מחקר חדש שבחן שינויים שבוצעו בתוכנית הלימודים הסעודית הנוכחית לשנת 2023-24 מצא שמשרד החינוך הסעודי ביצע השנה שינויים מרחיקי לכת בהסרה של תוכנים אנטי-ישראלים מספרי הלימוד. המחקר בוצע על ידי מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se ממשרדיו בלונדון החוקר ומנתח תכני ספרי לימוד בעולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות על פי הסטנדרטים של UNESCO. על פי הממצאים, השנה, יותר מכל שנה אחרת, בוצעו השינויים המשמעותיים ביותר בנושא היחס לישראל.
2 צפייה בגלריה
ספרי הלימוד הסעודיים החדשים
ספרי הלימוד הסעודיים החדשים
ספרי הלימוד הסעודיים החדשים - בלי האזכור לפלסטין על המפה
בשנים האחרונות פרסם המכון שורה של מחקרים שמראים שיפורים ניכרים בספרי הלימוד הסעודים בהסרה של תכנים אלימים ותכנים אנטי-יהודים, אך תכנים אנטי-ישראלים נשארו ברובם. המחקר מציין כי ספר לימוד שלם במקצוע מדעי החברה לתלמידי תיכון, שהיה בעבר קרקע פורייה לשנאת ישראל, הוסר בשנת הלימודים 2023/24.
גרסה שונה של ספר הלימוד נלמדת כעת בה תלמידים לא לומדים יותר תכנים שהגדירו את הציונות כתנועה "גזענית" אירופאית השואפת לגרש את הפלסטינים, או שאחת ממטרות היסוד של הציונות היא להרחיב את גבולות ישראל ולהשתלט על אדמות ערביות, בארות נפט ואתרים קדושים איסלאמיים ונוצריים בירושלים. בנוסף, אזכורים שתיארו את ישראל כ"אויב" או "אויב הציוני" הוחלפו.
שינוי משמעותי נוסף כלל את מחיקת המילה "פלסטין" שכיסתה את כל שטח ישראל ממפות באופן שיטתי ומקטעים הדנים במיקומים בתוך ישראל. לראשונה, תוכנית הלימודים אינה מכחישה את הנוכחות של יהודים באזור לאורך השנים וזאת בעקבות הסרה של קטע לימוד שהתעלם מתקופות רבות בהיסטוריה של נוכחות וריבונות יהודית בארץ ישראל לאורך השנים וטען כי ליהודים "לא היה שלטון עצמאי בפלסטין מלבד 90 שנה בתקופת דוד ושלמה".
דוגמאות המאשימות באופן שקרי את ישראל בשריפה ב-1969 במסגד אל-אקצא ובכוחות ה"כיבוש" שהורסים את האזור הוסרו גם הן מספרי לימוד ללימודי חברה, לצד שיעור שלימד כי "האויב הציוני הכובש" בונה "התנחלויות" בנגב כדי לנתק את הקשר בין מצרים לחצי האי ערב.
עם זאת, תוכנית הלימודים עדיין מדגישה את המסירות האיתנה של ערב הסעודית לנושא הפלסטיני. השואה עדיין נעדרת מפרק על מלחמת העולם השנייה, המילה ישראל לא מופיעה על מפות, וישראל עדיין מכונה "הכיבוש הישראלי" ו"הכובשים הישראלים" בהקשר של מלחמת 1948.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב פגישה עם פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב פגישה עם פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן נפגש עם בלינקן. שינוי בגישה בריאד
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
בשנים האחרונות, ערב הסעודית הפחיתה באופן משמעותי את האנטישמיות בספרי הלימוד שלה. ארבע דוגמאות בעייתיות שהודגשו בדוח הקודם של IMPACT-se הוסרו כעת, בנוסף לשתים עשרה דוגמאות שהוסרו בשנה שעברה. קטעים בולטים שהושמטו מספרי הלימוד של 2023-24 כוללים תכנים שכינו את היהודים והנוצרים כשקרנים, יהירים, והאשימו אותם בזיוף כתבי הקודש שלהם.
דוגמאות בולטות שהוסרו לפני שנתיים כוללות הסרת התייחסות מטקסטים דתיים ליהודים כקופים ולחזירים בשל סגידתם לשטן, תיאורים המפרשים יהודים כבוגדנים מטבעם וכאויבי האסלאם. דוגמא נוספת שהודגשה במחקר הקודם ועברה שינוי כללה הסרת פרשנות של ג'יהאד בקונטקסט אלים והחלפתה בפרשנות לא אלימה. האחים המוסלמים עדיין מתוארים כארגון טרור כמו גם חיזבאללה, דאעש, אל-קאעידה והחות'ים בתימן חוטפים ביקורת בספרי הלימוד.
מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, מרכוס שף, אמר כי "ספרי הלימוד הסעודיים שפורסמו לשנת הלימודים 2023/24 מהווים צעד נוסף לעבר הפיכת תכנית הלימודים למסגרת חינוכית המעודדת סובלנות, שלום ושוויון רב יותר. לאחר שכבר הוסרה האנטישמיות מספרי הלימוד, מעודד במיוחד שמעצבי תכנית הלימודים הסעודית ביצעו תיקונים נוספים המציגים את ישראל באור חיובי יותר. שינויים אלו מבשרים טובות לעתיד האזור כולו״.
המסר של בלינקן מסעודיה: "הסכם הנורמליזציה קרוב להשלמה" ו"המחיר" שנדרש מישראל
(צילום: מחלקת המדינה)

סמנכ"ל המכון, אריק אגסי, הוסיף כי "לספרי לימוד יש השפעה מכרעת כבסיס להבנת ועיצוב העתיד בטווח הבינוני והארוך. הסעודים מוכיחים פעם נוספת שאפשר ללמד על ישראל, יהודים והסכסוך גם מנקודת מבט נקייה משנאה והסתה לאלימות. המחקרים של מכון IMPACT-se מצוטטים על ידי ממשלות ברחבי העולם ומהווים מפת דרכים למשרדי חינוך לבצע רפורמות בספרי לימוד".
בחודשים האחרונים מנסים האמריקנים לקדם את מהלכי הנורמליזציה מול סעודיה. במסגרת המאמצים מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביקר לאחרונה בסעודיה, שם דן עם בכירים ממדינות ערב ואירופה בתוכנית ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, והמשיך במקביל לקדם את היוזמה האמריקנית להסכם נורמליזציה בין ריאד לירושלים. הוא אמר שההסכם קרוב להשלמה, אך הדגיש כי ישראל תידרש למעשה להסכים לקדם את פתרון שתי המדינות.