בעוד סימן לתמיכה יוצאת הדופן שלו בישראל בשעתה הקשה ביותר, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע מחר (יום רביעי) לביקור בארץ. ביידן ואנשיו הצהירו כי מדובר ב"ביקור הזדהות" שמטרתו לחזק את ישראל בעיצומה של המלחמה מול חמאס, אבל נראה שמטרה נוספת שלו היא קידום סיוע הומניטרי לרצועת עזה – כחלק מעסקה שתאפשר אולי גם חילוץ אזרחים אמריקנים מהרצועה דרך מעבר רפיח.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. ביקור הזדהות בעיצומה של המלחמה
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
זה יהיה ביקורו השני של ביידן בישראל מאז נכנס לתפקידו, והראשון שלו מאז השבעת ממשלתו השישית של בנימין נתניהו, שהזמין אותו להגיע לארץ באחת משיחותיהם האחרונות. הבית הלבן מסר כי ביידן ימשיך מישראל לירדן, וייפגש שם עם המלך עבדאללה, עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
על הביקור של ביידן הכריז הלילה מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שביקר בארץ בפעם השנייה מאז פרוץ המלחמה והשתתף הלילה באופן חריג ביותר בדיונים עם "קבינט המלחמה" המצומצם בקריה בתל אביב. בדיון השתתפו, לצד נתניהו ובלינקן, שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט, השר רון דרמר וח"כ אריה דרעי. הדיון נמשך שבע שעות וחצי, ורק בסביבות 2:30 לפנות בוקר נצפה בלינקן יוצא מהקריה. זמן קצר אחר כך נשא הצהרה שבה הכריז כאמור על ביקור ביידן, ואמר כי הנשיא יגיע לארץ ב"רגע קריטי עבור ישראל, עבור האזור ועבור העולם".
ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי בלינקן המתין להכרזה על ביקור ביידן עד אשר קיבל מנתניהו התחייבות שישראל תאפשר חבילת סיוע הומניטרי לעזה. בהצהרתו הסתפק רק באמירה שסוכם על "גיבוש" תוכנית להעברת סיוע לאזרחים ברצועה. לדבריו, "קריטי" שהסיוע הזה יזרום במהירות האפשרית. בלינקן הוסיף כי בביקורו ביידן ינסה להבין כיצד ישראל פועלת במטרה לצמצם את הפגיעה באזרחים במלחמה נגד חמאס, וכן כיצד לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לאזרחים שם – "באופן שלא יטיב עם חמאס" כלשונו.
6 צפייה בגלריה
בלינקן בתום הפגישה עם נתניהו. "ביידן יגיע לישראל"
בלינקן בתום הפגישה עם נתניהו. "ביידן יגיע לישראל"
בלינקן בתום הפגישה הלילה עם נתניהו. 7.5 שעות בדיוני קבינט המלחמה בקריה
(רויטרס)
גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר לפנות בוקר ל"ניו יורק טיימס" כי התוכנית שתגובש תכלול יצירת "אזורים בטוחים" ברצועה, על מנת לאפשר העברת סיוע הומניטרי אליהם. הסיוע הזה ממתין בשיירה ארוכה של משאיות בחצי האי סיני, שלא הורשו עד כה להיכנס דרך מעבר רפיח שבגבול בין הרצועה למצרים. במקביל להצהרת בלינקן דווח הלילה שהמשאיות החלו להתקרב למעבר, וברשת "אל-ערבייה" דווח כי ייתכן שהוא ייפתח הבוקר בשעה 9.
בלינקן ציין כי ארה"ב מודעת לכך שחמאס עשוי לנסות להשתלט על ציוד שיוכנס לעזה: "אם חמאס ימנע בצורה כלשהי העברת סיוע הומניטרי לאזרחים, בכלל זאת באמצעות החרמתו, אנחנו נהיה הראשונים לגנות זאת ונפעל כדי שזה לא יתרחש שוב", אמר. בלינקן הודה לישראל על הסכמתה לגיבוש התוכנית, ואמר כי ביידן מצפה לדון בה בביקורו בישראל. הנשיא גם ידון לדבריו במאמץ המשותף של שתי המדינות לשחרור את החטופים הרבים שנמצאים בשבי חמאס. חלקם, נזכיר, הם בעלי אזרחות אמריקנית וביידן הבטיח שיעשה הכול כדי לשחררם.
עוד אמר בלינקן כי ביידן מבקש לקבל תדרוך מפורט מנתניהו ומההנהגה הישראלית על מטרות המלחמה, והאסטרטגיה של ישראל בתקופה הקרובה. לדבריו, ביידן יזהיר פעם נוספת "גורמים" אחרים באזור – כלומר איראן וחיזבאללה – מהרחבת המלחמה ומפתיחת חזית צפונית.
6 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
מתחילת המלחמה מנסה חיזבאללה "לאתגר" את ישראל בגבול לבנון, ובתקריות חילופי האש שם נפלו כבר חמישה חיילים ואזרח אחד נהרג. חיילת נוספת נהרגה בתקרית של תקלה באמצעי לחימה. הלילה תקף צה"ל פעם נוספת יעדים של חיזבאללה, אחרי שזה שיגר אמש טיל נ"ט. אולם למרות החשש שחיזבאללה יפתח חזית של ממש בצפון, וחרף האיומים שמשמיעה פטרוניתו איראן, אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בארה"ב מאמינים שהחלטת ביידן לשלוח לאזור שתי נושאות מטוסים מרתיעה את חיזבאללה מלתקוף את ישראל בצורה משמעותית.
לפי הדיווח, בישראל מעריכים שמנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לא מעוניין במלחמה כוללת, מחשש לנזק שמלחמה כזאת תגרום לארגונו וללבנון. עם זאת, הגורמים ששוחחו עם העיתון ציינו כי הערכה זו עשויה להשתנות בהתאם לאירועים. עוד דווח כי ראש הממשלה נתניהו הטיל וטו על הצעות של חברים בממשלתו לבצע "מתפקת מנע" נגד חיזבאללה.
6 צפייה בגלריה
חיילים מארינס ארה"ב תרגיל נאט"ו ב איסלנד
חיילים מארינס ארה"ב תרגיל נאט"ו ב איסלנד
חיילי מארינס אמריקנים בתרגיל של נאט"ו, ארכיון
(צילום: רויטרס)
במהלך שנועד כנראה לחזק את המסר ההרתעתי של ארה"ב, הלילה דיווחה רשת CNN כי כוח של 2,000 לוחמי מארינס ומלחים עושה כעת את דרכו לאזור. היא ציינה כי לא ברור להיכן בדיוק יישלח הכוח, וכי ייתכן שיגיע לים סוף, אבל בהמשך דיווח "ניו יורק טיימס" כי "כוח התגובה המהירה" של חיל הנחתים האמריקני, שהוצב עד כה סמוך לכוויית, יוצב במזרח הים התיכון. הכוח, יש להדגיש, לא יישלח כדי להשתתף באופן אקטיבי במלחמה: בוושינגטון כבר הבהירו שאין להם כוונה לעשות זאת, וכי גם ישראל לא מבקשת סיוע כזה. לפי ה"טיימס", ייתכן שהכוח יוכל לסייע בחילוץ אמריקנים מישראל.
ב-CNN דיווחו כי במקביל לכוח המארינס שכבר עושה את דרכו לאזור, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הורה לעוד 2,000 לוחמים להיערך לאפשרות שיישלחו לישראל. גורמי הביטחון ששוחחו עם הרשת אמרו כי גם הלוחמים הללו לא ישתתפו בלחימה, אבל ייתכן שיקבלו משימות של תמיכה לוגיסטית או סיוע רפואי. אוסטין שוחח הלילה עם שר הביטחון גלנט, ומסר כי הדגיש בפניו את "המחויבות של ארה"ב להמשיך לזרז את הסיוע הביטחוני ולמנוע הסלמה של הסכסוך". הוא גם הדגיש את הצורך לשמור על "ביטחון האזרחים" ולאפשר מחדש גישה בטוחה למי שתייה בעזה.
6 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר, ארכיון
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר, ארכיון
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר, שנשלחה גם היא לים התיכון
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Ryan D. McLearnon)
בוושינגטון מקדמים במקביל חבילת סיוע נרחבת לישראל, אולם ייתכן שאישורה ייתקל בקשיים בשל הכאוס בקונגרס מאז הדחת יו"ר בית הנבחרים והסכסוך הפנים-רפובליקני שמונע מהם למצוא לו יורש. גם אם ייבחר יו"ר חדש, חבילת סיוע שכזו תדרוש הסכמה בין הדמוקרטים לרפובליקנים בסוגיות מחלוקת אחרות ביניהם, כגון הסיוע לאוקראינה שאליו יש לא מעט מתנגדים במחנה השמרני.
גורמים המעורים בפרטים אמרו הלילה ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל ביקשה מארה"ב סיוע חירום בהיקף של 10 מיליארד דולר. לפי הדיווח, בבית הלבן מגבשים כעת הצעת חוק כדי לספק את הסיוע לישראל, שתקשור בינו לבין הסיוע שממשל ביידן מבקש להעניק גם לממשלה בקייב. עוד דווח שההצעה תכלול הקצאת כספים לביצור הגבול הדרומי בין ארה"ב למקסיקו - דרישה מרכזית שמשמיעים הרפובליקנים.
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צ’אק שומר וסנטאטורים אמריקנים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צ’אק שומר וסנטאטורים אמריקנים
הסנאטור צ’אק שומר עם הנשיא הרצוג, במהלך ביקורו בישראל שלשום
(צילום: חיים צח/לע״מ)
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, מסר הלילה כי יפעל יחד עם ממשל ביידן כדי לאשר את הסיוע הדרוש לישראל במהירות. "הסנאט חייב להיות ראשון. אני יודע שבית הנבחרים נמצא בכאוס, אבל אנחנו לא יכולים לחכות להם, הצרכים גדולים מדי", כתב שומר בציוץ ברשת X, יומיים אחרי שביקר גם הוא בישראל.