הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הערב (שלישי) במרכז למשברים לאומיים (מנ"ל), הנמצא בבונקר מבוצר בהרי ירושלים, וצפוי להכריע בין היתר בעניין התגובה למתקפת הטילים חסרת התקדים מאיראן. ראש הממשלה בנימין נתניהו שהה במקום בזמן הירי הנרחב על ישראל.
לפני כינוס הקבינט קיים נתניהו התייעצות מצומצמת עם שרים בודדים, בהם מקורבו רון דרמר. בהמשך הגיעו השרים הנוספים - אולם שר הביטחון יואב גלנט וכן הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ששהו בזמן המתקפה בבור בקריה בתל אביב, הצטרפו לדיון באמצעות שיחת וידאו.
הודעת נתניהו כשעה לפני המתקפה
(צילום: דוברות ראש הממשלה )
זאת הפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה שהקבינט נקרא למרכז למשברים לאומיים. הבונקר התת-קרקעי ממוגן מפני כל סכנה: רעידות אדמה, איום גרעיני, כימי, ביולוגי, קונבנציונלי וכמובן סייבר. לפני 6-5 שנים כינס נתניהו את הקבינט כמה פעמים במנ"ל – אך הדבר נעשה בעיתות שלום ולא במלחמה.
עוד לפני כינוס הקבינט, גורם ביטחוני הבטיח כי "תהיה תגובה חריפה", וגורם ישראלי אחר אמר: "מה שאיראן חטפה עד היום זה פרומיל ממה שתחטוף עכשיו". בכיר בממשלה הוסיף: "לישראל יש כל לגיטימציה לתגובה חסרת תקדים על אדמת איראן – זו העת להכות בראש הנחש האיראני".
נפילת טיל איראני בגדרה

מוקדם יותר, שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. השניים שוחחו על כוונותיה של איראן לתקוף את ישראל, על שיתוף הפעולה הצבאי להגנה משותפת, ועל זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה ולפעול נגד אויביה. גלנט הודה לאוסטין על שיתוף הפעולה ההדוק ועל מחויבותו האישית לביטחון ישראל ולחיזוק היציבות האזורית, נגד התוקפנות האיראנית.
שר החוץ ישראל כ"ץ הורה עוד לפני תחילת ירי הטילים על קיום דיון מיידי עם כל שגרירי ישראל בעולם כדי להיערך מדינית-ביטחונית למתקפה האיראנית. השגרירים צפויים לקבל הנחיות ברורות כיצד לפעול מול ראשי המדינות בבירות השונות.
פורסם לראשונה: 18:56, 01.10.24