2 צפייה בגלריה
ישיבת  סיעה הליכוד
ישיבת  סיעה הליכוד
הרמטכ"ל רא"ל הלוי וראש הממשלה נתניהו
(צילום:דובר צה"ל, יואב דודקביץ')
הרמטכ"ל הזהיר את ראש הממשלה מסרבנות לשירות מילואים, בטייסת הקרב מחריפים את האמירות: אחד מ-37 הטייסים מטייסת 69, שהודיעו כי לא יתייצבו לאימון של חיל האוויר במחאה על קידום המהפכה המשפטית, אמר הערב (ראשון) ל-ynet: "אנחנו לא מסרבים פקודה, אנחנו מאותתים שלא נהיה מוכנים לשרת במשטר דיקטטורי".
בשיחה שפרטיה המלאים יתפרסמו מחר ב"ידיעות אחרונות" ושלא נעשתה באמצעות הודעת דובר שמסייע למילואימניקים, סיפר טייס הקרב על התחושות: "מישהו מנסה לשנות את החוזה הבסיסי שבשבילו התגייסנו והיינו מוכנים לסכן את החיים שלנו.
"הלב שלנו נקרע רק מלחשוב על כך שלא נגן יותר על המדינה. בשלב הזה ההפסקה היא רק ביום רביעי ורק מאימונים ולא מפעילות מבצעית. האקט שלנו הוא אותנטי ונועד להגיד 'עד כאן, תעצרו, אחרת הכול יתפרק לנו בידיים', וזה תופס מסה קריטית לא רק אצלנו אלא גם בעוד טייסות כפי ששמע מפקד חיל האוויר".
מחאת טייסי חיל האוויר לשעבר: נגד רפורמת נתניהו-לוין
(צילום: טל אזולאי)

הודעת 37 הטייסים מטייסת הקרב 69 פורסמה על רקע הצהרת אנשי מילואים נוספים שיימנעו משירות אם תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט תיושם. יחד עם זאת, טייסי המילואים הודיעו שיתייצבו בכל מקרה לפעילות מבצעית אם יידרשו לכך.
טייסת 69, מהחשובות בחיל האוויר, מובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות) ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה. בכירים בצה"ל אמרו בתגובה להודעתם בדבר היעדרות מאימון כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב. בצה"ל חוששים שהם יאבדו כשירות לטיסה מבצעית.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהתרגיל האווירי Desert Falcon
תיעוד מהתרגיל האווירי Desert Falcon
תרגיל בהשתתפות חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל )
סגן-אלוף במיל' נ', נציג הטייסים שמשמש כבר 20 שנים כטייס פעיל, אמר מוקדם יותר כי "הלוחמים של טייסת 69 ימשיכו לשרת את ישראל היהודית והדמוקרטית, מעבר לקווי האויב ובכל עת". הוא הוסיף: "בדומה לאירועים משמעותיים שקורים בטייסת ומצריכים שיח, החלטנו לעצור ליום אחד את האימונים ולדבר על התהליכים המדאיגים שחווה המדינה".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והזהיר אותו כאמור מסרבנות מילואים. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדברים, ובדובר צה"ל סירבו להתייחס ל"שיחות שמקיים הרמטכ"ל עם הדרג המדיני".
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן כינתה את 37 המוחים "טייסים על-תנאי". בציוץ בטוויטר כתבה השרה: "הם לא פטריוטים. לא מלח הארץ. לא ציונים. לא מטובי בחורינו. לא אנשים נפלאים. לא עמישראל".
השרה שחברה בממשלה שחלק משריה לא שירתו בצה"ל או הסתפקו בשירות חלקי בלבד אמרה עוד: "טייסים שמתנים את ביטחון האזרחים בתוצאות הבחירות הם נפולת של נמושות. לא מעניין אותי מה הם עשו למען המדינה, גם סייעות של גננות עושות לא מעט למען המדינה. אני בזה להם אחד אחד".
שר הביטחון יואב גלנט, ממפלגתה של דיסטל אטבריאן, הגיב בצורה מתונה יותר. "המצב היום מחייב לדבר, ומהר. ניצבים בפנינו אתגרים חיצוניים כבדים ומורכבים, כל קריאה לסרבנות פוגעת בתפקודו של צה"ל ויכולתו לבצע את משימותיו", אמר השר גלנט.