רוסיה הודיעה אמש (יום ג') כי לא תציית מעתה להגבלות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על ייצוא טכנולוגיית טילים לאיראן, הגבלות שתוקפן פג היום. בהצהרה הרוסית, שבאה בשעה שאיראן מעורבת עד צוואר בלחימה של חמאס וחיזבאללה נגד ישראל וכשיש חשש מהתלקחות מלחמה אזורית, לא ציינה מוסקבה אם בפועל בכוונתה לסייע כעת לטהרן בפיתוח הטילים שלה.
קצינים עם "התיקים הגרעיניים" מלווים את פוטין בבייג'ינג
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור אצל נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור אצל נשיא סין שי ג'ינפינג
פוטין ושי ג'ינפינג, היום. המלחמה בין ישראל לחמאס היא מאבק גאופוליטי
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV /SPUTNIK/KREMLIN POOL)
4 צפייה בגלריה
קצינים מלווים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב סין עם ה תיקים ה גרעיניים
קצינים מלווים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב סין עם ה תיקים ה גרעיניים
הקצינים הרוסים ו"התיקים הגרעיניים". מצולמים רק לעתים נדירות
ההגבלות שעליהן מדברת רוסיה נקבעו במסגרת החלטה 2231 של מועצת הביטחון של האו"ם שהתקבלה בשנת 2015 ושאשררה את הסכם הגרעין בין איראן לבין ארה"ב, בריטניה, סין, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה ורוסיה. במסגרת ההסכם ההוא התחייבה איראן לצמצם מאוד את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת חלק גדול מהסנקציות עליה, אבל בשנת 2018 החליט נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי וושינגטון פורשת ממנו, וההסכם קרס. כעת פגות גם ההגבלות שנקבעו בהחלטת המועצה. בניגוד לרוסיה, האיחוד האירופי הודיע אתמול כי כמו ארה"ב הוא מתכוון להמשיך לאכוף את הסנקציות על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן.
רוסיה, נזכיר, הידקה מאוד את יחסיה עם איראן בשנה וחצי האחרונות, וטהרן סיפקה לה כלי נשק קריטיים – במיוחד כטב"מים מתאבדים – לצורך המלחמה שלה באוקראינה. על רקע זה גבר החשש שמוסקבה תסייע לאיראנים לקדם את תוכניות הגרעין והטילים שלהם. מאז מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס מוסקבה לא גינתה מפורשות את ארגון הטרור הפלסטיני, ובמקום זאת השמיעה האשמות קשות נגד ישראל. רבים מעריכים כי רוסיה רואה במערכה בין ישראל לחמאס, ואולי בהמשך בין ישראל לגורמים נוספים באזור, מאבק גאופוליטי בינה לבין ארה"ב. מאבק כזה עלול לגרור ללחימה עוד מדינות, ואולי גם את המעצמות.

איראן קוראת לחרם נפט על ישראל

כשברקע המתיחות הזו, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי אישר היום פה אחד חוק המבטל את האשרור של רוסיה לאמנה בינלאומית מ-1996 האוסרת ניסויים שכוללים פיצוצים גרעיניים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קרא החודש לפרלמנט להעביר את השינוי הזה, לטענתו כדי להתנהל בדיוק כמו ארה"ב, שמעולם לא אשררה את האמנה. האמנה ההיא הפכה ניסויים הכוללים פיצוצים גרעיניים לטאבו, ומאז תחילת המאה רק צפון קוריאה ערכה ניסויים כאלה.
4 צפייה בגלריה
רוסיה פרלמנט בית תחתון מאשר ביטול אשרור של האמנה נגד ניסויים גרעיניים
רוסיה פרלמנט בית תחתון מאשר ביטול אשרור של האמנה נגד ניסויים גרעיניים
ביטול האשרור לאמנה, היום בדומא, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי
(צילום: EPA/RUSSIAN STATE DUMA PRESS SERVICE HANDOUT)
רוסיה טוענת כי לא תחדש את הניסויים הגרעיניים כל עוד ארה"ב לא תעשה זאת, אבל מומחים לבקרת נשק חוששים שהיא כן תחתור לניסוי כזה, שייתפס כהסלמה גרעינית מצדה תוך כדי המלחמה באוקראינה. ממש היום תועד הנשיא פוטין, המבקר בסין, מלווה בקצינים הנושאים את "התיקים הגרעיניים", שיכולים לשמש כדי להורות על מתקפה גרעינית בעת הצורך.
אחרי פגישתו עם הנשיא הסיני שי ג'ינפינג בבייג'ינג תועד פוטין צועד בדרכו לפגישה אחרת מוקף באנשי אבטחה ומלווה בשני קצינים של חיל הים במדים, שכל אחד מהם נשא תיק מסמכים. המצלמה התמקדה באחד התיקים, וכתבי סוכנות הידיעות הממלכתית "ריה" שפרסמו תמונה מהרגע הזה צירפו לה את הכיתוב: "יש תיקים שבלעדיהם שום ביקור של פוטין בחו"ל אינו שלם". התיק הגרעיני אמור להיות בסביבת פוטין כל העת, אך רק לעתים נדירות הוא מצולם.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני. קורא לסנקציות
(צילום: Louai Beshara / AFP)
בתוך כך, שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר-עבדאללהיאן, שפיזר בימים האחרונים שלל איומים על ישראל, קרא היום למדינות האיסלאם להטיל עליה סנקציות. בוועידה של הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי (OIC) בג'דה שבסעודיה אמר השר האיראני כי יש להטיל חרם נפט על ישראל ולגרש שגרירים ישראלים. הוועידה בדובאי כונסה בג'דה בדחיפות בשל המלחמה בין ישראל לחמאס.