המחלוקות בקרב הדמוקרטים בנוגע לטיפול של הנשיא ג'ו ביידן במהומות האנטי-ישראליות בקמפוסים, ומדיניותו בנוגע למלחמה בעזה, עלולות לגרום לו נזק חמור בבחירות בנובמבר. כך עולה מסקר חדש של סוכנות הידיעות רויטרס ומכון Ipsos.
בסקר, שנערך בין 7 ל-14 במאי, השיבו 44% מהמצביעים הדמוקרטים כי הם לא מסכימים עם הדרך שבה ביידן מטפל בשני הנושאים הנפיצים הללו. מבין אותם דמוקרטים, ישנם מצביעים לא מעטים שלא מתחייבים בשלב זה שייתנו את קולם לביידן – נתון מדאיג במיוחד עבור הנשיא הדמוקרטי, בהתחשב במירוץ המורכב שצפוי לו מול דונלד טראמפ והקרב הצמוד ביניהם בסקרי דעת הקהל.
ביידן על המהומות בקמפוסים
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
עשן בחאן יונס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
עשן בחאן יונס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
המלחמה בעזה גורמת נזק גדול לביידן לקראת הבחירות. זה ייגמר בהפסד?
(צילום: SAID KHATIB / AFP, רויטרס)
חלק מחברי המפלגה הדמוקרטית תוקפים בחריפות את ביידן על המשך הסיוע הצבאי לישראל, יותר מחצי שנה מפרוץ המלחמה. בנוסף ספג ביידן ביקורת על ההפגנות הפרו-פלסטיניות הסוערות באוניברסיטאות ברחבי ארה"ב. המחאות גלשו בשבועות האחרונים לאלימות בקמפוסים, ורבים רואים בכך עדות לחולשתו של ביידן, שבקמפיין 2020 הבטיח להחזיר את היציבות לאמריקה אחרי כהונה "כאוטית" של טראמפ בבית הלבן. טראמפ, כצפוי, מנסה לנצל את הביקורת על ביידן וקורא למצביעים יהודים, לצעירים ולמאוכזבי ביידן לנטוש אותו ולהצביע לרפובליקנים.
לפי הסקר, רק 34% מהמצביעים הרשומים מרוצים מהטיפול של ביידן במלחמה בין ישראל לחמאס. 53% מהדמוקרטים מרוצים מצעדיו של נשיא ארה"ב בהשוואה ל-22% מרפובליקנים ו-31% ממצביעים "עצמאיים" – שלא מזדהים עם אחת משתי המפלגות הגדולות.
3 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Alex Kent / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ההפגנות נגד המלחמה לא מתרחשות רק בקמפוסים, ומתקיימות גם במוקדים אחרים בארה"ב. בחודשים האחרונים רבים מהמפגינים מפנים אצבע מאשימה לעבר ממשל ביידן, ומצפים מהנשיא להשתמש בכוחו כדי להביא להפסקת אש. "ביידן מפסיד קולות מהשמאל, מהימין והמרכז", אמר לרויטרס הסוקר דגלאס שואן. "עבור ביידן, הנושא הזה הוא הפסד גמור".
בקרב הדמוקרטים שמתנגדים לטיפול של ביידן במלחמה בעזה, כ-77% אמרו שהם מתכוונים להצביע לו בנובמבר. כמעט רבע מהמצביעים הדמוקרטים שהשתתפו בסקר לא יודעים בשלב זה אם יצביעו לו. בקרב הדמוקרטים שמרוצים מניהול המשבר העזתי, כ-93% מאמינים בשלב זה כי יצביעו לנשיא. הסוקר שואן מעריך שהסיכוי שהמלחמה בעזה תזיק לביידן גדול במיוחד במישיגן – המדינה עם הקהילה הערבית והמוסלמית הגדולה בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
צמודים בסקרים. ביידן והיריב טראמפ
(צילום: AFP)
38% מהדמוקרטים שהשתתפו בסקר אמרו כי הם תומכים בהפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים ובערים ברחבי ארה"ב, לעומת 38% שמתנגדים להן. ההתנגדות הרפובליקנית להפגנות גדולה בהרבה – 81% נגד, לעומת 8% בלבד שתומכים.
מהסקר עולה כי לאמריקנים אין עמדה נחרצת לגבי המדיניות האידיאלית של הממשל כלפי ישראל. כשהמצביעים הדמוקרטים שהשתתפו בסקר של רויטרס התבקשו להכריע לאיזו מפלגה יש מדיניות טובה יותר, 39% מהם השיבו שאינם יודעים. בנוסף, כ-33% מהדמוקרטים מסכימים עם הקביעה שההפגנות הפרו-פלסטיניות משקפות עמדות אנטישמיות, לעומת 37% שלא הסכימו. 67% מהרפובליקנים הסכימו עם הטענה הזאת, 14% התנגדו.