שלושה חשודים במעורבות בהיעדרות מ-1986 וברצח ב-1990
(צילום: משי בן עמי)

מאיר שטרית, אחיו של ניסים שהיעלמותו מ-1986 קיבלה תפנית בעקבות מעצרם של שלושה חשודים במעורבות בהיעדרותו וברצח של אדם אחר, מקווה שפתרון התעלומה מתקרב. "אני שמח שהמשטרה סוף סוף לקחה פוזיציה והחליטה להיכנס לעומק הסיפור הזה, מצד שני כל החומר היה בידי המשטרה כבר לפני 36 שנה והאנשים האלה חמקו ממעצר כי הם שתקו ולא דיברו", אמר היום (ב') אחיו של הנעדר בריאיון לאולפן ynet.
2 צפייה בגלריה
החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
החשודים במעורבות ברצח ובהיעדרות
(צילום: יואב דודקביץ')
שני גברים ואישה מקהילת "שובו בנים" של הרב אליעזר ברלנד נעצרו אתמול בחשד למעורבות בהיעדרות של שטרית, שנראה לאחרונה בגיל 16, וברצח אבי אדרי שגופתו נמצאה ביער רמות ב-1990. בית משפט השלום בירושלים האריך את מעצרם של השלושה בשמונה ימים וציין כי "חרף חלוף הזמן, ההתפתחות החקירתית שהתרחשה בעת האחרונה והובילה למעצר מקימה צורך לבצע פעולות חקירה שביצוען צפוי לארוך זמן רב".
"הרגשות הן מעורבים, ב-23 בינואר ימלאו 36 שנה להיעדרות של אחי", אמר היום מאיר שטרית. "אני מאוד מקווה שבפעם הזאת המשטרה תלמד להפיק את הלקחים מהפעם הקודמת ולא ייתנו להם לחמוק בשתיקה".
- ידעת כבר אז שמדובר בחסידי הרב ברלנד שקשורים למשמרות הצניעות? "נכון. המשטרה גם קיבלה את זה ממני. במו ידיי הבאתי להם את החומרים".
- וההיעדרות הרסה את המשפחה שלכם, ההורים שלך לא יזכו לשמוע מה עלה בגורל אח שלך. "אחרי שנה ושלושה חודשים, אבא שלי קיבל התקף לב ונפטר. הוא לא יכול היה להכיל את זה שהבן שלו לא חוזר, הוא לא העלה על דעתו שאנשים בלבוש חרדי יכולים לעשות כזה מעשה, אז הוא בוודאי לא זכה אפילו לשמוע את הגרסה הזאת. אימא שלי שמעה את הגרסאות האלו, אבל לא האמינה להן. במשך 32 שנה היא הייתה הולכת לכותל, גומרת ספר תהילים בשלוש שעות בבכי כדי שהבן שלה יחזור".
2 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה 3 חשודים במקרי רצח והיעדרות לפני יותר מ-30 שנה בירושלים
המשטרה עצרה 3 חשודים במקרי רצח והיעדרות לפני יותר מ-30 שנה בירושלים
מימין: הנעדר שטרית והנרצח אדרי
(צילום: דוברות המשטרה)
- כמה קשה לחיות ככה בלי קצה חוט? "אני אדם חרדי, לאדם חרדי יש מצווה לקבור את אח שלו. הילד הזה נרצח בגיל 16 וחודשיים, בחנוכה הזה הוא יהיה בן 52. אני האח הגדול שאמור לבוא ולקבור אותו ולדאוג לו לנחלה, לעשות משהו לזכרו, ואני לא מצליח. ניסיתי בדרכים לא דרכים להגיע לאחד החשודים, והיו עוד שיחות איתו כדי להגיע איתו להבנה, לא במסגרת המשטרה, הבנה שקטה שהם יודיעו איפה הוא נקבר בפעם הראשונה וזה לא הלך. הוא התחמק, לא הייתה ברירה, ושוב חזרנו למשטרה כדי שהיא תגמור את העבודה".
- אתה מייחל ליום שבו תזכה לפקוד קבר? "אמן. זו העבודה שלי במשך 35 שנה וחצי, להביא למצב שיהיה קבר. לא יכול להיות שאדם נרצח ולא מגיע לו להיקבר".
הארכת המעצר לשלושת החשודים
(צילום: אלי מנדלבאום)

אחרי הדיון בהארכת מעצרם של שלושת החשודים, דווח כי החשודה מביניהם הודתה לכאורה במעורבותה בעקיפין לרצח של אדרי ב-1990, וציינה בחקירתה כי ביקשו ממנה לפתות אדם ו"להביא אותו למקום מסוים". פרקליטה, עו"ד מיכאל עירוני, אמר היום בתגובה: "מרשתי מספרת למשטרת ישראל באופן מלא ומיוזמתה את גרסתה ומה שהתרחש באותן שנים.
"כבר לפני שבוע היא תושאלה על ידי משטרת ישראל, שוחררה לביתה ואז נעצרה אתמול שוב בצעד דרמטי, כאשר היה ברור לחלוטין שהמטרה שלה היא לספר באופן מוחלט כל מה שהיא יודעת, לא מתוך איזשהו חשש שמא היא תיעצר אלא מתוך רצון שלה להביא לידיעת השוטרים את מה שקרה לפני 30 שנה".
- מה היא מספרת? "מה שמרשתי נחקרה לגביו זה לא בחשד לעבירת רצח. היא מספרת על חלק באיזשהו אירוע שבו התבקשה לעשות שיחת טלפון. זה כל חלקה בפרשה למעשה. אנחנו מדברים על תחילת החקירה, אני לא רוצה להגיד דברים שחלילה יכולים לשבש את החקירה. מעבר לשיחת הטלפון, אין לה כל קשר לאותם האירועים".