תקריות האלימות בין מתנחלים לפלסטינים גוברות בצל המלחמה בעזה – ובארה"ב מגבירים את הלחץ על הממשלה בישראל במטרה להפחית את המתיחות בגזרה הזו. שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, מסרה הערב (יום ג') כי ארה"ב "מודאגת מאוד מהעלייה המשמעותית באלימות נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית. אנו מגנים את מקרי ההרג הללו – וקוראים לישראל למנוע את המתקפות הללו, תוך שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ביידן ונתניהו. דאגה מהמצב ביו"ש, לצד הגיבוי לישראל במלחמה
(צילום:AP, עמית שאבי)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
לא ברור מדבריה של תומאס-גרינפילד, אותם פרסמה בציוץ ברשת X (טוויטר לשעבר), לאיזה מקרי הרג בדיוק היא מתייחסת, אבל מאז פרוץ המלחמה גברו כאמור התקריות של אלימות בין מתנחלים לפלסטינים – ובאחת מהן בסוף השבוע נורה למוות פלסטיני בן 40. הוא נורה בעימות עם מתנחלים ליד היישוב רחלים שבשומרון, והיורה, לוחם צה"ל בחופשה שטוען להגנה עצמית, נעצר.
דאגה מאלימות מצד מתנחלים הביע כבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר בשבוע שעבר כי הם "שופכים שמן למדורה". לדברי ביידן, "ההתקפות של מתנחלים קיצונים על פלסטינים שנמצאים במקומות שבהם הם צריכים להיות חייבות להיפסק". את ההצהרה הזו ניפק הנשיא במקביל לתמיכה חסרת התקדים שהוא מעניק לישראל בתקופת המלחמה – תמיכה שמתבטאת לא רק בנאומים אוהדים אלא גם בסיוע צבאי משמעותי והעברת כוחות למזרח התיכון, כדי להרתיע את איראן ובעלי בריתה.
גם במערכת הביטחון בישראל מביעים דאגה מהעלייה במקרי אלימות מצד מתנחלים: ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הזהירו שלשום שאלימות שכזו מתסיסה את השטח, מקשה מאוד על הצבא ומאלצת אותו להסיט כוחות ליהודה ושומרון ולרתק כוחות על חשבון הזירות הבוערות בדרום ובצפון. השניים אמרו את הדברים במהלך דיון שנערך השבוע בקבינט המלחמה המצומצם.
"במקביל לפעילות בדרום, בצפון ובמרכז פועל השב"כ גם באיו"ש על מנת לשמור על הסדר והביטחון בגזרה", הסביר גורם ביטחוני. מאז החלה המלחמה ישנו חשש מאירועי נקם של כמה קיצוניים בודדים שמאמינים כי המצב מייצר הזדמנות לפגיעה בערבים ברחבי הארץ וביהודה ושומרון. על פי נתוני מערכת הביטחון, מאז החלה המלחמה התרחשו תשעה אירועים של הצתות רכבים ועוד 48 אירועי אלימות נגד ערבים – רובם ביו"ש.
במערכת הביטחון חוששים מפוטנציאל מיידי להבערת השטח, מעבר לגזילת הקשב בזמן המלחמה ויעדיה. "לאירועי החיכוך של יהודים ופלסטינים באיו"ש פוטנציאל הסלמה מיידי בשטח", אמרו גורמים ביטחוניים. "אירועי החיכוך ילבו פיגועים בשטחי יהודה ושומרון, מה שיפגע במאמץ המלחמתי".
3 צפייה בגלריה
בילאל מוחמד סאלח
בילאל מוחמד סאלח
בילאל מוחמד סאלח, הפלסטיני שנהרג בתקרית בשבת. חייל בחופשה נעצר
המתנחלים דוחים את הטענות ואומרים כי במקרים רבים הם אלו שהותקפו. יו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן אמר בתגובה לדברי ביידן בשבוע שעבר כי "אלימות מתנחלים" היא פרי דמיונה של "תעמולת שמאל סהרורי". לדבריו, "היחידים שטובחים ורוצחים נשים וילדים הם מחבלי אש"ף וחמאס".
גורמים רבים בהתנחלויות טוענים כי העלייה באירועים ובחיכוכים מתרחשת בגלל עונת המסיק, שבה ניתנת לפלסטינים גישה נרחבת לחלקות זיתים ברחבי יו"ש – ובחלק מהן המסיק מתבצע בסמוך להתנחלויות. המתנחלים טוענים כי העובדה שמאפשרים לפלסטינים למסוק זיתים בזמן מלחמה פוגעת בביטחון התושבים.
בעימותים השונים נרשמו כבר כמה מקרי מוות של פלסטינים: לפני כשבועיים נורו למוות שלושה פלסטינים בבנימין במהלך עימות עם יהודים, ובשבת נורה כאמור פלסטיני בן 40 סמוך לרחלים, על ידי מתנחל, חייל בחופשה, שטייל עם משפחתו סמוך ליישוב. החייל נעצר ומעצרו הוארך. ביום חמישי האחרון התרחש אירוע נוסף, הפעם סמוך ליישוב רימונים, שבו הוכה בגרזן רועה צאן יהודי על ידי פלסטינים. גם הערב דווח על תקרית חריגה: בחוות דורות נפצע באורח קל צעיר יהודי בעימות עם פלסטינים. גם כמה פלסטינים נפצעו, והם טענו שהם אלו שהותקפו ראשונים. המשטרה מתחקרת את האירוע.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. "שהקהילה הבינלאומית תתערב"
(צילום: AFP)
במשרד החוץ הפלסטיני קראו בעקבות העלייה במקרי האלימות ל"התערבות בינלאומית דחופה", כדי לעצור את ה"פשעים" שלטענתם מבצעים כוחות צה"ל ומתנחלים. משרד החוץ ברמאללה קרא לקהילה הבינלאומית "להכיר בתוכניותיהם של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ועמותות ההתנחלויות בגדה המערבית, ולנקוט בצעדים הנדרשים וללחוץ על ישראל לעצור אותם לאלתר".
גם באיחוד האירופי הביעו הערב דאגה מהמצב בגדה המערבית, והזהירו: "המצב עלול לצאת משליטה ברגע, ולגרום סבל בלתי מבוטל לקהילות המקומיות". באיחוד הדגישו כי "נדרשים צעדים דחופים", וכי "חובתה של ישראל להגן על אזרחים בגדה המערבית מפני אלימותם של מתנחלים קיצוניים, באמצעות התערבות הצבא הישראלי, וכן להבטיח שהעבריינים ייתנו את הדין, זו חובה חוקית שיש למלא אותה". בהצהרה שפרסם האיחוד נמסר עוד כי האלימות בגדה מגיעה "בשילוב עם המצב הטרגי ממילא בעזה, מה שמגביר את הסיכון להסלמה מסוכנת של הסכסוך, שיש להימנע ממנה בכל מחיר".
לפי משרד הבריאות הפלסטיני מתחילת המלחמה נהרגו בשטחי יהודה ושומרון 126 פלסטינים ונפצעו עוד מאות. רבים מהם, יצוין, נהרגו בהיתקלויות עם מערכת הביטחון ומדובר למעשה במחבלים. הפלסטינים מדווחים גם על 1,740 עצורים בגדה מתחילת המלחמה.
בתוך כך, ועל רקע הלחץ שארה"ב מפעילה על ישראל להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ובכלל זאת לאפשר להעביר אליה דלק, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן יגיע ביום שישי לביקור בישראל. זהו ביקורו השלישי בארץ מאז פרוץ המלחמה. הלילה הגיעה לישראל העוזרת של בלינקן לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, והיא תחל בשיחות עם בכירים ישראלים.