2 צפייה בגלריה
המועמדים לתפקיד יו"ר הכנסת
המועמדים לתפקיד יו"ר הכנסת
המועמדים לתפקיד יו"ר הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי, ירון ברנר, אבי מועלם, קובי קואנקס)
ביום שני הקרוב תתקיים במליאת הכנסת ההצבעה להחלפת יו"ר הכנסת, ובכירי הליכוד המועמדים לתפקיד - יריב לוין, אמיר אוחנה, דודי אמסלם, יואב קיש, אופיר אקוניס ודני דנון - במתח.
מדובר בתפקיד בכיר, חשוב ובעל השפעה גדולה במפלגה ומחוצה לה - מה שיוצר מאחורי הקלעים מאבק קשה. בנוסף, זהו אחד התפקידים הרגישים ביותר, בין היתר בשל הצורך לתמרן בין שמירה על כנסת ממלכתית, שתשרת את כל סיעות הבית, לנאמנות ליו"ר המפלגה והיכולת להוציא לפועל צרכים העולים מעת לעת וקשורים במנגנון הכנסת. למתח הקיים ממילא התווספה העובדה שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כבר החל אתמול (יום רביעי) בסבב פגישות אישיות עם חברי הליכוד לפי סדר הבחירה שלהם בפריימריז, ושמע מהם את ציפיותיהם לקראת קבלת התפקידים.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב ואלי כהן
מירי רגב ואלי כהן
אחד מהם הוא שר החינוך הבא? מירי רגב ואלי כהן
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
הראשון שנועד עם נתניהו היה אלי כהן, שסיים במקום השני בפריימריז אחרי לוין, מנהל המשא ומתן הקואליציוני מטעם הליכוד. כהן הבהיר כי אינו מעוניין בתיק חינוך מקוצץ, וכעת ההערכה היא כי אם אם לא יימסר לידיו - תהיה זו מירי רגב שתקבל את התפקיד - שכרגע נשקלת לתפקיד שרת התחבורה. לאחר מכן נפגש נתניהו עם יואב גלנט ואוחנה.
מאז שהחל המשא ומתן הקואליציוני, שני שמות הובילו את המצעד לתפקיד יו"ר הכנסת:ֹ לוין ואוחנה. השניים לא רק נבחרו גבוה ברשימת הליכוד, אלא גם נחשבים נאמנים מאוד לנתניהו ובקיאים במתרחש בכנסת. במקביל, התווסף לרשימה גם יואב קיש - הנחשב אף הוא בכיר ומקורב, והוכיח יכולות בזירה הזאת - אלא שאז החל נתניהו לשקול לתפקיד את דודי אמסלם, שתחילה אמר כי אם לא יקבל את תפקיד שר המשפטים, יישאר מחוץ לממשלה.
טיבי לאנשי יש עתיד: "תלכו לעזאזל, תהיו קצת יותר צנועים"
(צילום: ערוץ כנסת)

השיח בליכוד מאז הפריימריז סובב סביב ציר חזק של מאוכזבי נתניהו - דוד ביטן, ישראל כץ ואמסלם - הממתינים לראות איזה תפקיד יקבלו. נקודת המוצא כעת היא שנתניהו יעדיף לרצות את אמסלם, ולכן מועמדותו נשקלת. זאת לצד שיקול אחר לפירוק הציר - העברת תיק החוץ לכץ. אחד משני הפתרונות האלה נמצא על השולחן, בין היתר כדי לתקוע טריז בציר המגובש.
מולם ניצבים עדיין שחקנים נוספים כמו דנון ואקוניס, שינסו לגבש תמיכה בסיעה לבחירתם אם אוחנה ייצא מהתמונה. ההערכה היא שנתניהו יטיל את כל כובד משקלו על התפקיד הזה, בין היתר משום שצפויה לו קדנציה מאתגרת עם השותפים.
פורסם לראשונה: 22:03, 07.12.22