הלוויתה של ליטל יעל מלניק
(צילום: שמיר אלבז)

מיד אחרי מציאת גופתה של ליטל יעל מלניק ז"ל כבר התבררו כשלים שהטיפול בהם עשוי היה למנוע את רציחתה, שבוצעה על פי החשד בידי אח בבית החולים הפסיכיאטרי מעלה הכרמל שבו שהתה כחוסה.
גופתה של מלניק, בת 17 מאור עקיבא, התגלתה ביום שבת כשהיא קבורה ליד אתר בנייה בקריית מוצקין. המשטרה עצרה לאחר גילוי הגופה גבר בן 49 מקריית מוצקין, ללא עבר פלילי, בחשד שרצח אותה וקבר את גופתה. לפי החשד, השניים היו במערכת יחסים וייתכן שהחשוד נבהל כשהבין שסיפרה למכריה עליו. בחקירתו הוא סיפר שהוצא לו צו הרחקה ממלניק, אבל במשטרה לא מצאו לכך אימות. עם זאת, סבתה של ליטל יעל אמרה ל-ynet שהצו היה בתוקף עד החודש הבא.
3 צפייה בגלריה
המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל, בו שהתה מלניק
המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל, בו שהתה מלניק
המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל
(צילום: נחום סגל)
כעת אחד מעובדי בית החולים מספק מבט מטריד מאוד פנימה. אל המציאות במוסד שבו לדבריו יש תרבות של השתקה והטרדות מיניות - בתוך הצוותים המטפלים וגם בין חברי הצוות והמטופלים. "לאורך השנים המגמה הייתה להשתיק כמה שיותר תלונות", סיפר העובד. "לאו דווקא פגיעות מיניות, זה יכול להיות למשל גם יחס של איש צוות. היה את המקרה של המאבטח שביצע עבירות מין חמורות בנערה בת 13. אף אחד לא דיבר על זה בבית חולים, גילינו על המקרה מהעיתונות. לא הייתה שום התערבות מצד הנהלת בית החולים. גם עכשיו, בפרשה הזו, לא הועבר מסר שצריך לעשות חושבים. זה מטריד. יש איש צוות שעבד במחלקות, שעשה את הדבר הזה, ואנשים אמורים להמשיך לעבוד, ומטופלים צריכים להמשיך לקבל טיפול. קיבלנו מייל עם מסר מההנהלה שלא הולכים לבדוק את המקרה של ליטל".
3 צפייה בגלריה
ליטל יעל מלניק
ליטל יעל מלניק
ליטל יעל מלניק
(באדיבות המשפחה)
"צריכה לקום ועדת בדיקה, יש אצלנו הטרדות מיניות בתוך הצוותים וגם בין אנשי צוות למטופלים", המשיך העובד. "יש מקרים של חציית גבולות ביחסים בין אנשי צוות ומטופלים. יש הטרדות מיניות שלא מטופלות. יש תלונות על התעמרות בעובדים מצד מנהלי מחלקות. צריך שיהיה גם קול למטופלים, שיאפשרו להם להגן על עצמם".
העובד התייחס גם לעמיתיו במוסד. "צריך לשפר את ההכשרה לצוות. האח הזה היה צריך להיות תחת פיקוח קבוע בעבודה שלו. בכלל, איך יכול להיות שאחרי כל מה שקרה, הוא רק עבר מחלקה. לא סביר שאדם כזה ימשיך לעבוד במערכת. זה מסר שאפשר להתנהג כך. צריך לעשות בדק בית מאוד רציני, במיוחד אחרי המקרים שקרו בתקופה האחרונה. יש בבית החולים מטפלים טובים, שבאים לעבודה עם המון לב, אבל יחד עם זאת אנחנו צריכים להסתכל פנימה ולבדוק איפה נכשלנו. קרה משהו שאסור שיקרה".
3 צפייה בגלריה
 זירת הרצח בקריית מוצקין
 זירת הרצח בקריית מוצקין
זירת הרצח בקריית מוצקין
(צילום: גיל נחושתן)
ועדת העבודה והרווחה דנה בכשלים המערכתיים בעקבות הרצח
(צילום: ערוץ כנסת)

על הנהלת המוסד אמר: "זו הנהלה מאוד ריכוזית. יש מנהל שמקבל את כל ההחלטות – מי יתקבל, מי ישתחרר. יש מצבים במחלקת נוער שמשחררים נערים או נערות בלי שתהיה פנימייה שתקלוט אותם. נערה, למשל, יכולה להיזרק חזרה לקהילה כי אין מקום בשבילה במוסדות אחרים. רפואית אין יותר מה לעשות. אומרים - 'כשתשתחרר, אני צריך את המיטה בשביל מישהו אחר'. זה יכול להיות נכון ברפואה כללית, אבל לא בבריאות הנפש. אני רואה אנשים שמשתחררים ואין להם לאן ללכת".