"מערכת הביטחון התייחסה ל-7 באוקטובר כמו אל אירוע טרור נוסף": במאמר שהתפרסם היום (שלישי) בכתב העת "מערכות", הציג תת-אלוף עופר וינטר (במיל') ביקורת נוקבת על התנהלות מערכת הביטחון במלחמת "חרבות ברזל" ותוקף בחריפות את המדיניות שלה.
וינטר, ששירת בתפקידיו השונים כמפקד אוגדה 98 וגם כמזכיר הצבאי לשר הביטחון, טען כי "מערכת הביטחון הישראלית אִבחנה באופן שגוי את הבעיה האסטרטגית שבפניה ניצבת ישראל במלחמת 'חרבות ברזל', ולפיכך לדעתי הדרך שבחרה לטפל בה והמהלכים האופרטיביים של צה"ל עד כה לא רק שלא פתרו אותה אלא אף החמירו את מצבה של ישראל הרבה יותר ממצבה עת פרצה המלחמה".
תא"ל וינטר בכנס בחודש שעבר
(צילום: עידו ארז)

לדברי וינטר, מערכת הביטחון התייחסה למתקפת הפתע של חמאס כאל אירוע טרור נוסף, במקום להבין שמדובר ב"מכה אסטרטגית תודעתית חסרת תקדים, שפגעה בתדמית כמעצמה הבלתי מנוצחת במזרח התיכון". הוא ציין כי מערכת הביטחון הצהירה שהיא יוצאת למלחמה אך בפועל "ביקשה למעשה לצאת למבצע צבאי נרחב אך מוגבל מיסודו כדי להשיב את הסדר הישן על כנו".
וינטר טען כי מתקפת 7 באוקטובר "כרסמה באופן חסר תקדים בהרתעה הישראלית ועוררה את הכוחות העוינים במרחב לקרוא תיגר על עצם קיומה". לדבריו, "העובדה כי מכה זו הגיעה מצד חמאס, הנתפסת כחלשה שבאויבינו במרחב, ולא קיבלה 'מענה הולם ומוחץ' מצד ישראל בעיני הערבים במשך כתשעה חודשים, מציגה את ישראל כחלשה עוד יותר".
במאמר שכתב הדגיש וינטר כי הבעיה "אינה רק מקומית אלא קיומית, ומזמינה אויבים נוספים לאתגר את ישראל". הוא טען כי ההתנהלות הנוכחית של ישראל, הכוללת אספקה הומניטרית לעזה והגבלות עצמיות על הפעלת כוח, מחזקת את תפיסת האויב לגבי חולשתה של ישראל.
"הפתרון שהעניקה מערכת הביטחון לבעיה עד כה וההתנהלות האופרטיבית מאז 7 באוקטובר החריפו את הבעיה המקורית", כתב וינטר. "לא נראה כי ישראל שואפת להכרעה ברורה ומהירה, או למהלכים מוחצים ומשני תודעה שיחזירו את ההרתעה. היא ממשיכה לפעול תחת אותו היגיון, ובכפיפות לאותן מגבלות ואילוצים ישנים, ומחזקת בפועל את תפיסת האויב לפיו אין מדובר באירוע יחידי".
2 צפייה בגלריה
תת אלוף עופר וינטר
תת אלוף עופר וינטר
ביקר את התנהלות המערכות, ונאסר עליו לשאת דברים. "ישראל מוצגת חלשה עוד יותר"
(צילום: עידו ארז)
כדי להתמודד עם "האתגר ההומניטרי", כהגדרתו, הוא הציע: "מערכת הביטחון יכולה להעביר את האוכלוסייה לשטח מוגדר על פי האינטרס הישראלי, אשר אליו ורק אליו תועבר אספקה הומניטרית. זאת לאחר שצה"ל ידאג שרק אזרחים שעברו תהליך בדיקה וסינון יוכלו לשהות בו". לדבריו, גישה זו תאפשר לישראל לעמוד בדרישות הבינלאומיות לסיוע, תוך כדי יצירת מצור אפקטיבי על כוחות חמאס בשאר האזורים. "המרחבים, נטולי האוכלוסייה, יכפו על צבא הטרור מצור, ובהיעדר אספקה יגרמו לו להישבר ולהיכנע. הזמן יפעל לטובת ישראל".
תא"ל וינטר, שבצה"ל החליטו בחודש שעבר לאסור עליו לשאת דברים בכנס לקצינים, קרא גם לשינויים נוספים, כולל פגיעה בפיקוד ושליטה של האויב וניהול יעיל יותר של הלחימה בשטח בנוי. "עזה צריכה להפוך למשל ולשנינה בפי העולם כולו, וחמאס מוכרח להיות ממוגר. ללא יכולת שלטונית צבאית או מנהיגותית כלל," כתב.
בנוגע ללגיטימציה הבינלאומית, הזכיר וינטר כי לאורך ההיסטוריה ישראל קיבלה החלטות אסטרטגיות חשובות תוך חיכוך עם הממשל האמריקני. הוא מאמין כי הסברה נכונה של האינטרסים הישראליים תוביל בסופו של דבר להבנה ותמיכה אמריקנית.
המאמר מסתיים בקריאה להכרעה ברורה ברצועה, שתשקם את ההרתעה הישראלית ותבטיח את עתידה של המדינה. "אם חפצי חיים אנחנו, עלינו להשיג בעזה הכרעה ברורה ומוחצת. כך, ורק כך, תשוקם רגל ההרתעה החסרה כרגע בביטחון הלאומי של ישראל", סיכם.
2 צפייה בגלריה
"ישראל מוצגת כחלשה עוד יותר". תא"ל וינטר והרמטכ"ל הלוי
"ישראל מוצגת כחלשה עוד יותר". תא"ל וינטר והרמטכ"ל הלוי
"ישראל מוצגת כחלשה עוד יותר". תא"ל וינטר והרמטכ"ל הלוי
(צילום: דובר צה''ל, אוהד צויגנברג)
לפני כחודשיים נחשף ב-ynet ששר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל, רב-אלוף, הרצי הלוי סיכמו שתא"ל וינטר, שנמצא כבר שנה וחצי ללא תפקיד ישתחרר מצה"ל. שחרורו מצה"ל גרר ביקורת פומבית רבה מצד פוליטיקאים, בהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שאמר כי "וינטר הוא קצין התקפי שלא היה שותף לקונספציה והוא מוצא את עצמו מודח באמצע המלחמה", ויו"ר ישראל ביתנו ליברמן, שתקף את ההחלטה: "מדובר בשערורייה ובהדחה של קצין בכיר שבניגוד לחלק ניכר מהקצינים במטה הכללי, לא נושא באחריות למחדל של 7 באוקטובר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בעבר כי יציע לוינטר להתמנות לתפקיד ניצב במשטרה. כיום משמש וינטר כעמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן.
בתחילת החודש שעבר, במהלך נאום שנשא באירוע "אריאל מתחברת לירושלים", מתח וינטר ביקורת על הדרג המדיני, באופן מרומז, ואמר כי "האויב כבר לא מתרגש מסיסמאות חלולות ודיבורי רהב. אני מכיר אישית את רוב מפקדי השדה, הם עושים הכול כדי לנצח - אבל זה לא בעיה שלהם". הוא הוסיף: "במזרח התיכון אתה חייב להיות אריה - אחרת יאכלו אותך. תפקידו של צה"ל זה להיות אריה, להכריע, להפיל את האויב על הברכיים - בלי תירוצים וסיפורים".
בהמשך אמר: "מי זה חמאס? כמה פלסטינים מצ'וקמקים - צריך להוריד כפפות ולהילחם כמו שצריך, אפשר לעשות את זה ומהר. במלחמת ששת הימים פירקנו את צבאות ערב. זה לא ייאמן כל כך הרבה זמן אנחנו גוררים את זה. מי זה חיזבאללה? אני לא מזלזל אבל אנחנו הצבא הכי חזק במזרח התיכון, לא בגלל האמצעים - אלא בגלל הרוח".
כשבועיים אחרי הנאום, כאמור, בצה"ל החליטו לאסור עליו לשאת דברים בכנס לקצינים. "וינטר טרם השתחרר מצה"ל ונמצא בתקופת פרישה, ועל כן חלות עליו פקודות הצבא". בדובר צה"ל הסבירו כי "מדובר בכנס פומבי, שהשתתפות משרתי צה"ל בו נדרשת באישור. לאחר בחינת הבקשה, מאחר שמדובר בכנס העוסק בנושאים צבאיים ובמדיניות צה"ל, עד כדי הבעת מחאה במהלך מלחמה, הוחלט שלא לאשר את הבקשה, בהתאם לפקודות".