תקיפה חריגה בלב הרצועה: דובר צה"ל הודיע הלילה (בין שני לשלישי) כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו "מחבלים מרכזיים" בחמאס שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהוסווה במרחב ההומניטרי בחאן יונס. לאחר התקיפה, הפלסטינים דיווחו כי לפחות 40 נהרגו ו-60 נפצעו. בצה"ל הדפו את הדיווחים, והדגישו: "משרד ההסברה העזתי של חמאס, נתפס משקר כבר מספר פעמים".
בהמשך מסר דובר צה"ל כי התקיפה כוונה לעבר מספר מחבלים בכירים, בהם סאמר אסמעיל חדר אבו-דקה, ראש מערך האווירי של חמאס ברצועה, אסאמה טבש, ראש מחלקת התצפיות והמטרות במטה המודיעין הצבאי של ארגון הטרור, ואיימן מבחוח. רשת "אל-ג'זירה" הקטארית דיווחה כי השלושה חוסלו.
תיעוד פלסטיני מזירת התקיפה בחאן יונס

6 צפייה בגלריה
מכתש שנוצר בחאן יונס אחרי התקיפה
מכתש שנוצר בחאן יונס אחרי התקיפה
מכתש שנוצר בחאן יונס אחרי התקיפה
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
6 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני ממכתש שנוצר לאחר התקיפה בחאן יונס שברצועת עזה
תיעוד פלסטיני ממכתש שנוצר לאחר התקיפה בחאן יונס שברצועת עזה
"חופרים בידיים, עם פנסי פלאפונים". אזור התקיפה בחאן יונס
לפי צה"ל, התקיפה בוצעה בהכוונת שב"כ, אמ"ן ופיקוד הדרום. "המחבלים קידמו והוציאו לפועל מתווי טרור לעבר כוחות צה"ל ואזרחי מדינת ישראל", נמסר. על הבכירים שהותקפו אמרו בצה"ל כי אלו "היו מעורבים ישירות בטבח 7 באוקטובר". דובר צה"ל הוסיף כי "טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש מדויק, חוזי מהאוויר ומידע מודיעיני נוסף". כמו כן, "בוצע איסוף מודיעין ממושך, וכן תצפית אווירית רצופה בשעות שקדמו לתקיפה באופן שאימת את הימצאות הבכירים במרחב לצד מחבלים נוספים".
כאמור, בצה"ל הדפו את טענות הפלסטינים בעניין מספר ההרוגים בתקיפה. "ככלל, ועל פי בדיקה ראשונית המספרים שמפרסם משרד ההסברה של חמאס לא עולים בקנה אחד עם המידע הקיים בצה"ל, החימושים המדויקים שבהם נעשה שימוש והדיוק בפגיעה", נמסר.
ההגנה האזרחית בעזה, גוף הנשלט ומנוהל על ידי חמאס ברצועה, דיווח על 40 הרוגים ועל 60 פצועים בתקיפה שכוונה ל"אוהלי עקורים" ומסר כי הוא מחפש אחר נפגעים נוספים. לפי דובר הארגון, שדבריו צוטטו בסוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב", "האזור שהותקף מאכלס יותר מ-200 אוהלים - שבין 20 ל-40 מהם הושמדו לחלוטין". לדבריו, "נוצרו מכתשים גדולים במקום התקיפה, ומשפחות שלמות נעלמו ונקברו ב'טבח אל-מוואסי'". כמו כן, הוא ציין כי צוותי החירום במקום סובלים ממחסור חמור בציוד ובכלי עבודה, וכי הם אינם מסוגלים לבצע את עבודות החילוץ וההצלה.
סוכנות הידיעות AP דיווחה כי אדם שצילם עבורה את הזירה ראה שלושה מכתשים גדולים במקום התקיפה, שבהם המגיבים הראשונים והעקורים חפרו בהריסות בידיים חשופות ובכלי גינה לאור הפנסים של הטלפונים הניידים שלהם. "הם הוציאו מהחול חלקי גופות", סיפר אותו צלם ל-AP.
בהמשך לתקיפה, חמאס פרסם הצהרה רשמית שבה טען כי דברי צה"ל על כך שבמקום הותקפו מחבלי חמאס הוא "שקר בוטה שמטרתו להצדיק את הפשעים". בהודעת ארגון הטרור נטען כי אנשיו אינם שוהים בקרבת אזרחים ולא משתמשים במתקנים אזרחיים למטרות צבאיות. חמאס כתב בכרוז הרשמי כי "על הקהילה הבינלאומית, האו"ם וכל המוסדות הפוליטיים, ההומניטריים והמשפטיים להפסיק לשתוק ולקחת אחריות על עצירת רצח העם שנמשך 11 חודשים".
בצה"ל הדגישו בתגובה כי "למרות האמצעים הרבים שהכוחות נוקטים בהם כדי לאפשר לתושבי הרצועה להתרחק מאזורי קרב, בהם הגדרת האזור ההומניטרי, חמאס ממשיך להטמיע את הפעילים והתשתיות הצבאיות שלו באזור ההומניטרי, ולהשתמש באזרחים כמגן אנושי באופן שיטתי".
6 צפייה בגלריה
מכתש שנוצר בחאן יונס אחרי התקיפה
מכתש שנוצר בחאן יונס אחרי התקיפה
המכתש בחאן יונס
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
6 צפייה בגלריה
מכתש שנוצר בחאן יונס אחרי התקיפה
מכתש שנוצר בחאן יונס אחרי התקיפה
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
6 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בחאן יונס
זירת התקיפה בחאן יונס
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
התקיפה החריגה האחרונה שהייתה ברצועת עזה הייתה לפני שלושה שבועות, אז מטוסי קרב תקפו מחבלים שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהקים חמאס והוסתר בבית ספר מוסטפא חאפט בעיר עזה. לפי צה"ל, מתחם הפיקוד והשליטה שימש את מחבלי חמאס לתכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור. בעזה אמרו אז כי לפחות 20 בני אדם נהרגו בתקיפה האווירית.
גורמי בריאות מקומיים ברצועת עזה טענו בנוסף כי 28 בני אדם נהרגו ביום אחד בתקיפות אוויריות של ישראל - בהם רביעיית תאומים. בהפצצה, שנטען כי התרחשה שלשום בשעות הבוקר המוקדמות על בית בעיירה דיר אל-בלח שבמרכז עזה, נהרגו אישה ושישה מילדיה, לפי בית החולים חללי אל-אקצא.
תיעוד חיסול מוחמד דף, סמוך למתחם ההומניטרי בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)

ב-13 ביולי חיסלו בחאן יונס כוחות הביטחון את מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, ויד ימינו, מפקד חטיבת חאן יונס ראפע סלאמה. בעזה דיווחו אז על עשרות הרוגים ופצועים בתקיפה שנטען כי כוונה לאוהלים של עקורים באזור ההומניטרי באל-מוואסי, שם הסתתר דף בין אזרחים. גורם בחמאס מיהר לטעון כי כל ההרוגים בתקיפה היו אזרחים, כינה אותה "טבח גדול" וטען כי לאחר ההפצצה דווח על יותר מ-100 הרוגים ופצועים.
בתיעוד המקום נראה כי התקיפה אירעה במתחם הסמוך לאוהלי העקורים באל-מוואסי ולא ביניהם. צמדים של מטוסי קרב עמדו באוויר במשך יותר מחצי יממה, כחלק מכוננות לרגע שבו יוחלט על התקיפה. בשלב מסוים התמזל מזלם של שני טייסים להטיל את הפצצות ברגע הנכון, מבלי שהיה לצה"ל מראש מידע מודיעיני מדויק לגבי הדקה הספציפית שבה ייכנס דף למתחם.