים. יש חילוקי דעות שנובעות מהשקפות עולם שונות ואנחנו מנסים לפתור את זה בדרכים יצירתיות, אבל יש עקרונות מסוימים שלא נתפשר עליהם. ההחלטה על ששת הארגונים למשל, או הבנייה, שני הנושאים הללו הם נושאי ליבה במדיניות ממשלת ישראל ואנחנו פועלים.
"עוד כשהייתי השר לנושאים אסטרטגיים חשפתי את הבלוף, את השקר מאחורי ארגוני זכויות האדם, שבעצם הם מכבסה של כספים שבצורה יפה כאילו מתרימים כסף לנושאים חברתיים, אבל הכסף הזה מגיע לארגון טרור, החזית העממית, וראינו את הפיגוע הנורא שבו נרצחה רינה שנרב, יש פה הוכחות ברורות שאנחנו הראנו אותם כבר לאמריקנים, ואנחנו ממשיכים להראות להם גם באו"ם, גם באיחוד האירופי. נכון, זה לא תמיד נעים כי בקהילה הבינלאומית ארגוני השקר האלה נתפסים כארגוני זכויות אדם, אבל הגיע הזמן שנהיה מאוחדים בלחשוף את השקר הזה".
1 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
אנתוני בלינקן
(צילום: AP)
להערכתך, אנתוני בלינקן ומשרד ההגנה האמריקני, הבית הלבן גם, הם יבינו את שתי הסוגיות הללו בזמן הקרוב? "אני לא יכול להתחייב כי אני לא מדבר בשמם, אבל שוב, כשמדובר פה על המדיניות - ואני חושב שהממשל מבין את ההרכב של הממשלה בישראל כיום - אז אני מקווה שהממשל יבין ויעבור הלאה. אני לא רואה שום סיבה לחזור אחורה מההחלטות האלו".
מה לגבי החלטות הקונסוליה? האם אתה חושב שארה"ב יכולה לכפות על ישראל בנושא? "לפי העמדה המשפטית של משרד החוץ שראיתי בעבר, נדרשת הסכמה של ממשלת ישראל כדי לפתוח נציגות קונסולרית זרה בתוך השטח הריבוני של ישראל, וכידוע, שטח ירושלים, בירתנו, הוא שטח ריבוני לפי חוק ירושלים: בירת ישראל. אלא אם כן, שוב, הממשל האמריקני יימצא איזו דרך עוקפת והוא יציג את זה כפתיחה מחדש של נציגות שכבר הייתה קיימת.
"ממשלת ישראל הביעה את ההתנגדות שלה לפתיחה של הקונסוליה במקום הזה הספציפי, הצענו בעבר לאמריקנים מספר חלופות, הדיאלוג עדיין נמשך ואני מקווה שהאמריקנים יבינו גם פה שהחלטה אחרת תהיה בעצם נוגדת ותכרסם בריבונות שלנו שם, והריבונות שלנו שם היא אחת מהעקרונות הכי חשובים של מדינת ישראל".